• Aeternum

LINDA HÄ (eller annan Maldiverna expert!)

Äntligen håller vi på och ska boka vår bröllopsresa till Maldiverna. Helst av allt vill jag åka till Filitheyo (efter Lindas rekommendation) men sambon vill hellre åka på ett billigare alternativ... (ooops MAN ska det ju vara!!!)

Jag har fått ett prisförslag från Rifa på Fili som hamnar på ca 35000 inkl transfer & flyg men exkl mat (6 nätter) i Superior villa

Reser vi med antingen Ving eller Fritidsresor har vi fått ett prisförslag som ligger på ca 27000-32000, för(7 med Ving) 8 dgr(Fritidsresor). Deras alternativ är då inkl halvpension.

Jag tycker skillnaden är försvinnande liten, men tydligen inte mannen... Sen är skillnaden att med Ving elelr Fritidsresor får vi bättre flygtider, för att få ner priset när jag tänkt boka på egen hand blir flygresan närapå 25h mot 12,5h...

Vill iaf höra vad du/ni tycker, & om ni har erfarenhet av dessa öar:

Meeru island (med Ving)

Holiday island Resort
    samt
    Bandos (Fritidsresor)

Jag är främst ute efter att bara ta det lugnt, snorkla & umgås med mannen.
    Ska vi ha ett lite finare boende när vi reser med Ving etc blir kostnaden såklart lite högre. Frågan är om det är värt det?

Kommer man spendera så mkt tid på rummet? Fast visst hade jag sett fram emot att få sitta på altanen som vätter mot stranden & ta en drink i solnedgången... Men det kanske man gör lika bra på någon restaurang?
    Bada jucuzzi känns som detsamma... 

Eftersom vi reser på så få dagar är Bandos kanske ett bra alternativ? (& för mannen som blir rastlös kanske ett besök på Male är lockande?) Men är inte det ett mecka för barnfamiljer? När vi lämnar våra egna hemma, känns det kanske mindre roligt att ha en massa barn tätt inpå?

OM jag förstått det rätt har inte Holiday ett eget husrev att snorkla på - hur viktigt är det? Är det fint snorkelvatten ändå?
    Hade även gärna velat ha möjligheten att snorkla bland sköldpaddor & se delfiner som hoppar. Finns de kring Bandos & Holiday samt Meeru?

Snälla hjälp mig, blir galen på det här!! Vill kunna boka & bestämma nu på en gång när jag äntligen fått gubben med på noterna!!!! Han tycker att "Maldiverna som Maldiverna", hur viktigt är det att hamna på "rätt" ö?

Är tacksam för alla synpunkter & svar!

• Svar på tråden LINDA HÄ (eller annan Maldiverna expert!)
  • Aeternum

*puffar lite*

Ingen som kan hjälpa mig lite på traven???

• flisan78

Hej! Linda HÄ är ju experten, kolla gärna på hennes maldivernakoll.se där får man mkt information. Vi ska själva åka i april och har bokat med Fritidsresor 2 veckor. 1 vecka på Kuramathi och 1 vecka på Centara Grand Island. Vi var på Kuredu i april, som jag tyckte var jättefint. Det är oxå lite mer budget, men väldigt fina stränder och bra husrev. Vi såg skölpaddor varje dag tex. Var även ute med en båt en dag och såg massor av delfiner och fick snorkla med mantor. Hotellet har även ibland erbjudanden att man får åka till deras systerö Koomandoo och bo 3 nätter. Utan kostnad.. Vi fick tom bo 3 nätter på Hilton Irifushi (som vi aldrig skulle haft råd med annars..)

Jag rekommenderar att ni tar All inclusive. Om ni inte är nykterister. För om man dricker lite drinkar, vin, öl så tycker jag att man tjänar på det. Mat och dryck är ju dyyyrt!

Om ni ska välja nåt av de alternativen du nämnt, så åk till Filitheyo. Jag är nästan 100% säker på att Linda HÄ skulle välja det oxå.

Mvh Lisa

• flisan78

Förresten, utflykt till Male tror jag inte är så spännande... Ödsla inte tid på det om ni bara ska vara där 1 vecka.

• fru Hä

Hej!

Tycker absolut ni ska välja Filitheyo! Om inte är Bandos det bästa alternativet av de ovanstående. INTE Holiday!!!!! Meeru är ok, men har ingen snorkling i direkt anslutning till ön....

KOlla gärna in alla bloggar som Jocke (min maldivernakoll-chef) har skrivit på senare. Han o familjen var på bl.a. Fili nu i sommar. En perfekt ö!

///mvh Linda

• fru Hä

..pssssst...TACK för komplimangem förresten!!!!

Hör gärna av er till linda@maldivernakoll.se om ni undrar något då jag inte kollar BT regelbundet!

//L

• Höstdag

Jag skulle skippa Male om jag bara hade en vecka på mig. Inget speciellt att se egentligen. Trångt, stressigt och varmt. I alla fall tyckte vi det.
    Var på Kuredu i okt/nov 2008, fin ö, fina stränder och ok snorkling. Sen spenderade vi 6 dagar på en liveaboard. Och sista natten/dagen i Male, kul att ha sett det när vi ändå hade så mkt "strandtid" annars, men bara en vecka - då skulle jag skippa det!

• Aeternum

Tack för all er hjälp!

Här kommer ytterligare några funderingar då resdatumen vi var intresserade av samt att Bandos nu är fullbokat... =( Visserligen kan ju det förändras snabbt men iaf

Vad säger ni:

Kuredu med Beach Bungalow inkl all inclusive (Via Ving, ger då en natt i Doha, & på datum som passar våra barnvakter bättre då det blir när det är lov & de behöver inte vara bunden till att vara här hemma hos oss,  Lö-sö)

eller

Meedhupparu Island inkl all inclusive (Fritidsresor,  bättre om man hellre tar ytterligare en dag på stranden än Doha? men då går äldsta sonen i skolan samt att det blir tis -ons, dvs det går åt 3 semesterdagar ytterligare)
    Har prel bokat båda alternativen, samt skickat förfrågan till Travelways.

Vilken Ö är bästa alternativen av de båda?

Har frågat om pris via Travelways på Fili oxå.
    Om man bokar på Fili, är det lönt att lägga till för AI el är det bättre att välja på plats?

• fru Hä

Aeternum skrev 2010-08-07 02:55:19 följande:
    Tack för all er hjälp!Här kommer ytterligare några funderingar då resdatumen vi var intresserade av samt att Bandos nu är fullbokat... =( Visserligen kan ju det förändras snabbt men iafVad säger ni:Kuredu med Beach Bungalow inkl all inclusive (Via Ving, ger då en natt i Doha, & på datum som passar våra barnvakter bättre då det blir när det är lov & de behöver inte vara bunden till att vara här hemma hos oss,  Lö-sö)ellerMeedhupparu Island inkl all inclusive (Fritidsresor,  bättre om man hellre tar ytterligare en dag på stranden än Doha? men då går äldsta sonen i skolan samt att det blir tis -ons, dvs det går åt 3 semesterdagar ytterligare)Har prel bokat båda alternativen, samt skickat förfrågan till Travelways.Vilken Ö är bästa alternativen av de båda?Har frågat om pris via Travelways på Fili oxå.Om man bokar på Fili, är det lönt att lägga till för AI el är det bättre att välja på plats?

Kuredu är 100 ggr bättre än meedhupoparu!

• Aeternum

OK Tack! Då får det bli dit, om inte travelways kommer med ett bra erbjudande till Fili =) Men lite nyfiken; varför är Kuredu bättre? Är det stränderna/snorklingen etc eller är det personalen, rummen osv osv? Blev kanske inte så sugen på deras (Meedhupparu) rum eftersom de inte såg så "smekmånadsaktiga" ut, men däremot tilltalade det ayurvediska mig... Å andra sidan har väl Kuredu yoga-klasser? Hmmm vad ska man tänka på mer när man väl är där? Tips? /Sandra

• Fågelfröken

Flisan78, vet du om de ofta brukar ha erbjudanden med att man kan få bo några nätter på Komadoo eller annan ö? Vi funderar åka i mars nästa år och har insett att det blir rätt dyrt om man vill bo på olika öar och funderar nu på att "bara" bo på Kuredu men kanske besöka någon annan ö på en utflykt eller liknande... det skulle ju då va perfekt att få bo på deras systerö till ett vettgt pris....

• fru Hä

Fågelfröken skrev 2010-08-21 16:25:26 följande:
    Flisan78, vet du om de ofta brukar ha erbjudanden med att man kan få bo några nätter på Komadoo eller annan ö? Vi funderar åka i mars nästa år och har insett att det blir rätt dyrt om man vill bo på olika öar och funderar nu på att "bara" bo på Kuredu men kanske besöka någon annan ö på en utflykt eller liknande... det skulle ju då va perfekt att få bo på deras systerö till ett vettgt pris....

Kontakta Kuredu o kolla. Just kombinationen Kuredu + KOmandoo är väldigt bra och de ligger en kort båttur från varandra så smidigt och inte fördyring.

//L

maldivernakoll.se

• Gorgeousnes

Hur gayvänligt är Maldiverna?

• fru Hä

Gorgeousnes skrev 2010-08-22 10:12:23 följande:
    Hur gayvänligt är Maldiverna?

Väldigt toleranta. Dock bör man inte, av respekt, hångla alltför öppet, oberoende om man är gay eller inte. INga probs!

//Linda

• Gorgeousnes

Det lät ju positivt? Är det några lagar mot homosar? Eller strejta. Man har ju läst om hur det har funkat i Dubai. Vill ju bara åka på smekmånad där man kan slappna av. Men i alla homoreseguider säger ju alla att Skandinavien är det bästa stället haha :)! Skönt att man bor här då :)!

• fru Hä

Gorgeousnes skrev 2010-08-26 22:18:36 följande:
    Det lät ju positivt? Är det några lagar mot homosar? Eller strejta. Man har ju läst om hur det har funkat i Dubai. Vill ju bara åka på smekmånad där man kan slappna av. Men i alla homoreseguider säger ju alla att Skandinavien är det bästa stället haha :)! Skönt att man bor här då :)!

Maldivianerna är strikta sunnimuslimer - men även varma vänliga människor. Visa respekt genom att inte hångla offentligt så finns en tyst överenskommelse om att det är ok. Jag känner flera homopar av båda könen som alltid åker till Maldiverna. Som sagt, respektera landet så är det inga problem.

• Gorgeousnes

Låter helt ok! Ska kolla närmare på detta ställe. Och försöka få min prinsessa att det är Maldiverna som gäller och inte Hawaii :)!

• fru Hä

Gorgeousnes skrev 2010-08-27 08:36:58 följande:
    Låter helt ok! Ska kolla närmare på detta ställe. Och försöka få min prinsessa att det är Maldiverna som gäller och inte Hawaii :)!

Hawaii? No contest. Bara en massa amerikaner......Maldiverna är ..unikt.

Svar på tråden LINDA HÄ (eller annan Maldiverna expert!)