• Princessan2010

Kan man ha amatörfotograf?

Borde man anlita ett proffs eller duger en amatörfotograf?
    Hur har ni gjort?

Vill inte fråga någon av gästerna om att fotografera under vigseln.. Ingen ska bahöva ha ansvaret för bilder.

• Svar på tråden Kan man ha amatörfotograf?
  • Princessan2010

Niini skrev 2010-08-11 21:53:19 följande:
    Tänk bara på att ingen fotograf kan göra underverk ;)

Så sant. Förväntningarna blir väl högre i takt med priset men det gäller att hålla sig på jorden!

Får man bilderna på posten eller ska man åka och hämta dem sen?

• Moirie

Man kan ju kombinera. Vi hade en hobbyfotograf (foto-duktig vän som inte tog betalt) till familjebilder och mingel men en yrkesfotograf till bilder på maken och mig i olika miljöer. Vi är mycket nöjda med båda. Min vän ville inte vara den som tog de "officiella" bilderna på oss eftersom hon aldrig fotat bröllop förrut. Jag tror säkert hon skulle ha gjort ett mycket bra jobb med det men jag är osäker på om det hunnits med under dagen. Yrkesfotografen visste exakt vilka vinklar, platser och uppställningar som blev bra så det gick fort och blev snyggt. Om man inte har den rutinen så krävs mer testande innan eller under fotograferingen. Han kunde dessutom göra snabba ändringar under sessionen när vädret slog om etc.

Jag skulle vilja varna lite för att engagera någon man känner som fotograf om man inte vet att man har samma syn på vad för bilder man vill ha. Det är tråkigt nog om man anlitar en obekant fotograf och inte blir nöjd men om det dessutom blir dåligt för vänskapen så är det verkligen inte värt det. (Obs, inte fallet för oss men vet om fall där det blivit surt efter).

• MKF
    Princessan2010 skrev 2010-08-11 21:52:07 följande:
    Tack för svaren! Antar att man vill få ut det bästa möjliga för så lite pengar som möjligt, hehe. Amatörfotograf i den bemärkelsen som du beskriver MKF är förmodligen ingenting att satsa på.. Man vill ju trots allt ha fina bilder som man känner sig nöjd med!Antar att mina förhoppningar om att hitta en riktigt bra fotograf för 0 kr inte kommer att besannas. Skämt å sido, det är väl ärligt talat bara att hosta upp dem extra tusenlapparna för en "riktig" fotograf med erfarenheter och ett bra portfolio :) Hahaha... linani, jag håller med dig! ;D
    Det går att hitta fotografer för 0kr, men då har man nog också 0% garanti för att det blir bra bilder :)

Fotografering med efterarbete kräver många arbetstimmar och dyr utrustning. Därför kostar det tyvärr ganska mycket. Om man verkligen inte har råd kan man försöka hitta en så bra amatörfotograf som möjligt. Har man inte så mycket pengar blir ju en bra hobbyfotograf troligast bästa alternativet. Har man 45.000kr över i budgeten kan man ju boka en yrkesfotograf hela dagen :)

• MKF
    Princessan2010 skrev 2010-08-11 20:06:03 följande:
    Borde man anlita ett proffs eller duger en amatörfotograf? Hur har ni gjort? Vill inte fråga någon av gästerna om att fotografera under vigseln.. Ingen ska bahöva ha ansvaret för bilder.
    Att ni inte vill fråga någon av gästerna att fota under vigseln tycker jag är helt rätt! Som fotograf ser man inte själva vigseln, utan man tänker på sitt fotande. Att ta ifrån en gäst möjligheten att se själva vigseln tycker jag är fel. Detta oavsett hur duktig fotograf gästen än är.
  • Kattpoet

Jag känner en proffs  fotograf, jag menar  personen har studio, firma och hela kittet och  allt. Och ingen känsla för  hur man får en vacker bild  , eller takt och ton och jag tar bättre bilder.

En gång var vi på samma ställe och  jag lyckades bättre och jag tog endast 50 och fick 30 bra och hon 250  och fick 26 som var okej...

Så mitt foto blev det officella och hennes glömdes bort.

Så man måste verkligen kolla upp proffsen och prata med  folk som har anlitat dem innan och ta en koll hur bra det är.

För det är ju inte kul om fotografen kommer i illa sittande kläder och sedan bryter kyrkofriden och lite andra saker för då kommer folk att irrettera sig och sen har man en drös foton utan huvud.

Jag har tagit bröllops foton men jag vägrar ta i kyrkan och under akten.

• linani
    Niini skrev 2010-08-11 21:53:19 följande:
    Tänk bara på att ingen fotograf kan göra underverk ;)
    Nä, riktigt så illa hoppas jag väll inte att jag ser ut heller :)

MKF: Väldigt bra och informativa svar!! Även för mig som bestämt mig för att hosta upp pengar för en yrkesfotograf! Bra att veta vad man ska tänka på! Tack!

• ConnyD

@kattpoet, det där känns lite igen. har varit på bröllop där yrkesfotografen hotades att slängas ut från kyrkan av prästen. En van fotograf kollar mmed prästen vad som gäller i HANS kyrka. det skiljer mellan prästerna vad de tycker är ok.

• MKF

Som ConnyD säger ska man definitivt försöka prata med prästen före vigseln. I de allra flesta fall befinner sig prästen i sakristian och det går bra att prata snabbt. Prästerna kan ha olika önskemål som sagt.

Jag skulle nog säga att de flesta präster är mycket öppna för fotandet och ger tips och förslag på saker som jag själv aldrig skulle göra självmant - t.ex. fota från predikstolen.

Men jag har också stött på präster som har mycket restrektiva önskemål. T.ex. ville någon detaljstyra var jag skulle stå när. Detta kan bli en svår situation då det kanske inte är bästa fotonen, men samtidigt ska man komma ihåg att det är "prästens" kyrka.

Erfarenhet från 30-talet vigslar:
    - Gå inte innanför altarringen (eller motsvarande)
    - Gå inte fram och tillbaka flera gånger så att gästerna ser fotografen (jag brukar börja fram och efter vigselakten gå bak i kyrkan och hålla mig där)
    - Gå medan musik spelar eller psalmer sjungs
    - Fota inte under böner
    - Stå inte bredvid prästen under själva vigselakten (prästen vill att ni åtmistone då ska koncentrera er på varandra och prästen, inte fotonen)
    - Ha så anständiga kläder som möjligt

• asfaltsbarn

Jag anlitade en vän till att ta våra kort. Han har aldrig tagit foto på ett bröllop innan, jag anlitade honom på hans, naturbilder och djurbilder. Men han har öga för vad som blir bra. Vi blev jättenöjda! Alla frågar vem fotografen var. Han har nu även blivit anlitad för andra fotograf uppdrag.

Man måste få börja någonstans! Han lånade även ihop tre kameror så att han hade back-up. Det kostade oss 1000 kr, för två dagar. (Han spelade även på bröllopet). Men titta på tidigare kort! Kolla vad personen i fråga har för kamera. De 1000 kr jag betalade var för att få rätten till bilderna. Den som tar bilden, äger den..

• Kattpoet

Jag må inte vara kristen men jag har så mycke  vett att  vara hel och ren och rätt klädd och kolla upp vad som gäller innan jag knallar in i en kyrka.

När jag på punkkonsert och tar foton klär mig som en punkare och när jag på finmiddag  då klär jag mig för det och inte tvärtom.

Svar på tråden Kan man ha amatörfotograf?