• ConnyD

Kan man ha amatörfotograf?

måste bara få tillägga en sak. det finns de som blivit besvikna efter att ha anlitat en yrkesfotograf. det är ingen garanti att det blir magiska bilder bara för att fotografen har företag. det är alltid viktigt att kolla in fotografens stil och att få se bilder från flera olika bröllop. det gäller faktist både för yrkes och hobby fotografer. Det måste kännas rätt för er. både fotografens bildstil och även personkemin.

• ConnyD

perfekt, precis så ser jag det med MKF. det var verkligen huvudet på spiken. sen tycker jag det va kul att se flera som håller till på DeviantArt.

• ConnyD

@kattpoet, det där känns lite igen. har varit på bröllop där yrkesfotografen hotades att slängas ut från kyrkan av prästen. En van fotograf kollar mmed prästen vad som gäller i HANS kyrka. det skiljer mellan prästerna vad de tycker är ok.

• ConnyD

ska jag svara för min egen "Hobbyverksamhet" som fotograf så driver jag den helt vit enligt skatteverkets alla regler. jag betalar både skatt och moms som jag ska. men det är ju precis som MKF skrev, genom att jag har en anställning som betalar mitt boende och vanliga kostnader så nöjjer jag mig med att min hobby genererar pengar så att jag kan köpa mer saker till min hobby. Jag behöver inte ta ut massor för att jag måste inte leva på hobbyn.

• ConnyD

problemet med just f-skattesedel är att ofta hamnar man då hos yrkesfotograferna och då blir priserna därefter. De brudpar som jagar billigare fotografer kommer oftare att välja bland hobbyfotograferna och de kan driva sin verksamhet helt vitt utan f-skattesedel.

men jag håller med om att med en f-skatt blir det kanske säkrare som kund. Allt beror på vad som avtalas och vad som verkligen står i avtalet.

Jag tycker MKF har kommit med många bra råd.

• ConnyD

ser bara en enda nackdel med att ha F-skatt. som hobbyverksamhet behöver man inte betala moms om man inte drar in mer än 30000 på ett år. likaså behöver man inte skatta för vinsten upp till en viss nivå. med företag registrerat så e det moms o skatt från första kronan. Så har man bara tänkt sig lite lagom verksamhet så registrerar man inget företag. Det är möjligt att det är gratis att skaffa F-skatt men det blir dyrt ändå tyvär.

• ConnyD

vill bara tillägga att det även finns en del yrkesfotografer som både brister i skicklighet och i kundbemötande. som tur är så e dom ganska få och har troligtvis inte så jättemycket jobb eftersom ryktet sprider sig bland kunderna.

Det är jätteviktigt när ni träffar fotografen att ni känner er trygga med den fotografen. Be att få se massa bilder från flera olika bröllop, papperskopior och inte nått bildspel på internet. Ta gärna referenser av fotografen och kolla även upp det på google. Då brukar man kunna sålla bort de dåliga fotograferna för dom finns både bland yrkesfotografer och hobbyfotografer.

Svar på tråden Kan man ha amatörfotograf?