Inlägg från: bruden i skogen |Visa alla inlägg
  • bruden i skogen

Kan man ha amatörfotograf?

Ett lätt sätt är ju att kolla om vederbörande har F-skatt sedel.

Ta för vana att fråga och har man inte det, ja ta då en annan. Då slipper ju brudparen råka illa ut och kanske betala mer än vad bara fotografering och bidler kostar.

Skriv också avtal innan så ni vet vart ni står hur man får använda bilder osv.

• bruden i skogen
    MKF skrev 2010-08-22 07:52:07 följande:
    Så kanske det var ja. Tack för att du rättade mig! Då finns det ju verkligen inget skäl som jag kan se att inte ha en firma registrerad om man tänker bedriva verksamhet ett framöver. Det var en ganska smidig process när med registrerade med (allt online idag), plus att man får mycket information från skatteverket om hur man ska deklarera etc.
    Jag kan bara hålla med dej. Att jobba som många gör här oavsett om det är fotograf eller vad det nu är som hobbyverksamhet betyder ju inte att alla tar upp det ändå och deklarerar för sin inkomst. Lätt att skaffa sig F-skatt.

Men alla brudpar som anlitar dessa hobbyXX oavsett om det är fotograf eller bagare kanske skulle vara lite mer på ellert och kräva kvitto som visar personnr till denna hobbyutövare. Då msåte ju vederbörande deklarera.

Var bara en tanke

Svar på tråden Kan man ha amatörfotograf?