• MariaEson

Hur formulerar man "bidrag"?

Vi vill få med i inbjudan att vi inte vill ha några presenter (vi har ju redan ett komplett hem) Däremot kan gästerna få sätta in valfritt belopp på ett festkonto som vi tänkt öppna.

Vissa har skrivit att de önskar bidrag till bröllopsresan, men jag vet ärligt inte om/när vi kommer iväg på en sådan, vi har istället bokat in oss på bröllops-sviten på herrgård för bröllopsnatten, det räcker för oss. Då känns det som man lurar gästerna att betala till en resa som inte är planerad. Men det är ändå dyrt med mat och dryck för 75 pers. Vi ville ha ett litet bröllop men våra vänner vill så gärna vara med på festen, så vi fick tänka om.

Personligen skulle jag tycka det var helt ok som gäst att bidra med en slant till festen istället för att köpa en sodastreamer eller brödrost som brudparet kanske redan har massor av. Men vad tycker ni? Och hur formulerar man sig?

• Svar på tråden Hur formulerar man "bidrag"?
  • MariaEson

Vi tänkte öppna ett sk gåvokonto, och skriva ut i inbjudan. Kan man göra så? Jag menar, om samtliga gäster sätter in 200 kr var eller så.... En bröllopspresent går väl sällan på mindre än 500?

• MariaEson

Ja, men då får toastmaster sköta den biten med kontot. Vad gäller present så har jag då aldrig kommit tomhänt till vare sig fest eller bröllop. Vi kanske helt enkelt ska skriva att vi önskar oss en hejdundrande fest och att gåvor därför mottages i form av valfritt belopp?

• MariaEson

Duchess! Åh vilken bra formulering. Får vi använda oss av den? Den är perfekt!!!!

• MariaEson

Optimia skrev 2010-08-16 19:08:11 följande:
    En liten varning bara: ni ska nog inte förvänta er att kunna betala festen med de pengar ni får i present. För vad gör ni om folk inte är så givmilda som ni väntar er, och ni inte får ihop så mycket pengar ni hoppats på? Givetvis kan ni önska er pengar om ni vill det, men det är nog ändå bäst att ha finansieringen av bröllopet klar/planerad innan man skickar ut inbjudningarna.  Man ska inte vänta sig att folk köper bröllopspresenter för minst 500 kr; här på BT är det en del som stoltserar med att de minsann köper present för "minst 1000 kr", men går man in på grannsajten Familjeliv och läser liknande trådar där, är summorna betydligt blygsammare. Presenter är tacksammare för den som har en tunn plånbok; det går att köpa en billig present men ändå få den att se dyrare ut än vad den är. Ska man sätta in pengar på ett konto kan det vara plågsamt för den som inte har så mycket pengar att röra sig med, eftersom det då är så uppenbart för mottagaren huhelt enkelr mycket pengar man satsat på deras bröllop. (Jag har hört om bridezillas som a) förväntat sig att gå med vinst på sitt bröllop, dvs. att få mer pengar än festen kostat, och b) suttit och lusläst kontoutdragen för att se vem som satt in hur mycket pengar, och c) varit jättemissnöjda med folk som gett mindre än 400-500 kr, d) och som grädde på moset tyckt att gästerna minsann kan/ska spara för att kunna ge en ordentlig summa (1000 kr och uppåt) i present.)
    Jag förstår hur du tänker. Självklart har vi inte tänkt finansiera bröllopet med pengagåvor. Det är som sagt ett bidrag vi önskar oss. Och mina tärnor kommer att öppna ett festkonto där vi som brupar inte kan se vem som satt in vilken summa.

Jag vet att vissa är arbetslösa, eller ensamförälder etc, de tycker faktiskt är det är bättre att sätta in ett hemligt belopp än att köpa en present, för de har helt enkelt inte råd att köpa nåt.

Och som sagt, vi önskar oss inga gåvor, men gärna ett bidrag. (Helt valfritt)

Vad tokigt med de här tjejerna du skriver om som tänkt gå pluss...Ja, det finns folk för allt.
Svar på tråden Hur formulerar man "bidrag"?