Kan man ha amatörfotograf?
Borde man anlita ett proffs eller duger en amatörfotograf?
Hur har ni gjort?
Vill inte fråga någon av gästerna om att fotografera under vigseln.. Ingen ska bahöva ha ansvaret för bilder.
Borde man anlita ett proffs eller duger en amatörfotograf?
Hur har ni gjort?
Vill inte fråga någon av gästerna om att fotografera under vigseln.. Ingen ska bahöva ha ansvaret för bilder.
Vi hade brorsan som tog foton, de var bra men inte underbar. De vi tog på oss själv var riktigt snygga.
Både jag och min make är amatörer fotografer .
2 av våra gäster som är medlemar i en fotoklubb (+ att den ena har jobbat som fotograf till "catwalksmycken") så vi har fjäskat med dom =)
Visst kan man ha amatörfotograf :) Dock vet man aldrig hur fotona blir, många amtörer får bra foton mest på tur. Ett tips är tt fota i bra dagsljus, det underlättar för amatörer :)
Men jag skulle nog rekomendera att man tänker en extra gång och väljer sin amatör VÄLDIGT noga, för det är trots att fotona som kommer bli de främsta minnena från bröllopet :)
Kattpoet du råkar inte bo i sthlms området?
Fler som har anlitat amatörfotograf?
Vart ni nöjda?
Jag skulle nog säga att det beror på flera saker: vad menar du med "amatör"? Är det som med Framtidens vänner att de är medlemmar i en fotoklubb och har haft fotouppdrag eller är det en kompis som råkar tycka att det är kul att knäppa bilder? Vår fotograf är tekniskt sett amatör eftersom hon inte har en firma och inte tog betalt (och även var gäst) men har fotat flera bröllop och våra foton blev helt underbara!
Min bror och svägerska valde att ha mig, min svägerskas pappa och en svåger som fotografer och även om jag tycker att framförallt pappans foton blev helt magiska ångrar sig min svägerska lite nu och önskar att de hade investerat i en "riktig" fotograf.
Och så beror det förstås på hur viktigt ni känner att det är med fotona. Och är ni ute efter ett fåtal parfoton - klassiska bröllopsfoton - eller vill ni ha "reportagefoton" från hela dagen?
Iallafall, om vi inte hade haft turen att ha en riktigt duktig amatörbröllopsfotograf i bekantskapskretsen hade jag känt att det var en stor utgift. I efterhand kan jag säga att det hade varit värt pengarna för oss, även om det hade varit många tusen!
vi hade en amatörfotograf. en kompis till mig som fotar på fritiden, dock första bröllopet. Superfina kort, verkligen! Om jag skulle göra om något så hade jag kommit ihåg att fotas tillsammans med båda tärnorna och fått en bättre detaljbild på buketten.
Men annars, mer än nöjd!
Så det beror ju helt på vem man har som fotar.
Den huvudsakliga skillnaden mellan en BRA amatörfotograf och en proffsfotograf är
1. Efterbehandlingen
2. Skapa bra bilder trots dåliga förutsättningar (tex. regn, mörka situationer, inte tillräckligt med solljus etc.)
Jag skulle nog hellre ta en proffsfotograf i en timme eller två istället för en amatör hela dagen. Kvalité för kvantitet skulle jag vilja säga.. för vad är det för mening att ha 500 dåliga bilder, kontra 15 riktigt bra?
Prioriteringar som sagt :) Har pluggat foto en gång i tiden, och skulle råda alla att ta en proffsfotograf. För det är ju bilderna som man har kvar :)
Tyvärr bor vi i småland och stockholm är för långt bort....
tomlinn, tack för svar!
Ja.. Antar att jag inte hade tänkt så mycket på definitonen av "amatörfotograf". Inser nu att det inte behöver vara svart eller vitt, amatör/hobbie eller proffs och att det faktiskt finns duktiga fotografer som inte har fotografi till yrket...
Det kanske är värt att betala för ett proffs så man "vet vad man får".. Tycker dock att det är rätt dyrt att betala så mycket för fotografering endast (innan) under (och efter) vigseln. En fotograf begärde 2400 plus reseersättning för endast mingelfoton under vigseln (alltså inte porträtt) ca 75 min!
Fast det är klart.. Några tusen för en fotograf kanske man får räkna med??
Anlita en riktig fotograf!! Vi anlitade en bekant som är "fotograf", inte vad jag hade tänkt mig tyvärr. Vi har många fina bilder men ingen variation, inga bilder med det där lilla extra. Det är trots allt bilderna man minns tillbaka till.