Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Så långt borta men ändå så nära

Anne - har inte så många men det är himla snygga och betyder en hel del för mig (eftersom det är jag som släpar runt på dem på semestern och läser, läser). Har bl a New York, Portugal och Californien men även en för Argentina (40-års present) trots att vi inte har varit där.

Vi har så svårt att kasta böcker i den här familjen. Även pocket! Lämnade två pocket kvar i Slovenien pga restriktionerna om 15 kg på Ryanair ... men förstår inte vart de andra LP och Restaurangboken jag fick tagit vägen. Blir tokig när saker bara försvinner (dock händer det inte så ofta).

• Lapinette

Anne - ha det så härligt på Västkusten. Är det något speciellt ställe du ska besöka? Tänker på de mysiga hotellen jag bokade där för några år sedan ...

• Lapinette

Inte helt fel att bo hos vänner också. Vi kunde crascha in hos vänner nere på Rivieran men eftersom vi kommer att vara ute varje kväll och träffa olika vänkonstellationer så känns det lite konstigt att bo hos några och sen gå ut med andra. Sen ganska så skönt och trevligt att få bo nere i Cannes centralt och vandra omkring i våra gamla kvarter .

• Lapinette

Anne - hur var västkusten?

Rivieran var sig verkligen lik! Hade toppenväder, lagom varmt och sol förutom sista kvällen och dagen då vi ändå åkte hem då det var mulet. Bröllopet gick av stapeln på sluttningen av Villefranche sur mer med utsikt över havet och Cap Ferrat. Vet inte om någon här känner till religionen Bahá'í? Bruden tillhör denna religion så själva vigseln innebar att man lästa olika kärleksverser och förklarade vad denna religion innebar ... på franska. Jag kan franska men när det blir för mycket ... har jag en förmåga att stänga av efter ett tag .

Bröllopet var i lördags och tog hela dagen i anspråk. Direkt efter den långa lunchen så följde vi med några kompisar hem till deras takterrrass i den lilla byn ovanför Cannes, Mouans sartoux. Åt pizza, drack rosévin och pratade hela kvällen/natten. Härligt!

På söndagen åkte vi till Esterel. Har ni varit där? Slingrande kustväg med det blå Medelhavet på ena sidan och de röda bergen på den andra. Man kan stanna utmed kusten och leta upp små vikar med sandstrand. Vi åkte nästan längst bort till Agay för en lunch på en mycket omtyckt strandtaverna. Det blev fisk - Daurade och utsikt över stranden och havet. Sen åkte vi en liten bit till för att promenera i bergen och Cap Dramont. Ganska svettigt men ack så vackert! Tillbaks till en av vikarna i Agay och ett dopp i Medelhavet. På kvällen blev det middag hos några vänner i Valbonne.

Måndagen tillbringade vi på Rue Antibes i Cannes (shopping). Fast attans vilka dåliga shoppare vi är. Speciellt maken som behöver nya skor och som enbart köper skor i Frankrike. Dagens skörd blev en kortärmad (och ganska stickig ... varför kändes det inte i affären) kofta till mig, choklad doppade i apelsin samt en 75 % choklad, en flaska riktigt fin (hoppas vi) Chablis. Intog en skaldjursplatå och lite vitt vin på Brun http://www.astouxbrun.com/htgb/0001.htm innan vi halkade ned till stranden och hyrde en varsin solstol. Hann ta ett dopp i havet innan det blev mulet men låg kvar en bra stund ändå och njöt av värmen. Den kvällen hade vi bokat bord på terrassen på en av våra gamla favoritrestauranger http://www.amandier.fr/.

Självfallet kom diskussionen upp under helgen - när ska vi flytta tillbaka? ... och 6 flaskor vin fick vi med oss hem, bra jobbat!

• Lapinette

Oupsie - tack för infon! Det låter lite som samma slags resa som min kollega gjorde (ska dubbelkolla med henne). Ok, helst inget stopp på Jamaica.

Jag köpte senaste Vagabond idag. Brukar normalt sett vara dålig på att läsa resetidningar men den här slukade jag allt i på vägen till flygplatsen (det låg ett gratis ex i stolsfickan). Eftersom jag inte tog med mig tidningen så köpte jag den idag då det var bra tips till bl a Japan, Polens Riviera och Sri Lanka. Faktiskt resemål jag har fundera på .. samt att det även stod om Barcelona, Marseille och lite annt smått och gott.

• Lapinette

Anne - minns för exakt ett år sedan då min far var här på besök (han bor i Yokohama) och hade köpte två kassar fulla med kantareller på Hötorget. Vi fick frysa in, ge bort etc. för det var omöjligt att äta upp alltihop.

Har varit på Guadeloupe (Karibien) men blev inte helt övertygad så jag har ingen större längtan dit. Däremot lät våra franska vänner (som har rest extremt mycket innan de fick barn) lyriska när de pratade om sin semester på samma ö i våras. Smaken är som baken ... och dessutom spelar mycket annat in så som väder, sällskap och humör. Konstigt nog hade jag både trevligt väder och sällskap på den resan så jag får nog skylla på humöret .

• Lapinette

Regnet piskar mot rutan och igår fick jag höra att min väninna bara så där oppps, ska åka till Mauritius om någon vecka. Lite avis blev jag! Själva sitter vi (borde kanske skriva jag) och fnular om vi ska ta en helg nedåt landet. Skickade ett mail till PM och vänner igår för att höra om det fanns bord samt har frågat ett bed and breakfast i Borgholm om de har ett rum ledigt. Fick nämligen veta att det är höstmarknad på Öland den helgen. Kanske kan vara lite skoj och så tar vi glasriket på vägen dit (från Växjö).

• Lapinette

Tinga - vi var nöjda med Hilton Bayswater när vi var där i våras. Förvänta dig dock inte tipp tipp Hiltonstandard men rummen var stora, nära t-banan och mitt över gatan ligger Hyde Park. De har en stor frukostbuffé som kan intas i härliga soffor. Det enda negativa är att det kan vara en massa oväsen från trafiken (Bayswater road) så be om att få ett rum mot baksidan (dock mörkare rum) eller ta öronproppar med er. Priset vi betalade var i stil med andra standardhotell i London.

Sista minuten biljetter brukar man hitta på Leicester Square. Den musikalen som jag har hört ska vara suveränt bra (och som jag skulle se om jag åkte dit) är Billy Elliot.

Sen rekommenderar jag ett besök i Notthing Hill och mysiga Holland Park. Kanske inte lika mysigt i november men dit ska jag absolut tillbaka (Holland Park) nästa gång jag är i London.

• Lapinette

dreams come true - jag är superdålig på barnsemestrar (av förklarliga skäl ). Gällande SPA så vet jag att det finns massor med ställen i Jurmala, precis utanför Riga. Har inte utnyttjat något av dem men var där för en månad sedan och uppskattade verkligen både Riga och Jurmala (som har en milsvid sandstrand ... beroende på vilken säsong ni ska åka förstås).

Tinga - afternoon tea på Ritz http://www.theritzlondon.com/tea/

• Lapinette

Tinga - så klart ni ska prova Ramsey's restaurang och sen tala om här vad ni tyckte . När vi var i London första gången var vi nyförälskade ... så åt knappast och nu senast var vi med svärmor, makens bror + fru och då blir det att anpassa sig. Ta ut svängar ordentligt om ni kan.

Svar på tråden Så långt borta men ändå så nära