Kan man ha amatörfotograf?
Det finns alla typer av fotografer och de kallar sig allt möjligt. Jag tror man kan koka ihop det till tre nivåer (ur ett bröllopsperspektiv):
1. Person som gillar att fota, men inte fotat bröllop (kallar jag amatörfotograf)
2. Person som fotar bröllop men som inte lever på det (kallar jag hobbyfotograf)
3. Person som lever på att fota (kallar jag yrkesfotograf)
Termen proffsfotograf kan gälla både 2 och 3 och den är jag försiktig med.
Om bilderna är viktiga för er skulle jag akta mig för amatörfotografer (1). De har inte erfarenheten och troligtvis inte utrustningen för att säkra bra bilder. Den glada amatörfotografens enda kamera kanske går sönder på bröllopsdagens morgon? Om bilderna däremot inte känns så viktiga kan detta fungera.
Om man ska ha en hobbyfotograf eller yrkesfotograf är desto svårare att säga. Någon enskild faktor som studio kan finnas. Här måste ni titta på fotografernas bilder, träffa fotografen och väga in priset för att avgöra. Det finns hobbyfotografer som jag tycker är helt suveräna och yrkesfotografer som jag aldrig skulle anlita (och självklart tvärtom).
Oavsett fotograf bör ni säkra att fotografen har:
- erfarenhet av bröllop
- tagit bra foton tidigare (inte bara 10 ex från ett bröllop utan be att få se många fler foton från samma bröllop)
- har en personlig som ni trivs med (speciellt viktigt vid heldag)
- backuputrustning
Skriv alltid ett avtal med fotografen om vad som ska fotograferas, vad det ska kosta, vad som ska ingå i leveransen, vilka rättigheter ni har till bilderna och vilka rättigheter fotografen har till bilderna.
Det är lätt att t.ex. missa att om ni inte avtalat om annat äger fotografen samtliga rättigheter till fotona. Ni kan t.ex. inte göra egna kopior eller lägga upp foton på Facebook.