hur drar ni gränsen?
Om han säger att han inte vill ha dina bekanta på bröllopet har väl du lika stor rätt att säga att du inte vill ha bekanta till honom på bröllopet?? Det handlar ju om att ge och ta och respektera varandras bekanta/familj/vänner!
Man måste respektera att ens respektive har vissa bekanta som betyder en del för han/hon även om man själv inte har någon närmare relation till denna personen. Sen kan man inte svälja vad som helst heller. Men det där med kompisarnas sambor får man nog bara svälja, de är ju faktiskt respektive.
När vi gifte oss började vi också med ett 30-tal men vi blev 55 stycken och jag ångrar inte någon som blev bjuden - alla kändes lika självklara och välkomna. Mitt tips är att först göra separata listor, alltså vilka DU vill bjuda på en lista och vilka HAN vill bjuda på en lista och sedan sammanställa listorna. Är det några som är tveksamma av någon anledning får man diskutera det. Vi hade t ex någon från min mans sida som jag inte förstod varför han skulle komma då min man inte träffat honom på kanske 10 år och som troligtvis inte skulle bjuda oss på hans bröllop, därmed kom vi fram till att han inte skulle bjudas. Prata och förklara varför vissa personer ska bjudas eller inte bjudas. Och se till att det inte blir ett gräl eller irritation - det är faktiskt er stora dag ni planerar där ni vill ha era nära och kära närvarande!