Kan man ha amatörfotograf?
Borde man anlita ett proffs eller duger en amatörfotograf?
Hur har ni gjort?
Vill inte fråga någon av gästerna om att fotografera under vigseln.. Ingen ska bahöva ha ansvaret för bilder.
Borde man anlita ett proffs eller duger en amatörfotograf?
Hur har ni gjort?
Vill inte fråga någon av gästerna om att fotografera under vigseln.. Ingen ska bahöva ha ansvaret för bilder.
Egentligen är det väl inte bara en fråga om pengar utan även om tid! Vi gifter oss den 18 september varpå många "proffsfotografer" redan är bokade. Hade inte en tanke på att ha en fotograf till en början då vigseln endast skulle bli intim med en middag för dem närmsta efteråt...
Så vad är ett rimligt pris för en proffsfotograf? Som du beskriver det MKF förstår jag att fotografer måste ta betalt eftersom att det är deras yrke.
Tror faktiskt att jag vill satsa på det här med bra bilder.. Vad jag förstår är det många som tycker att det är viktigt och ärligt talat vill jag inte ångra mig efteråt ;D
Princessan2010, nu tolkar jag "proffsfotograf" som en hobby- eller yrkesfotograf som tar bra bilder och har utrustning mm.
Priset beror på många faktorer:
- Plats i landet (Stockholm klart dyrare)
- Hobby- eller yrkesfotograf
- Hur länge ska fotografen vara med?
- Vad vill ni ha för leverans (förstoringar/album/DVD-skiva)?
- Vad vill ni ha för rättigheter till era bilder?
Några prisexempel (snabbt uppskattade) ute i landet:
- Porträttfoto ute, 3000kr - 8000kr
- Del av dagen, t.ex. porträtt + kyrka, 5000kr - 15000kr
- Förberedelser - bit in på middag, 7500kr - 45000kr
En sak till förresten, just ordet "rimligt" är svårt med. Vi kan tycka mycket olika om bilder och vad som är rimligt att betala. Jag brukar jämföra med en Gucci-väska - är det rimligt att den kostar 5000kr? Om man verkligen vill ha Gucci, ja. Om man bara vill ha en väska, nej.
Ja precis,jag menar en professionell fotograf med erfarenheter och verktyg för ett skickligt arbete. Men det är alltså skillnad i pris på en hobbyfotograf och en yrkesmässig fotograf? Vart hittar man då en hobbyfotograf? :)
Vigseln äger rum i stockholm så det kan bli problem med att hitta en fotograf på så kort tid.. Tänkte bara ha fotografering när gästerna kommer till kyrkan, under vigseln och tills gästerna tar sig ifrån kyrkan.. Ett jobb gjort på en timme och en kvart :) Antar att jag vill ha rätt till alla bilder.. De behöver inte vara tryckta utan bara på cd-skiva eller så.
Porträttfoto är absolut fint! Men jag vill ha bilder så att man kan få ett intryck av omgivningen och gästerna.
Ordet rimligt är väl subjektivt.. Min fråga borde varit vad folk rent generellt villiga att betala för en bröllopsfotograf?!
Det är inte många som kan se kvalitetskillnad på en äkta väska eller ej men ska det vara så ska det! ;)
Det är inte så lätt att hitta just hobbyfotografer på något bra sätt. Alla, hobby- som yrkesfotografer, skriver nog "fotograf" på sin hemsida. Gissningsvis får du söka på nätet och t.ex. i företagsregistret här på BT. Se efter fotografer som skriver ut pris på hemsidan och försök se de som tar lägre priser. Titta självklart då också på fotonen.
Det är som sagt inte lång tid kvar till er bröllopsdag, så det kan bli svårt att hitta så här sent.
Yrkesfotograf = en person som betalar skatt och moms på sina uppdrag.
Hobbyfotograf = ofta en person som har ett annat jobb än fotografering och som inte nödvändigtvis betalar skatt på förtjänsten.
Så ja, det är skillnad i pris mellan någon som betalar skatt och en som gör uppdraget "svart" s.a.s
Som jag tidigare skrev, kolla in fotosidor på nätet, t.ex. fotosidan.se där hänger en hel del hobbyfotografer som befinner sig på olika kunskapsnivåer. Där bör du även kunna lägga in en annons om att du söker fotograf.
De seriösa hobbyfotograferna har i de flesta fall en enskild firma. Även om man inte har det kan man deklarera inkomsten som hobbyverksamhet (upp till en viss summa).
Generellt tror jag INTE att prisskillnaden ligger i moms/skatt, utan i hur mycket man vill/kan ta betalt. En yrkesfotograf ska leva på sina pengar och vill antagligen tjäna OK. Kanske 30-35kkr föreskatt. En hobbyfotograf har en annan inkomstkälla som man lever på och pengarna som kommer in är "bonus". Det innebär att man kan ta på sig uppdrag för en mycket lägre summa pengar vilket ger en låg peng i timmen. Man fotar ändå för att man tycker det är riktigt roligt.
ska jag svara för min egen "Hobbyverksamhet" som fotograf så driver jag den helt vit enligt skatteverkets alla regler. jag betalar både skatt och moms som jag ska. men det är ju precis som MKF skrev, genom att jag har en anställning som betalar mitt boende och vanliga kostnader så nöjjer jag mig med att min hobby genererar pengar så att jag kan köpa mer saker till min hobby. Jag behöver inte ta ut massor för att jag måste inte leva på hobbyn.
När jag gifte mig första gången för igår 20 år sedan ;)
Så gick vi till en fotostdio och tog bilder innan vigseln. Sen resten av bilderna tog släkt och vänner vi fick alla bilder som folk hade tagit har väl en två hundra bilder.
Och jag tror inte jag hade varit mer nöjd med bilderna bara för ett proffs hade tagit dom. Då fanns ju inte digitalkameror så man fick vackert framkalla alla filmrullar.
Och jag tror jag gör samma nu när jag ska gifta om mig. Tar bilder innan vigseln av ett proffs resten av bilderna litar jag på att släkt och vänner tar.
En hobbyfotograf kan väl inte vara professionell fotograf. Den enda som kan vara professionell fotograf är endast en yrkesfotograf.