• Princessan2010

Kan man ha amatörfotograf?

Borde man anlita ett proffs eller duger en amatörfotograf?
    Hur har ni gjort?

Vill inte fråga någon av gästerna om att fotografera under vigseln.. Ingen ska bahöva ha ansvaret för bilder.

• Svar på tråden Kan man ha amatörfotograf?
  • Bubo

Sörön10 skrev 2010-08-19 14:56:50 följande:
    Men är det bara fotografer som är rabiata i världen?? Jag ser inte samma aggressioner bland sångare etc.! Vad är detta för fenomen??  Kan nån förklara? Är det revirtänk? Funkar inte det naturliga urvalet där? En dålig fotograf får inga kunder oavsett om den kallar sig proffs eller ej, väl??  En väldigt tråkig stämning i denna tråd måste jag säga! 

Vår bransch har en mycket snedvriden konkurrens vilket gör att vi inte kan arbeta under lika villkor. Det har mindre med att göra vilken som är bra eller inte. Men det finns så mycket falskt i branschen. Amatörfotografer som kallar sig professionell, står ofta på deras hemsidor/bloggar och de berättar för brudparen hur professionella dom är. Där ligger det ofta stulna bilder från fotografer ute i världen som de själva skriver att det tagit. Man lurar in brudpar i falska förhoppningar. För att brudparen ska kunna välja fotograf idag måste de var oerhört kunniga om vår bransch. Många av brudparen vet inte ens vart de ska vända sig. De letar på nätet och hittar falska hemsidor där amatören skryter om att de är professionella. Det är till mig som yrkesfotograf brudparen vänder sig till då de blivit lurade eller inte fått de bilder som utlovades. Jag ser baksidan av allt detta. Det är oftast så amatörfotografen vill jobba, att plåta och sedan ge dom en CD i handen och slippa allt det som vi yrkesfotografer nästan lägger den största tiden på. Vi ger garantier för våra jobb, vi kan inte bara försvinna när vi gjort ett misslyckats jobb. Våra bilder framställs på ett riktigt proffslabb och inte hos ett amatörlabb. Här på BT jämförs nästan bara priser och inte vad du egentligen får. Yrkesfotografen måste betala för att synas. Exempel här på BT där yrkesfotografen betalar annonserna medan amatören jagar på forumet.

I denna tråden förklaras totalt fel om vad en professionell fotograf är för något. Man vet inte ens betydelsen och det är skrämmande. Du jämför med sångare men där är det mycket lättare att höra vem som är bra eller inte på en gång. Samtidigt så pratar vi heller inte här samma skatter som vår bransch har.

För att inte tala om alla svarta affärer som görs där vi som yrkesfotografer inte har en chans att konkurrera. Detta är känt i branschen och av Skatteverket. Framför allt så utsätter man brudparet. Brudparet känner sällan till att det är dom som blir arbetsgivare och är skyldiga att betala in till Skatteverket om inte fotografen gör det. Fotografen går fri men brudparet kan bli skyldiga till skattefusk.

Stämningen bli hetsk här inne för att amatörfotograferna slår tillbaka allt vad de är värda. Om ni visste hur mycket amatörfotografer det sitter här inne och jagar brudpar.

Observera nu att jag inte skriver ALLA amatörfotografer eller ALLA professionella fotografer.

• MKF

Allt form av lurendrejeri ska självklart stävjas och motarbetas. Samma sak med svartjobb.

Jag hoppas att brudparen oavsett val av fotograf synar fotografen. Titta t.ex. inte bara på något enstaka foto från ett bröllop utan be att få se många kort. Ofta frågas ju även här efter referenser. Bry er absolut inte bara om priset (men det tror jag inte heller många gör).

Nu måste jag säga att det är ganska sällan vi läser här på BT att folk är missnöjda med sina fotografer (hobby- eller yrkesfotografer). Det händer, men kan knappast kallas vanligt. Om det hade varit ett stort problem tror jag definitivt det framkommit oftare.

Det finns defintivt också hobbyfotografer här som jagar kunder och utger sig för att vara nöjda kunder etc. Jaga kunder bryter ju mot reglerna, men att utge sig för att vara en nöjd kund låter snudd på olagligt?

Skydlighet att betala arbetsgivaravgifter om jobb görs svart har tagits upp tidigare och jag säger samma sak som då: Se till att få betala på faktura och att ha ett avtal där det framgår att fotografen ska betala arbetsgivaravgifter etc. (Gäller ju alla leverantörer för bröllopsdagen).

Sist måste jag också säga att jag tycker det är sällan hobbyfotograferna är de som brusar upp och har en dålig nätetikett. Kolla bara i den här tråden...

Kontentan: Gör en bra undersökning av fotografen som ni vill boka genom allt som diskuteras här: bilder, person, priser, avtal, referenser etc.

• bruden i skogen

Ett lätt sätt är ju att kolla om vederbörande har F-skatt sedel.

Ta för vana att fråga och har man inte det, ja ta då en annan. Då slipper ju brudparen råka illa ut och kanske betala mer än vad bara fotografering och bidler kostar.

Skriv också avtal innan så ni vet vart ni står hur man får använda bilder osv.

• ConnyD

problemet med just f-skattesedel är att ofta hamnar man då hos yrkesfotograferna och då blir priserna därefter. De brudpar som jagar billigare fotografer kommer oftare att välja bland hobbyfotograferna och de kan driva sin verksamhet helt vitt utan f-skattesedel.

men jag håller med om att med en f-skatt blir det kanske säkrare som kund. Allt beror på vad som avtalas och vad som verkligen står i avtalet.

Jag tycker MKF har kommit med många bra råd.

• MKF

Precis som Conny säger kan man driva en mindre verksamhet utan F-skattesedel. Samtidigt tror jag inte det finns några som helst nackdelar med att registrera en enskild firma. Det kostar några kr i en engångsavgift. Genom att fråga hobbyfotografer om de har f-skattesedel så kommer också fler att registrera sig vilket är en fördel för brudparen.

• lunagarden

MKF - det kostar ingenting att registrera en enskild firma och få F-skattsedel hos Skatteverket. Det är om man vill skydda sitt firmanamn hos Bolagsverket som det kostar pengar.

• MKF

Så kanske det var ja. Tack för att du rättade mig! Då finns det ju verkligen inget skäl som jag kan se att inte ha en firma registrerad om man tänker bedriva verksamhet ett framöver.

Det var en ganska smidig process när med registrerade med (allt online idag), plus att man får mycket information från skatteverket om hur man ska deklarera etc.

• bruden i skogen
    MKF skrev 2010-08-22 07:52:07 följande:
    Så kanske det var ja. Tack för att du rättade mig! Då finns det ju verkligen inget skäl som jag kan se att inte ha en firma registrerad om man tänker bedriva verksamhet ett framöver. Det var en ganska smidig process när med registrerade med (allt online idag), plus att man får mycket information från skatteverket om hur man ska deklarera etc.
    Jag kan bara hålla med dej. Att jobba som många gör här oavsett om det är fotograf eller vad det nu är som hobbyverksamhet betyder ju inte att alla tar upp det ändå och deklarerar för sin inkomst. Lätt att skaffa sig F-skatt.

Men alla brudpar som anlitar dessa hobbyXX oavsett om det är fotograf eller bagare kanske skulle vara lite mer på ellert och kräva kvitto som visar personnr till denna hobbyutövare. Då msåte ju vederbörande deklarera.

Var bara en tanke

• ConnyD

ser bara en enda nackdel med att ha F-skatt. som hobbyverksamhet behöver man inte betala moms om man inte drar in mer än 30000 på ett år. likaså behöver man inte skatta för vinsten upp till en viss nivå. med företag registrerat så e det moms o skatt från första kronan. Så har man bara tänkt sig lite lagom verksamhet så registrerar man inget företag. Det är möjligt att det är gratis att skaffa F-skatt men det blir dyrt ändå tyvär.

• MKF

Utan firma slipper du betala in moms, men istället måste du ju betala moms på det du köper. I en liten firma där man ändå köper utrustning för den största delen av pengarna blir det ungefär +- 0.

Vad gäller skatt som du nämner kallas det egenavgifter och jag tror det betalas på samma sätt oavsett om du har egen firma eller ej. Se SKVs information:

www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

• Bubo

MKF skrev 2010-08-20 22:45:12 följande:
    Nu måste jag säga att det är ganska sällan vi läser här på BT att folk är missnöjda med sina fotografer (hobby- eller yrkesfotografer). Det händer, men kan knappast kallas vanligt. Om det hade varit ett stort problem tror jag definitivt det framkommit oftare.

Yrkesfotografen löser sina problem med kunden direkt och görs inte detta så blir fotografen uthängd ganska snabbt. I bland så snabbt att inte ens kunden har hunnit prata med fotografen och det är en mycket dålig stil.

När kunden haft en amatörfotograf och denne har misslyckats och brudparet vänder sig till en yrkesfotograf om råd och hjälp. Då skäms brudparet, ibland vet de att de tog en chansning som inte lyckades. De vet att om de lägger ut sitt problem så kommer många att strö salt i såren med att tala om hur de borde ha gjort. Därför tror jag att de sällan lägger ut sina problem som här i ett forum.

JO, det är tyvärr vanligt !

• ConnyD

vill bara tillägga att det även finns en del yrkesfotografer som både brister i skicklighet och i kundbemötande. som tur är så e dom ganska få och har troligtvis inte så jättemycket jobb eftersom ryktet sprider sig bland kunderna.

Det är jätteviktigt när ni träffar fotografen att ni känner er trygga med den fotografen. Be att få se massa bilder från flera olika bröllop, papperskopior och inte nått bildspel på internet. Ta gärna referenser av fotografen och kolla även upp det på google. Då brukar man kunna sålla bort de dåliga fotograferna för dom finns både bland yrkesfotografer och hobbyfotografer.

Svar på tråden Kan man ha amatörfotograf?