linvand, fattar jag rätt om jag tror att du alldeles nyss slutat med p-piller efter vadsadunu..12 års användning?
Och alltså då "kört oskyddat" i tre månader?
För isåfall skulle jag nog -innan jag visste allt jag vet nu-bara ha kryssat i almanackan för mensen först och främst. Så du får ett grepp om cyklens ungefärliga antal dagar över tid. "Det blir när det blir" var en härlig tid, jag gärna skulle vilja ha tillbaka.
MEN med allt det jag nu vet-och du med, så är det ju så att du iallafall kommer att undra varenda månad, eller hur? "är det ÄL nu? eller är det nu? eller var det kanske förut?"
Sett i det perspektivet kan du nog lika gärna skaffa stickor och ge dig själv kunskap även om den delen av din cykel. Och så värst spontant är det ju inte om du redan grubblar runt kompisars pluss och alltså väldigt gärna vill ha ett eget snarast? Då kan du ju likaväl optimera oddsen och förföra din karl när du vet att det är läge. I början-innan man försökt i åratal, så behöver inte det vara något jobbigt och osexigt.
Om du sedan mest kunde se det som en kunskap för dig själv om din egen kropp, och inte gå i taket varje månad, eller snarare deppa ihop, så är det ju rätt mycket du kommer att veta om dig själ under det år som fortfarande är HELT normalt att det ofta tar innan plus.
OM det efter ett år skulle visa sig inte ha funkat, ja då har du järnkoll på saker och ting inför vidare utredningar och sådant.