Inlägg från: mattiasFästmö |Visa alla inlägg
  • mattiasFästmö

Gäst som vi inte har bjudit in själva

För det första måste jag säga att jag tycker att det är jättedåligt gjort av din svärmor att inte prata med er först. Och det tycker jag att du ska säga till henne. Sen kan väl jag tycka liite granna att om nu din sambos syster är inbjuden men inte hennes kille? Skulle min syster bjuda mig men inte min m2b så skulle jag bli grinig. Men nu vet ju inte jag heller hur länge de vart tillsammans eller hur intimt ni hade tänkt ha det så det är inte min sak att spekulera i Men jag tycker att ni för det första ska säga åt din svärmor att så gör man minsann inte. Och sen förklara för din m2b's syster att ni bara tänkt ha de närmaste och att ni inte räknar honom som de närmaste helt enkelt

• mattiasFästmö

BeBopz skrev 2010-08-07 23:13:52 följande:
    Nahh Grattis ! =)Jag tror inte min sambo kommer våga ta det med henne....Han är lite feg så när det gäller hans mamma tyvärr.Hans mamma och styvfar står för mat på bröllopet.Jag är arg och känner att hela dagen är förstörd faktist, det låter kanske dumt men jag känner mig gråtfärdig faktist, jag är jätteledsen tyvärr....Jag förstår vad du menar ang att det är hennes kille, jag träffade honom för första gången nu i somras, vad jag minns alltså, kan inte påminna mig om att jag har träffat honom tidigare, kanske inget ansikte jag la på minnet innan... Tror de har varit ihop kanske 3 år, kan minnas fel där.Hans syster bor hos sin mamma fortfarande så det är j inte så att de bor ihop eller så.Det som känns mest är att jag känner inte honom, VI har INTE bjudit honom, ingen jag känner att jag vill ha där ens.Jag vill inte ta detta med hans mamma, känner inte henne så väl så jag kan prata med henne på det sättet, det tog ett par år innan vi kunde prata med varandra pga av olika orsaker.Hon tog mig på sängkanten idag nämligen, Hmm är bjuden oxå sa hon bara sådär, jag bara vem hmm, ja hennes kille , jag bara okej ! Det var ingen vi hade tänkt att bjuda själva sa jag bara....kände mig asdum.

Ja hade det vart jag så hade jag blivit lite bridezilla och gått direkt till svärmodern, men sen har jag aldrig haft några problem med att säga vad jag tycker heller, och har en bra relation med min svärmor. Men jag tycker hursomhelst att ni ska säga ifrån, på något sätt visa att detta inte är okej, annars är ju risken att det händer igen. men sen behöver det ju inte vara att skälla ut henne efter noter utan mest påpeka att ni sköter inbjudningarna själva och att han tyvärr inte är bjuden. Tycker även att ni kan prata med systern ifråga. Kom att tänka på när jag fyllde år, och min mamma bjöd in min systers dåvarande pojkvän (hon bor också hemma) med argumentet att han var ju en i familjen precis som min m2b är en i familjen och därför var det ju sjääälvklart att han var bjuden på mitt födelsedagskalas hemma hos mig. Jaha sa jag och hade inte alls tårta och så planerat till en till person. Så domdär föräldrarna verkar tycka att dom kan köra över en. Lite rävsax att de är med och betalar, men jag tycker ni ska ta upp det, men det behöver inte vara otrevligt eller utskällning eller så. Utan bara påpeka lite i förbifarten mer än ett stort samtal, om du förstår

• mattiasFästmö

Nämen gud. Jag håller verkligen inte med de ovanstående. Varför ska svärmodern ha rätt att bjuda in folk? Om nu dom har tänkt att ha något litet intimt, vi säger föräldrar och syskon bara. Vi säger att dom blir 10stycken. Menar ni då att lillasysterns pojkvän är självskriven? För det tycker då inte jag. Hade det vart en större tillställning så vore det konstigt, men nu skriver ju TS att det är de närmaste. Och sen tycker jag hursomhelst, och nu kanske jag är skittaskig. Men att bor man fortfarande hemma hos mamma (nu vet inte jag hur gammal hon är) så ÄR det inte samma sak som ett par som bor ihop och vart tillsammans i tre år. Jag tycker att det är en skillnad bara där faktiskt. Och har dessutom inte systern själv sagt något så kanske hon inte ens tycker att det är ett problem? OCH hur som helst så har inte svärmodern någon som helst rätt att gå och bjuda in folk till deras bröllop. Jag hade blivit skogstokig om min svärmor hade bjudit in folk till vårt bröllop utan att prata med oss först. För det är faktiskt inte okej.

• mattiasFästmö

Dejli skrev 2010-08-08 12:38:05 följande:
    TS har skrivit "släkt och närmsta vännerna". Till "släkt" räknar jag stadigvarande respektive till inbjudna släktingar, oavsett om de bor ihop eller inte. Kanske inte kusinens nyblivne pojkvän, men systerns pojkvän sedan tre år. Och jag ser faktiskt inte skillnaden i om man bor ihop eller inte. Det finns oftast många skäl till att ett par inte bor ihop, ska man ses som mindre seriösa då även om man varit tillsammans i tre år? Jag hade också blivit tokig om mina svärföräldrar bjudit in folk till höger och vänster, men detta är knappast till höger och vänster. Men på det stora hela har de nog gjort brudparet en tjänst, för som det påtalats tidigare så är det ett väldigt tydligt ställningstagande att inte bjuda in ett syskons respektive till ett bröllop när övriga nära släktingar är inbjudna.

Ja det kanske bara är jag, men jag räknar inte min 16åriga syster som bor hemma, hennes förhållande med sin kille, som också bor hemma, lika seriöst som tex. Min och min m2b's. Sen finns det självklart förhållanden där parterna inte bor ihop, som är seriösa. Jag tycker iallafall inte att TS har gjort något fel, och jag tycker inte heller att svärmor har rätt att bjuda in någon alls till bröllopet. Oavsett hur rätt eller fel det är så är det inte hennes sak att göra och det är aldrig okej.

Svar på tråden Gäst som vi inte har bjudit in själva