Livets toppar och dalar
Oms skrev 2010-09-17 11:05:56 följande:
Vickan - ok, det blir inte sååå mkt kortare restid för dig alltså men jag ser ändå att du har ett tänk på en plan B dvs flytt till nya jobbstaden vilket låter mtk lovande om inte annat. varför inte? jag har inte förväntat mig ngt annat av dig än att du vägt alla fördelrar o nackdelar mot varandra hur ser möjligheterna med att jobba hemma ut? kan du göra det på nya el gamla jobbet? kan du gå ned i tid alt jobba olika tider olika veckor? tex att du hämtar på dagis ena vecka o maken den andra och när du hämtar kan du åka mkt tidigare från jobbet för att få lite kvalitétstid? många barn somnar ju redan 18.30- 19.00 när de går på dagis vilket är en parameter som man ska ha med när man beräknar tidsåtgång.När jag pendlade så långt när storan var liten så löste vi tillslut jobbet med att jag varannan vecka jobbade massor och varannan ingenting typ, det var en lösnign som kom till stånd av många oliak anlednignar, prövade även att han 3dgr ena veckan och 2 nästa osv och på det sättet kunde jag fördela tiden bättre. osv
Flytta till nya jobbstaden löser ju egentligen inte alls. För antingen får jag pendla eller så får maken pendla. Ingen av oss får mer tid av den ena eller andra lösningen. Det drabbar bara olika personer. Plus att boendekostnaden för en kåk i jobbstaden är otroligt mycket högre än i vår nuvarande håla.
Jobba hemifrån - min nuvarande chef tycker att sånt är helt ok. Hur det är på det andra stället vet jag inte, men eftersom det är inom samma koncern så anar jag att det hänger rätt mycket på chefernas goda vilja.
Och som du säger - jag tror inte att jag får en riktig bild av hur JAG kommer att uppleva detta med pendling plus barn förrän det blir verklighet... dvs 1 november... (även om det då inte handlar om att stressa till nåt dagis..)