• 20110820

Tips på enkla inbjudningskort att göra själv?

Jag håller på att göra våra själv. De är gjorda i lavendelfärgat hobbypapper i "pocketfold"-variant. Inbjudningspappret i vitt sitter på ett metallicpapper i silver. När kortet är ihopvikt är det 10x21 cm och jag har stämplat och embossat ett brudpar på "framsidan". Svårt att förklara, bilder finns i galleriet. Kanske inte tokenkla att göra men inte heller supersvåra

• 20110820
    Tinzi skrev 2010-08-20 15:48:47 följande:
    såååå fina! Sånna kan jag tänka mig! Ser dock svåååårt ut att göra...har de tre arken olika fack lr sitter de ihop? vad exakt är embossa?
    Du menar de tre infobladen? De sitter i samma ficka. Under helgen lägger jag ut beskrivning på hur jag gjort dem på bloggen jag länkat till nedan, det är inte alls speciellt svårt.

klicka på länken så kommer du till inlägget om embossing

brollopspyssla.blogspot.com/2010/08/embossing.html

• 20110820

Dreams come true:  Det får bli en snabbversion av just den delen här

Jag har använt ett A4 och skurit ut två bitar som är 21x10 cm. Ta ena biten och vik 1 cm på ena kortsidan. Klipp bort hörnen på cm-flärpen och limma ihop med kortsidan av det andra pappret. Lägg den andra kortsidan mot vecket och fäll ner flärpen som du limmat på baksidan av så fastnar de i varann. Svårt att förklara utan bilder men jag hoppas att du förstår. Du har nu ett kort som är 41x10 och du kan vika en ficka av samma del som du vek 1 cm på förut fast i andra änden.

Hängde du med? Annars får du vänta tills jag orkat göra den fullständiga beskrivningen i bloggen

• 20110820

Nja, alltså när du klistrat ihop de båda kortsidorna har du ju flärpen på ena sidan. Det är här du sätter fast själva inbjudningstexten, klicka på bilderna i min blogg så ser du antydan till flärpen under silverpappret. Sedan viker du över den andra delen (den som gjorde flärpen på och delen med fickan) över själva inbjudan. Jag tror att det lättaste är att du klickar upp bilderna i bloggen så tror jag du förstår

• 20110820

Fickan gör du ju genom att helt enkelt vika upp motsatt sida av flärpen och limma i kanterna, då blir det en ficka. På mitt kort har jag limmat fast en remsa av samma silverpapper för att få en liten extra effekt. Den remsan limmas fast på insidan innan du viker upp fickan.

Svar på tråden Tips på enkla inbjudningskort att göra själv?