• MKF

Pris pa fotograf - Stockholm

Priset beror på hur länge fotografen ska vara med och om det ska vara en hobby- eller yrkesfotograf. Det kan vara någonstans mellan gissningsvis 0kr till 45 000kr.

• MKF

35 000 är riktigt mycket pengar, men inte det "värsta" jag har sett. De mer populära fotograferna i Stockholm kan ta uppåt 45 000 för en heldag. Högupplösta foton (och rättigheterna att göra egna kopior etc) ingår oftast inte.

Huruvida de är "proffsigare" är mycket svårt att säga. Jag tror att varje brudpar måste titta igenom fotografens tidigare bilder och träffa fotografen. Där igenom kan man bilda sig en uppfattning om vad man tycker om fotografen och dennes verk. Kanske vill man verkligen ha en dyrare fotograf (när vi pratar 45,000kr för en dag tror jag vi kan använda uttrycket "dyrare") eller så fastnar man för någon billigare.

Priset bestäms som vanligt av tillgång och efterfrågan. Om det finns tillräckligt med personer som är beredda att betala 45,000kr så kommer också en del fotografer att ta det priset.

Det som man tydligt kan se idag är att det dyker upp fler och fler hobbyfotografer som fotar till en lägre peng än många yrkesfotografer (underviker gärna termen proffsfotograf som kan passa in på båda kategorierna). Yrkesfotograferna får det klatr svårare att motivera sina priser, även om många ligger på helt skäliga nivåer för att leva på pengarna.

• MKF
    Bridezilla11 skrev 2010-08-03 22:54:42 följande:
    Jag undrar en sak!Kan man inte bara anlita en fotograf för att ta bilder under tiden man är i kyrkan? Alltså en timmes jobb..? Vad kan sånt kosta då? Min moster är ingen fotograf men tar väldigt schyssta bilder ändå, så hon får gärna stå för det under festen. Men i kyrkan och när man går ut vill jag gärna ha ett "proffs" som fångar ens "bästa jag" så att säga.
    Det går säkert att hitta en sådan fotograf med. Dock kanske det är lättare bland hobbyfotografer än bland yrkesfotografer. Alternativt får du vara beredd att betala bra för det. "Problemet" är att även om du bara vill bli fotad under en timme kan fotografen inte ta på sig några andra uppdrag som heldag eller runt den tid du ska bli fotad.

Priset är jättesvårt att säga. Din förfrågan innebär kanske 2 timmar förberedelser, 1,5 timmar på plats, 1 timme resa, 2 timmar redigering och 1 timme efterarbete. Så totalt nästan en dags arbete.

Sedan är ju frågan vad du vill ha för leverans? Vill du ha ett album, förstoringar, högupplösta bilder på skiva?

Är det i Stockholm eller ute i landet?

Enklast är nog att du frågar fotografer som du gillar (googla, titta i BTs företagsregister etc). Om du vill hitta en så billig fotograf som möjligt kan du t.ex. annonsera på fotosidan.se. Tänk bara på att titta på referensbilder och skriv ett avtal om pris och vad som ingår i leverans.

• MKF

Det jag menade är att det inte är lätt att hitta en fotograf som fotar i en timme för motsvarande peng. T.ex. om en fotograf tar 10.000kr för 4h behöver det inte kosta 2.500kr för en timme med samma fotograf.

Att fotas utomhus eller i kyrkan borde inte göra stor skillnad prismässigt. Däremot studiofoto brukar vara billigare eftersom fotografen inte behöver resa till brudparet och det är därmed lättare att boka flera fotosessioner samma dag.

Svar på tråden Pris pa fotograf - Stockholm