• Madelen VT

Pris pa fotograf - Stockholm

Hej,

Jag letar efter en fotograf till mitt brollop pa midsommarafton nasta ar. Undrar lite hur mycket ni betalade for era fotografer?

Tack pa forhand!

• Svar på tråden Pris pa fotograf - Stockholm
  • Madelen VT

Tack for all hjalp! Jag ska leta runt lite. Hoppas jag hittar ngn bra. Ar lite radd som sagt att det kan bli svart pa just midsommarafton. Priset var mest for att fa en ide pa hur mkt man bor budgetera.

• Thinkerbelle
    Madelen VT skrev 2010-07-29 13:34:44 följande:
    Tack for all hjalp! Jag ska leta runt lite. Hoppas jag hittar ngn bra. Ar lite radd som sagt att det kan bli svart pa just midsommarafton. Priset var mest for att fa en ide pa hur mkt man bor budgetera.  
    Vi gifter oss midsommardagen, och det var i alla fall inget problem:)
  • Evillina

Fasiken vad dyrt! Tror 5000-7000 är ganska vanligt att man betalar. Själv har man en syster som är fotograf. =)

• annab10

35000?? det var nog det värsta ja hittills har skådat i pris, skit vad dyrt, har även läst vad man får för pengarna..det var inte mycket om man jämför med vad vi fick för våra, vad ska man med 10 x 15 kort á 50 stycken för det priset?? Får man högupplösta bilder för de pengarna att göra förstoringar av?? För de pengarna hade ja anlitat en billigare fotograf och för resten åkt på smekmånadresa

Ärligt ? Betalar man verkligen så mycket????? Anlitar man en dyr fotograf för att de är proffsigare eller tror man att de är detta?

• MKF

35 000 är riktigt mycket pengar, men inte det "värsta" jag har sett. De mer populära fotograferna i Stockholm kan ta uppåt 45 000 för en heldag. Högupplösta foton (och rättigheterna att göra egna kopior etc) ingår oftast inte.

Huruvida de är "proffsigare" är mycket svårt att säga. Jag tror att varje brudpar måste titta igenom fotografens tidigare bilder och träffa fotografen. Där igenom kan man bilda sig en uppfattning om vad man tycker om fotografen och dennes verk. Kanske vill man verkligen ha en dyrare fotograf (när vi pratar 45,000kr för en dag tror jag vi kan använda uttrycket "dyrare") eller så fastnar man för någon billigare.

Priset bestäms som vanligt av tillgång och efterfrågan. Om det finns tillräckligt med personer som är beredda att betala 45,000kr så kommer också en del fotografer att ta det priset.

Det som man tydligt kan se idag är att det dyker upp fler och fler hobbyfotografer som fotar till en lägre peng än många yrkesfotografer (underviker gärna termen proffsfotograf som kan passa in på båda kategorierna). Yrkesfotograferna får det klatr svårare att motivera sina priser, även om många ligger på helt skäliga nivåer för att leva på pengarna.

• fibobs

med rätt redigeringsprogram kan nästan vem som helst....ja nästan.....få lika fina bilder!!!
    Bara man vet ungefär vilka vinklar som är bäst att jobba med så kan man lära sig själv.
    Men som sagt, det finns de som är dyrare.

Många vet inte dock hur många timmar som läggs på all efterarbete...men jag håller med. Ett jobb i månaden så har man en fin månadslön ;)

• Grodfrun

Jag ar sjalv hobbyfotograf och har fotat manga brollop och vi har 'trots' det valt en sa kallat 'dyr' fotograf. Det ar helt enkelt lite skillnad pa att vara bra fotograf och att vara bra brollopsfotograf ;)

Men som nagon skrev ar det ocksa helt beroende pa vad man som kund ar ute efter!
    Det finns en fotograf for alla budgetar och alla onskemal helt enkelt.

• Pokaloo

Jag kan rekomendera dig www.mattzbirath.se han ville vi boka upp men någon annan hann före oss.
    Mattz är supertrevlig, charmig o ger bra service o han har jätte fina foton..

• Bubo

fibobs skrev 2010-08-02 19:16:57 följande:
    med rätt redigeringsprogram kan nästan vem som helst....ja nästan.....få lika fina bilder!!!Bara man vet ungefär vilka vinklar som är bäst att jobba med så kan man lära sig själv.Men som sagt, det finns de som är dyrare.Många vet inte dock hur många timmar som läggs på all efterarbete...men jag håller med. Ett jobb i månaden så har man en fin månadslön ;)

Vilken inställning du har människa !!

Nu är det faktiskt inte kameran som tar en bra bild utan en duktig kunnig och kreativ person som gör det. Kunnig blir man efter lång lärotid och mycket praktik.

Köper jag mig proffsiga slalomskidor så kan väl jag inte åka lika bra eller näst intill som proffsen. Sådant skitsnack !

Varför köper en del människor en dyr Ferrari och andra en Kia. Får man inte samma sak om man köper den billigare Kia ?

Tror du att man lever av 1 brudpar på 35000:- i månaden ??? Vakna upp och lev i verkligheten. Vad tror du blir kvar efter skatt, moms och alla andra avgifter ???? Vi lever inte av svarta pengar utan måste göra rätt för oss. Hur många månader tror du man får jobba innan man har råd att köpa en kamera för 100000:-, en sådan behövs också och det är bara en sak av all utrustning.

Svar på tråden Pris pa fotograf - Stockholm