• BeBopz

Gäst som vi inte har bjudit in själva

Vi gifter oss nu den 28 aug och släkt och närmaste vännerna är bjudna, nu till det jobbigaste, känner att det kokar inom mig och känner att jag är ledsen och faktist riktigt arg.

Min sambos mamma tog sig friheten att bjuda in min sambos systers kille som varken jag eller sambon känner, jag vet endast vad han heter i förnamn och var han bor, mer än så är det inte.

På vårt bröllop hade vi noga valt ut de vi ville ha med oss, alltså människor som vi känner och känner att de kommer vara en del av vårt liv i framtiden.

Jag vill inte ha honom i närheten av mig på dagen D känner jag, han är även en pajas och hörs mest av alla och tror han är jätterolig alltid, pain in the ass alltså. De fåtal ggr jag har träffat honom hemma hos sambons mamma så stör jag mig bara på honom, han är allmänt dryg och tror att han är ngt.

Hur gör jag nu, han är ju inte ens bjuden av oss, jag skulle inte ens vilja gå på bröllopet om jag var han... Hjälp mig !!

• Svar på tråden Gäst som vi inte har bjudit in själva
  • mattiasFästmö

För det första måste jag säga att jag tycker att det är jättedåligt gjort av din svärmor att inte prata med er först. Och det tycker jag att du ska säga till henne. Sen kan väl jag tycka liite granna att om nu din sambos syster är inbjuden men inte hennes kille? Skulle min syster bjuda mig men inte min m2b så skulle jag bli grinig. Men nu vet ju inte jag heller hur länge de vart tillsammans eller hur intimt ni hade tänkt ha det så det är inte min sak att spekulera i Men jag tycker att ni för det första ska säga åt din svärmor att så gör man minsann inte. Och sen förklara för din m2b's syster att ni bara tänkt ha de närmaste och att ni inte räknar honom som de närmaste helt enkelt

• marrieme

Tycker du ska prata med din sambo så får han ta det med sin mamma, hon kan ju inte bjuda in folk.. eller står hon för hela bröllopet?

Jag hade blivit fly förbannad faktiskt.. min sambo hade absolut fått ta det med sin mamma!

• marrieme

Vi gifter oss förresten samma datum =)

• BeBopz

Nahh Grattis ! =)

Jag tror inte min sambo kommer våga ta det med henne....Han är lite feg så när det gäller hans mamma tyvärr.
    Hans mamma och styvfar står för mat på bröllopet.

Jag är arg och känner att hela dagen är förstörd faktist, det låter kanske dumt men jag känner mig gråtfärdig faktist, jag är jätteledsen tyvärr....

Jag förstår vad du menar ang att det är hennes kille, jag träffade honom för första gången nu i somras, vad jag minns alltså, kan inte påminna mig om att jag har träffat honom tidigare, kanske inget ansikte jag la på minnet innan... Tror de har varit ihop kanske 3 år, kan minnas fel där.
    Hans syster bor hos sin mamma fortfarande så det är j inte så att de bor ihop eller så.

Det som känns mest är att jag känner inte honom, VI har INTE bjudit honom, ingen jag känner att jag vill ha där ens.

Jag vill inte ta detta med hans mamma, känner inte henne så väl så jag kan prata med henne på det sättet, det tog ett par år innan vi kunde prata med varandra pga av olika orsaker.

Hon tog mig på sängkanten idag nämligen, Hmm är bjuden oxå sa hon bara sådär, jag bara vem hmm, ja hennes kille , jag bara okej ! Det var ingen vi hade tänkt att bjuda själva sa jag bara....kände mig asdum.

• marrieme

Står dem för maten kanske dom på något sätt tycker att de får bjuda vilka de vill?

Men tycker absolut inte att man har rätten att göra det iallafall..

Jag hade blivit jätteledsen, vi har släktingar vi valt att inte bjuda av samma orsak.

Vi står för hela bröllopet själva så kan ingen säga jamen vi betalar ju..

Du kanske kan prata med systern? 

Eller om din blivande gör det?

annars får ni får helt enkelt sätta personen längst ner i lokalen så ni hör honom så lite som möjligt =)

• mattiasFästmö

BeBopz skrev 2010-08-07 23:13:52 följande:
    Nahh Grattis ! =)Jag tror inte min sambo kommer våga ta det med henne....Han är lite feg så när det gäller hans mamma tyvärr.Hans mamma och styvfar står för mat på bröllopet.Jag är arg och känner att hela dagen är förstörd faktist, det låter kanske dumt men jag känner mig gråtfärdig faktist, jag är jätteledsen tyvärr....Jag förstår vad du menar ang att det är hennes kille, jag träffade honom för första gången nu i somras, vad jag minns alltså, kan inte påminna mig om att jag har träffat honom tidigare, kanske inget ansikte jag la på minnet innan... Tror de har varit ihop kanske 3 år, kan minnas fel där.Hans syster bor hos sin mamma fortfarande så det är j inte så att de bor ihop eller så.Det som känns mest är att jag känner inte honom, VI har INTE bjudit honom, ingen jag känner att jag vill ha där ens.Jag vill inte ta detta med hans mamma, känner inte henne så väl så jag kan prata med henne på det sättet, det tog ett par år innan vi kunde prata med varandra pga av olika orsaker.Hon tog mig på sängkanten idag nämligen, Hmm är bjuden oxå sa hon bara sådär, jag bara vem hmm, ja hennes kille , jag bara okej ! Det var ingen vi hade tänkt att bjuda själva sa jag bara....kände mig asdum.

Ja hade det vart jag så hade jag blivit lite bridezilla och gått direkt till svärmodern, men sen har jag aldrig haft några problem med att säga vad jag tycker heller, och har en bra relation med min svärmor. Men jag tycker hursomhelst att ni ska säga ifrån, på något sätt visa att detta inte är okej, annars är ju risken att det händer igen. men sen behöver det ju inte vara att skälla ut henne efter noter utan mest påpeka att ni sköter inbjudningarna själva och att han tyvärr inte är bjuden. Tycker även att ni kan prata med systern ifråga. Kom att tänka på när jag fyllde år, och min mamma bjöd in min systers dåvarande pojkvän (hon bor också hemma) med argumentet att han var ju en i familjen precis som min m2b är en i familjen och därför var det ju sjääälvklart att han var bjuden på mitt födelsedagskalas hemma hos mig. Jaha sa jag och hade inte alls tårta och så planerat till en till person. Så domdär föräldrarna verkar tycka att dom kan köra över en. Lite rävsax att de är med och betalar, men jag tycker ni ska ta upp det, men det behöver inte vara otrevligt eller utskällning eller så. Utan bara påpeka lite i förbifarten mer än ett stort samtal, om du förstår

• pantertant

Omg! Ibland undrar man om brudpar får bete sig hur som helst bara för att det är " deras dag". Det verkar vara helt ok att såra folk till höger och vänster  bara inte brudparet blir störda under ens en sekund av deras "perfekta dag". 

Om brudgummens syster har ett stadigt förhållande sedan tre år tillbaka är det väl ganska givet att även han skall bli bjuden. Tur att din svärmor tog saken i egna händer, det hade varit ganska grymt att utesluta din svägerskas kille. Det där med att inte bjuda "självklara" gäster är lite av en krigsförklaring..det säger väldigt mycket om vad ni tycker om honom....det är sånt som kan sitta i länge och som kan sabba din sambos förhållande med sin syster...du säger ju att du inte känner honom, ge honom en chans..han kan mycket väl bli din sambos svåger...vore det inte bättre att försöka vara vänner med dom i så fall? 

Din svärmor har bjudit en extra person, dom betalar maten....sorry, men jag tycker du låter bortskämd och barnslig. Det hade varit skillnad ifall ni var osams med killen eller ifall han var ett fyllo som ställer till med scener...

Jag förstår att jag nu kommer bli attackerad av bridezillas som tycker att allt är ok att göra folk ledsna och gå över lik för att få den där perfekta dagen. Jag tycker inte det. Mitt eget bröllop var LÅNGT ifrån perfekt (men mitt äktenskap blev desto bättre)...tror många glömmer bort att det finns en dag efter bröllopsdagen också...

• alouette

Jag håller med pantertant, faktiskt. Så oförskämt att inte bjuda honom, oavsett hur han är. Det hade varit annorlunda om ni hade haft ett jättebråk, men att utesluta din svägerskas kille (och sedan 3 år tillbaka, dessutom) är bara fel.

• Snigel Bee

Det här med att man betalar för bröllopet och får då styra det hur som helst är det verkligen så självklart? Ja menar att om jag hade en dotter och jag skulle betala hennes bröllop skulle jag då inte göra det för att göra henne glad? Isåfall så skulle jag ju inte bestämma saker åt dem utan kolla vad d önskar och planera därefter! Alltså skulle jag då itne heller bjuda människor till brölllopet som inte paret hade varit ok med. Förstår inte riktigt det där med att om man hjälper till och betalar så ska man vara med o bestämma allt också! Det är ju en sån personlig fest.

• Nordiskbrud

Och jag håller också med pantertant Att inte bjuda blivande svägerskans kille sedan tre år är ohyfsat, oavsett om de bor ihop eller ej. Är 30 eller 18 osv....
    Dina blivande svärföräldrar betalar en stor post av ert bröllop och då får man "ta" att man får bjuda några extra också som de kanske vill ha där. Erbjuder man sig att vara med och betala så tycker jag också att man har rätt att komma med vissa önskemål, inom rimliga gränser så klart, men att det ändå är brudparet som i slutändan tar alla beslut.

Men i det här fallet så tycker jag svärmor har rätt att bjuda in pojkvännen oavsett om de betalat eller ej. Kan bara tänka mig vad som sagts hemma runt det köksbordet mellan dina svärföräldrar, svärföräldrar + syster och svärföräldrar + syster + pojkvän samt syster + pojvän om att han inte varit en självklar gäst på ert bröllop....

Svar på tråden Gäst som vi inte har bjudit in själva