Kan man ha amatörfotograf?
En hobbyfotograf kan väl inte vara professionell fotograf. Den enda som kan vara professionell fotograf är endast en yrkesfotograf.
En hobbyfotograf kan väl inte vara professionell fotograf. Den enda som kan vara professionell fotograf är endast en yrkesfotograf.
Väldigt viktigt att känna till:
Anlitar man någon som inte ha en firma registrerad eller på något annat sätt inte gör rätt ifrån sig till Skatteverket, eller med andra ord jobbar svart. Då är det NI som brudpar som är arbetsgivare och är då skyldiga att betala in till Skatteverket. Detta kan bli en dyr historia för ER om fotografen blir kollad. Fotografen går fri men har då inte brudparet gjort rätt ifrån sig så kan NI bli anmälda för skattefusk.
Det är ganska lätt för Skatteverket att hitta dessa fotografer eftersom det annonseras hej vilt med brudparen både i tidningar, bloggar och hemsidor.
Det förekommer oerhört mycket svartjobb i denna bransch av personer som kallar sig fotograf. Ärligt, hur många själva skulle ta upp en summa om man får 3000:- i handen.
Nu är det ju så att jag definierar professionell utifrån vad det betyder. Det betyder en sak och det är inte det minsta konstigt att definiera. Du tycks inte ha koll på vad det betyder utan tror att det har något med en fotografs kompetens att göra. Menar du om en amatörfotograf uppträder professionellt så är denne professionell ? Hur uppträder en amatörfotograf professionellt ? Att amatör och hobbyfotograf ligger på samma nivå är jag istället överens om. Hobbyfotografen har säker ett större intresse men är då inte automatiskt professionell fotograf.
Om en yrkesfotograf inte tar upp sina inkomster betyder det att företaget går sämre och redovisar därmed ett sämre resultat, alltså negativt att inte ta upp inkomst. Däremot för en privatperson är det precis tvärtom. Ska denne betala allt för sina 3000:- så blir det inget kvar.
Jag kommenterade det faktafel du hade. Tydligen är du nu medveten om det och avböjer att kommentera. Bra, det var dit jag ville komma.
Nu har jag aldrig sagt att inte en enda yrkesfotograf gör svarta affärer. De finns naturligtvis men absolut inte lika utbrett som hos privatpersoner som fotograferar. Vi är mycket mer kontrollerade genom revisioner, kassaregister, betalkort och våra kunder givetvis. Den fotograferande privatpersonen har bara sitt eget samvete att brottas med och det vet väl dom flesta vem som vinner då.
Ok !
Du KÄNNER alla yrkesfotografer så du vet vad du pratar om……..
HAHAHA !!!!
Du vet inte alls vad du pratar om och du vet inte ens vad professionell betyder. Kanske ska du först ta reda på detta innan du yttrar dig om att jag har fel.
Du känner (någon nu då) sådana som utger sig för att vara professionella och inte är det. Ok, då är det en hobby/amatör-fotograf som ljuger för dig då. Det är väl för f-n inte mitt fel heller och det betyder inte att jag har fel i det som jag säger.
Ja jag är professionell fotograf. Nej, du får inte adressen till min hemsida. Varför, jag skiter fullständigt i vad du tycker om mina bilder.
Vår bransch har en mycket snedvriden konkurrens vilket gör att vi inte kan arbeta under lika villkor. Det har mindre med att göra vilken som är bra eller inte. Men det finns så mycket falskt i branschen. Amatörfotografer som kallar sig professionell, står ofta på deras hemsidor/bloggar och de berättar för brudparen hur professionella dom är. Där ligger det ofta stulna bilder från fotografer ute i världen som de själva skriver att det tagit. Man lurar in brudpar i falska förhoppningar. För att brudparen ska kunna välja fotograf idag måste de var oerhört kunniga om vår bransch. Många av brudparen vet inte ens vart de ska vända sig. De letar på nätet och hittar falska hemsidor där amatören skryter om att de är professionella. Det är till mig som yrkesfotograf brudparen vänder sig till då de blivit lurade eller inte fått de bilder som utlovades. Jag ser baksidan av allt detta. Det är oftast så amatörfotografen vill jobba, att plåta och sedan ge dom en CD i handen och slippa allt det som vi yrkesfotografer nästan lägger den största tiden på. Vi ger garantier för våra jobb, vi kan inte bara försvinna när vi gjort ett misslyckats jobb. Våra bilder framställs på ett riktigt proffslabb och inte hos ett amatörlabb. Här på BT jämförs nästan bara priser och inte vad du egentligen får. Yrkesfotografen måste betala för att synas. Exempel här på BT där yrkesfotografen betalar annonserna medan amatören jagar på forumet.
I denna tråden förklaras totalt fel om vad en professionell fotograf är för något. Man vet inte ens betydelsen och det är skrämmande. Du jämför med sångare men där är det mycket lättare att höra vem som är bra eller inte på en gång. Samtidigt så pratar vi heller inte här samma skatter som vår bransch har.
För att inte tala om alla svarta affärer som görs där vi som yrkesfotografer inte har en chans att konkurrera. Detta är känt i branschen och av Skatteverket. Framför allt så utsätter man brudparet. Brudparet känner sällan till att det är dom som blir arbetsgivare och är skyldiga att betala in till Skatteverket om inte fotografen gör det. Fotografen går fri men brudparet kan bli skyldiga till skattefusk.
Stämningen bli hetsk här inne för att amatörfotograferna slår tillbaka allt vad de är värda. Om ni visste hur mycket amatörfotografer det sitter här inne och jagar brudpar.
Observera nu att jag inte skriver ALLA amatörfotografer eller ALLA professionella fotografer.
Yrkesfotografen löser sina problem med kunden direkt och görs inte detta så blir fotografen uthängd ganska snabbt. I bland så snabbt att inte ens kunden har hunnit prata med fotografen och det är en mycket dålig stil.
När kunden haft en amatörfotograf och denne har misslyckats och brudparet vänder sig till en yrkesfotograf om råd och hjälp. Då skäms brudparet, ibland vet de att de tog en chansning som inte lyckades. De vet att om de lägger ut sitt problem så kommer många att strö salt i såren med att tala om hur de borde ha gjort. Därför tror jag att de sällan lägger ut sina problem som här i ett forum.
JO, det är tyvärr vanligt !