Kan man ha amatörfotograf?
Borde man anlita ett proffs eller duger en amatörfotograf?
Hur har ni gjort?
Vill inte fråga någon av gästerna om att fotografera under vigseln.. Ingen ska bahöva ha ansvaret för bilder.
Borde man anlita ett proffs eller duger en amatörfotograf?
Hur har ni gjort?
Vill inte fråga någon av gästerna om att fotografera under vigseln.. Ingen ska bahöva ha ansvaret för bilder.
Vi hade en amatör! Sååå bra var hon! Hade spanat på hennes bilder och sett att hon har ett öga.
Hon går fotolinjen på gymnasiet. 18 år och superbra! Hon hade tre olika kameror med sig, backup och variation. Vi fick alla bilder överförda till hårddisken dagarna efter. Vi tyckte att vi kunde efterbehandla själva.
Hon dög för oss! =) Avskyr att fotas, så vägrar betala massivs med pengar för det. Hon fick mig att känna mig fin!
Väldigt viktigt att känna till:
Anlitar man någon som inte ha en firma registrerad eller på något annat sätt inte gör rätt ifrån sig till Skatteverket, eller med andra ord jobbar svart. Då är det NI som brudpar som är arbetsgivare och är då skyldiga att betala in till Skatteverket. Detta kan bli en dyr historia för ER om fotografen blir kollad. Fotografen går fri men har då inte brudparet gjort rätt ifrån sig så kan NI bli anmälda för skattefusk.
Det är ganska lätt för Skatteverket att hitta dessa fotografer eftersom det annonseras hej vilt med brudparen både i tidningar, bloggar och hemsidor.
Det förekommer oerhört mycket svartjobb i denna bransch av personer som kallar sig fotograf. Ärligt, hur många själva skulle ta upp en summa om man får 3000:- i handen.
Vår tog iaf inte ens betalt! =) Hon ville ha praktiken och fick den! ;) Stöttar de unga! =)
En av mina äldsta vänner ska fota mot materialkostnad. Hon har gått många fotokurser och även om hon inte är proffsfotograf är det perfekt för oss eftersom vi valt att ha ett enkelt bröllop. Vi kommer ha en underbar dag oavsett hur mycket pengar vi spenderar.
Liksom alla branscher där det förekommer kontanter i handen är svart betalning förekommande. Dock tror jag det förekommer även hos yrkesfotografer. Det stämmer att brudparet är skyldig att betala arbetsgivaravgifter etc om man betalar en fotograf svart.
Om man däremot vidtagit tillräckliga åtgärder för att försäkra sig att fotografen gör detta vitt är det ok. Detta gör man t.ex. genom att fråga i förväg om fotografen har F-skatt eller tar upp inkomsten som hobbyverksamhet. Begär också ett kvitto på betalningen eller att få betala på faktura. Faktura är att rekommendera i vilket fall eftersom ni slipper hålla reda på kontanter på bröllopsdagen och dessutom kan betala när jobbet är väl utfört.
hahahha självklart förstår jag vad du menar men fick bilden av er enögde fotograf framför mig, hihi
Jag tycker inte att man ska "klassa" amatörer som dåliga, jag läser ofta det i olika trådar här att proffs skulle vara mycket mycket bättre, var får man det ifrån? Alla som är fotografer är ju amatörer från grunden och bygger upp sig år efter år. Om man är proffsfotograf har man gått speciella fotografutbildningar då? En proffsfotograf lever förvisso på sitt yrke och måste ta betalt för att överleva därav att de tar betalt hutlösa summor oftast då de ska betala skatt, moms, kanske arbetsgivaravgifter etc. Men en "amatör" som det oftast kallas behöver inte vara dålig då de ofta har sin hobby vid sidan om ett annat fulltidsarbete. Många gånger tycker jag att även amatörer som det kallas är superduktiga och jag vet en hel del som har det vid "sidan om" sitt eget andra jobb OCH de har det som en enskild firma och betalar skatt, moms som alla andra. Jag tror det är 50/50 att både proffs och amatörer fuskar då och då, ingen tvekan alls om det MEN att yrkesfotografer skulle var "dubbelt" så bra som en hobbyfotograf bara för att det tar upp mot 30 tkr för ett bröllop är bara en massa snack också. En hobbyfotograf som kan ta ex 5000 för ett heldagsbröllop behöver inte vara sämre för det, de kan vara lika duktiga, ja till och med duktigare än en yrkesfotograf som lever på det. Det som är viktigt är ju att kolla fotografens hemsidor och se vad för bilder personen i fråga tar också.
Nu är det ju så att jag definierar professionell utifrån vad det betyder. Det betyder en sak och det är inte det minsta konstigt att definiera. Du tycks inte ha koll på vad det betyder utan tror att det har något med en fotografs kompetens att göra. Menar du om en amatörfotograf uppträder professionellt så är denne professionell ? Hur uppträder en amatörfotograf professionellt ? Att amatör och hobbyfotograf ligger på samma nivå är jag istället överens om. Hobbyfotografen har säker ett större intresse men är då inte automatiskt professionell fotograf.
Om en yrkesfotograf inte tar upp sina inkomster betyder det att företaget går sämre och redovisar därmed ett sämre resultat, alltså negativt att inte ta upp inkomst. Däremot för en privatperson är det precis tvärtom. Ska denne betala allt för sina 3000:- så blir det inget kvar.