• Princessan2010

Kan man ha amatörfotograf?

Borde man anlita ett proffs eller duger en amatörfotograf?
    Hur har ni gjort?

Vill inte fråga någon av gästerna om att fotografera under vigseln.. Ingen ska bahöva ha ansvaret för bilder.

• Svar på tråden Kan man ha amatörfotograf?
  • Princessan2010

Det är ingen som känner en bra amatörfotograf i stockholm? En frabror, vän, syster eller någon som är duktig på att fotografera men som inte kostar hutlöst mycket?

• Princessan2010

Jmms skrev 2010-08-11 20:42:27 följande:
    Anlita en riktig fotograf!! Vi anlitade en bekant som är "fotograf", inte vad jag hade tänkt mig tyvärr. Vi har många fina bilder men ingen variation, inga bilder med det där lilla extra. Det är trots allt bilderna man minns tillbaka till.

Ajdå!
    Känner mig tvistad, vad ska man välja? En proffsfotograf innebär förmodligen att vi måste dra ner på någonting annat...

• Optimia

Klart man kan ha amatörfotograf om man vill. Dock ska man ju tänka på vad man har kvar efter bröllopsdagen; sin make, ringarna och bilderna.

Bröllopsbilderna kommer förhoppningsvis att beskådas av flera generationer, personligen skulle jag inte chansa och anlita en random amatör för förevigandet av oss på vår stora dag.

4200:- före skatt och moms kan kännas som mycket, men då ska du tänka på att drygt 50 % går åt till just skatt, moms och liknande avgifter, då tjänar fotografen svindlande 2100 kr.

Fotograferar man i 75 min + planeringsträff med er + efterarbete av bilderna, då blir timlönen inte hög.

Säger som någon annan redan skrev: kvalitet framom kvantitet. Jag prioriterar när som helst 20 riktigt bra bilder framom 500 halvbra bilder. Det finns en gräns för hur många bilder man ens orkar titta på, så låt inte bildernas antal vara det avgörande när ni bestämmer er.

Om ni ändå vill anlita en amatör rekommenderar jag att du annonserar på fotosidan.se, där hänger en del duktigt folk + att du kan se hurdana bilder fotografen i fråga tar.

• ConnyD

måste bara få tillägga en sak. det finns de som blivit besvikna efter att ha anlitat en yrkesfotograf. det är ingen garanti att det blir magiska bilder bara för att fotografen har företag. det är alltid viktigt att kolla in fotografens stil och att få se bilder från flera olika bröllop. det gäller faktist både för yrkes och hobby fotografer. Det måste kännas rätt för er. både fotografens bildstil och även personkemin.

• MKF

Det finns alla typer av fotografer och de kallar sig allt möjligt. Jag tror man kan koka ihop det till tre nivåer (ur ett bröllopsperspektiv):

1. Person som gillar att fota, men inte fotat bröllop (kallar jag amatörfotograf)
    2. Person som fotar bröllop men som inte lever på det (kallar jag hobbyfotograf)
    3. Person som lever på att fota (kallar jag yrkesfotograf)

Termen proffsfotograf kan gälla både 2 och 3 och den är jag försiktig med.

Om bilderna är viktiga för er skulle jag akta mig för amatörfotografer (1). De har inte erfarenheten och troligtvis inte utrustningen för att säkra bra bilder. Den glada amatörfotografens enda kamera kanske går sönder på bröllopsdagens morgon? Om bilderna däremot inte känns så viktiga kan detta fungera.

Om man ska ha en hobbyfotograf eller yrkesfotograf är desto svårare att säga. Någon enskild faktor som studio kan finnas. Här måste ni titta på fotografernas bilder, träffa fotografen och väga in priset för att avgöra. Det finns hobbyfotografer som jag tycker är helt suveräna och yrkesfotografer som jag aldrig skulle anlita (och självklart tvärtom).

Oavsett fotograf bör ni säkra att fotografen har:
    - erfarenhet av bröllop
    - tagit bra foton tidigare (inte bara 10 ex från ett bröllop utan be att få se många fler foton från samma bröllop)
    - har en personlig som ni trivs med (speciellt viktigt vid heldag)
    - backuputrustning

Skriv alltid ett avtal med fotografen om vad som ska fotograferas, vad det ska kosta, vad som ska ingå i leveransen, vilka rättigheter ni har till bilderna och vilka rättigheter fotografen har till bilderna.

Det är lätt att t.ex. missa att om ni inte avtalat om annat äger fotografen samtliga rättigheter till fotona. Ni kan t.ex. inte göra egna kopior eller lägga upp foton på Facebook.

• linani

Som någon skrev är det ju ofta efterbehandlingen som gör bilderna magiska.. :) samt att proffs fotografer vet vad som fungerar. Menar inte att andra inte kan fota bra, men nån som jobbar med det heltid borde helt naturligt vara bättre. Har all utrustning som krävs med mera.

Jag drar in på både klännings kostnad samt hår och smink.
    Räknat med att jag blir snygg på bild ändå om det är ett proffs som fotar mig :D hehe..

• linani

Måste tillägga att det tog lång tid innan jag hittade en fotograf som jag gillade stilmässigt, alla har vi olika smak. Så leta, vad vill du ha ut av dina bilder?

• ConnyD

perfekt, precis så ser jag det med MKF. det var verkligen huvudet på spiken. sen tycker jag det va kul att se flera som håller till på DeviantArt.

• Princessan2010

Tack för svaren!

Antar att man vill få ut det bästa möjliga för så lite pengar som möjligt, hehe. Amatörfotograf i den bemärkelsen som du beskriver MKF är förmodligen ingenting att satsa på.. Man vill ju trots allt ha fina bilder som man känner sig nöjd med!

Antar att mina förhoppningar om att hitta en riktigt bra fotograf för 0 kr inte kommer att besannas.

Skämt å sido, det är väl ärligt talat bara att hosta upp dem extra tusenlapparna för en "riktig" fotograf med erfarenheter och ett bra portfolio :)

linani skrev 2010-08-11 21:31:50 följande:
     Jag drar in på både klännings kostnad samt hår och smink. Räknat med att jag blir snygg på bild ändå om det är ett proffs som fotar mig :D hehe..  

Hahaha... linani, jag håller med dig! ;D

• Niini
    linani skrev 2010-08-11 21:31:50 följande:
    Jag drar in på både klännings kostnad samt hår och smink. Räknat med att jag blir snygg på bild ändå om det är ett proffs som fotar mig :D hehe..  
    Tänk bara på att ingen fotograf kan göra underverk ;)
Svar på tråden Kan man ha amatörfotograf?