Livets toppar och dalar
smint skrev 2010-10-10 07:42:27 följande:
Hallo hallo i ottan Oupise: Åh så roligt att ni köpte vagnen, och vad skönt att det blev lite pengar att göra annat för. Kul att den kändes bra att köra. Vilka jämförde ni med? Nej det är en märklig känsla att någon skall ligga i vagnen sedan.
Vi körde mest runt på ett par olika Teutonia vagnar, Mistral S och Fun tror jag att det var, samt en Hartan-vagn. Hartan gick bort ganska snabbt då maken, som är ganska lång, sparkade i korgen under vagnen när han gick med den. Teutonia-vagnarna var smidiga att köra med men det som avgjorde var storleken på chassit när man fällde ihop den. Kommer ihåg att du nämnde någon Teutoniavagn tidigare i tråden som skulle fungera bra i snö, var det Mistral S kanske? Kan tänka mig att den fungerar bra på sämre underlag eftersom man kan vända på handtaget och köra med de två större, fasta hjulen längs fram om man vill. Sen har Maxi-Cosin lufthjul, vilket gjorde att jag upplevde att den kändes "mjukare" att köra på något vis, men å andra sidan kan man få punktering och det är ju inte så kul. Fast vi var beredda på att chansa på det, har cyklat runt i den här staden i 8 år och bara fått punktering en gång
. Annars vände både Maxi-Cosin och Teutonia-vagnarna på en femöring tack vare de svängbara hjulen så där upplevde jag ingen skillnad direkt. En fördel med Maxi-Cosin tyckte jag också var att handtaget gick att justera med ett enhandsgrepp, å andra sidan var nog varukorgen lite mindre. Men det känns inte som att någon vagn har allt man vill ha utan man får kompromissa lite.
Det finns en video på youtube där en kvinna demonsterar maxi-cosin, bara med sittdelen i och för sig (solskyddet ser annorlunda ut på de nyare modellerna) men man kan få en lite lättare att bilda sig en uppfattning än bara genom en bild.
Googlade idag idag igen och hittade den billigare på ett annat ställe (typiskt också).
www.amazon.co.uk/Maxi-Cosi-Mura-Stroller-Grey-Slice/dp/B00140OS6M
Hade vi beställt därifrån hade vi sparat ytterligare 1500 kr! Men, men, det kan vara skönt att ha köpt den i en fysisk butik i närheten också ifall det skulle bli några problem.