• BeBopz

Gäst som vi inte har bjudit in själva

Vi gifter oss nu den 28 aug och släkt och närmaste vännerna är bjudna, nu till det jobbigaste, känner att det kokar inom mig och känner att jag är ledsen och faktist riktigt arg.

Min sambos mamma tog sig friheten att bjuda in min sambos systers kille som varken jag eller sambon känner, jag vet endast vad han heter i förnamn och var han bor, mer än så är det inte.

På vårt bröllop hade vi noga valt ut de vi ville ha med oss, alltså människor som vi känner och känner att de kommer vara en del av vårt liv i framtiden.

Jag vill inte ha honom i närheten av mig på dagen D känner jag, han är även en pajas och hörs mest av alla och tror han är jätterolig alltid, pain in the ass alltså. De fåtal ggr jag har träffat honom hemma hos sambons mamma så stör jag mig bara på honom, han är allmänt dryg och tror att han är ngt.

Hur gör jag nu, han är ju inte ens bjuden av oss, jag skulle inte ens vilja gå på bröllopet om jag var han... Hjälp mig !!

• Svar på tråden Gäst som vi inte har bjudit in själva
  • BeBopz

Nahh Grattis ! =)

Jag tror inte min sambo kommer våga ta det med henne....Han är lite feg så när det gäller hans mamma tyvärr.
    Hans mamma och styvfar står för mat på bröllopet.

Jag är arg och känner att hela dagen är förstörd faktist, det låter kanske dumt men jag känner mig gråtfärdig faktist, jag är jätteledsen tyvärr....

Jag förstår vad du menar ang att det är hennes kille, jag träffade honom för första gången nu i somras, vad jag minns alltså, kan inte påminna mig om att jag har träffat honom tidigare, kanske inget ansikte jag la på minnet innan... Tror de har varit ihop kanske 3 år, kan minnas fel där.
    Hans syster bor hos sin mamma fortfarande så det är j inte så att de bor ihop eller så.

Det som känns mest är att jag känner inte honom, VI har INTE bjudit honom, ingen jag känner att jag vill ha där ens.

Jag vill inte ta detta med hans mamma, känner inte henne så väl så jag kan prata med henne på det sättet, det tog ett par år innan vi kunde prata med varandra pga av olika orsaker.

Hon tog mig på sängkanten idag nämligen, Hmm är bjuden oxå sa hon bara sådär, jag bara vem hmm, ja hennes kille , jag bara okej ! Det var ingen vi hade tänkt att bjuda själva sa jag bara....kände mig asdum.

• BeBopz

Oj vad mycket svar det var här !

Var ska jag börja, jag är inte bortskämd, sitter inte på några höga hästar....Vill bara börja med att säga det så ni inte behöver trycka ner mig i skorna mer, tack !

Hmm känner att jag måste förklara lite närmare om dagen då det gäller:
    Vi gifter oss borgerligt
    Det blir lite mat i en liten lokal, maten kommer kosta max 500-700 kr, lokalen är fixad av min sambos farmor.
    Min mamma står för tårtan som kommer kosta ca 500 kr

Som ni ser så är det inget stort bröllpo, jag kommer ha en fin vit sommarklänning, han kostym, när jag läser era inlägg så får ni mig att framstå som jag vet inte vad, inget av det stämmer in på mig alls, inte i närheten !

Grejen är att vi umgås inte så mycket med hans syster, jag känner egentligen inte hans familj alls så jätteväl som han tex känner min, min familj är lättare på nåt vis att umgås med.

Jag kan inte ens minnas att jag har träffat honom innan juni när hans bror tog studenten, vi ses inte så ofta om man säger så.

Sen tycker inte jag hon hade rätt att bjuda in honom utan att fråga oss vad vi vill, han känner inte oss vi känner inte honom, han är inte heller där för våran skull då, som de andra ändå är.

Jag hade lugnt kunnat bjuda in många fler om jag hade velat haft vänner som jag inte umgås med varje vecka osv, men vi valde att bara ta de jag har i stort sett daglig kontakt med och även de släktingar som syskon, mor och far.

Utav alla som kommer så är han den jag har träffat minst, sen när det gäller att vi är oförskämda att inte vilja veta mer om honom osv, det tog hans mor ca 7-8 år innan hon ens ville lära känna mig, så förlåt mig att jag inte vill ha honom med när jag inte ens känner mänskan.

Jag känner att nu är inte bröllopet vårt längre tyvärr, jag känner att jag skulle kunna avboka för det känns i hela magen att det är fel, den känslan kan ni inte ändra på om det är så vi faktist båda känner.

Min sambo säger att han ska säga till sin mor att vi inte tyckte det var ok, hon kunde ha frågat oss först om varför han inte var bjuden osv, visst hon hade fått ett nej tyvärr, för vi känner honom verkligen inte, jag tror inte ens han vet var vi bor eller vad jag ens heter..... SÅ väl känner vi varandra.

Sen när det gäller att de betalar maten, nu handlar inte detta om ngt stort bröllop, det blir lite gratäng, inget fancy alltså, min mor betalatr tårtan men hon anser sig inte ha rätt att bjuda in andra för det.

• BeBopz

Hmm mitt inlägg ändras tydligen i ordningen jag skrev det....

• BeBopz

När vi träffades så anklagade hon mig för en del fula grejer, det är glömt nu men det gör ändå att vi inte har den där öppna relationen som tex min sambo har med min familj, jag har svårt att vara mig själv när vi hälsar på hos dem.

Det hade inte spelat ngn som helst roll vem som hade bjudit honom, jag hade blitt lika ledsen vilket som eller vilken mänska de än hade bjudit, jag tycker inte om, att nån anser sig ha rätten att bjuda in nån på vårt bröllop.

Jag vet inte om någon förstår när jag säger att vi verkligen inte känner denna människa, varken jag eller sambon och vi är aldrig otrevlig när vi ses hemma hos hans mor, vi har bara inget att prata om med honom, sen är det ju inte bara från vårat håll som många får det att verka som, det gäller ju från hans håll oxå, han har aldrig visat intresse av att prata med oss heller.

Man kan ju inte bara bjuda in någon som hans mamma nu gjorde, hon sa även att han ville gärna komma så därför bjöd hon in honom, han har inget utbyte av vårat bröllop eller att träffa våra vänner eller min familj och släkt, de enda som ville ha honom där är systern och mamman.

Jag hade inte velat gå om det var mig det hade gällt, han är inte bjuden av oss, han har inte fått någon inbjudan som de andra har heller.

• BeBopz

Oj vad svårt det är att förklara, när man bara ska skriva.

Jag har varit härinne ett tag och läst och ser att många råkar ut för liknande, andra tar över och tycker till, trodde nog inte att det skulle hända här...så fel jag hade.

För mig är det en stor grej, vill inte jag ha honom där så vill inte jag det och så fort nån annan tar tag i saker de egentligen inte ska bestämma så känns det inte längre som vårat bröllop, hur jag känner kan ingen ta ifrån mig !

Från början i våran inbjudan skrev vi att vi skulle ut och äta, där var och en betalade sitt eget, sen kom hon med förslaget att hon skulle göra maten, visst fine, snällt ! Absolut ! MEN inte trodde jag att man fick bestämmanderätt då inte.

Ni får tycka vad ni vill om vett och etikett, att jag tänker konstigt osv, men jag vill inte ha honom där och jag tycker inte hon har rätten att bjuda in när inte vi ville det, hade vi velat ha honom där så hade han blitt bjuden från första början.

Vad säger man när alla vet vilka som är bjudna, sen dyker det upp en mänska som ingen har en aning om vem han är eller att vi faktist inte har bjudit honom....

Jag tror nog att min sambo ändå måste säga till, att vi tyckte inte det var ok att du bjöd honom.

• BeBopz

Miss Vombat skrev 2010-08-10 22:14:10 följande:
    Fina Bebopz!Jag hejar på dig, det är skit samma vad svärmor eventuellt kan ha för goda avsikter, vett och etikett från 1800-talet, eller vilken jävla anledning som helst. Man. Bjuder. Inte. In. Folk. Till. Någon. Annans. Bröllop. Punkt. Det är inget annat än ohyfsat och respektlöst, och jag tycker verkligen din m2b ska ringa och förklara! Jag förstår din känsla helt, pg.a. diverse otrevliga händelser är jag både ett kontrollfreak och "den som är den", finns inte en chans att jag skulle vara ok med ett sånt övertramp.

Håller med till 100 %. Tack !

• BeBopz

Sebastiána skrev 2010-08-10 22:35:17 följande:
    Håller med om att man ABSOLUT inte ska bjuda in folk till andras bröllop. Åsikter kan man ha men man bjuder inte självsvådligt in personer till någon annans fest. Sedan har jag i och för sig svårt att förstå hur man kan tycka så illa om en peson att man absolut inte vill ha honom där (såvida han som sagt inte är kriminell, har tafsat på bruden när hon var liten, är någon med svåra alkoholproblem eller en riktig skitstövel som beter sig illa). Det finns nog ingen jag tycker så illa om. Nu vill jag så kart inte att mina eller min BM:s föräldrar får för sig att bjuda in folk hur som helst, men om jag leker med tanken att mamma plötsligt bjöd in en av mina kusiner som jag inte träffat på 20 år och betalade maten, skulle jag tycka att det var jobbigt då? Jag skulle inte gilla tilltaget, men jag skulle tycka att det var trevligt att min kusin ville gratta mig på bröllopet.    

För mig handlar det inte om att han är kriminell eller annat, hade han varit det och jag hade KÄNT honom så hade han gärna fått komma, bara han var trevlig =) + att jag hade bjudit in honom såklart !

Jag ville själv bjuda in de som vi ville ha med, det är ju det som det hela handlar om, sen att jag tycker han är töntig osv hör väl egentligen inte hit, men jag trodde jag ändå hade ett eget val till mitt eget bröllop....

Jag vill nog mest att sambon bara talar om att vi inte tyckte det var ok att bjuda honom utan att ta det med oss först. Sen får väl han komma då, känns som jag inte kommer vinna detta iallafall, han kommer varesig jag vill eller inte antar jag, men jag kan bara säga att nästa gång det är någon tillställning så kommer jag hålla i allt själv, inte släppa in någon förutom min egen familj, jag vill inte riskera att någon tar över som hon gjorde igen.

Det värsta är att jag vet att det blir precis som när vi ses hemma hos hans mor, vi kommer inte prata med varann, knappt att ungfan hälsar när vi kommer, han är så självupptagen och dryg så det finns inte och detta ska jag stå ut med när jag hade velat haft nära och kära där.....

• BeBopz

Nja inga brevbomber eller nån hitman, haha !
    Men som du säger, jag får ta ett snack om han blir jobbig på plats.

Jag önskar att sambon kunde tala om för henne bara att det inte var ok att göra som hon gjorde, nu kommer han ju varesig vi vill eller inte, hela min släkt vet ju om att vi inte har bjudit honom, eller ja alla vet det iofs, alla tycker samma som vi, man bjuder inte in personer bara sådär.

Ser måna trådar där många har liknande problem tyvärr och det verkar som faktist många tror at det är en öppen fest och man tar med den man känner för, not ok !

Men nu är det snart dags och blir han pain in the ass så får han en käftsmäll och hoppas han lär sig sen efter det ! Bara skojar, men visst kommer jag säga till om han blir jobbig.

Svar på tråden Gäst som vi inte har bjudit in själva