• MariaEson

Hur formulerar man "bidrag"?

Vi vill få med i inbjudan att vi inte vill ha några presenter (vi har ju redan ett komplett hem) Däremot kan gästerna få sätta in valfritt belopp på ett festkonto som vi tänkt öppna.

Vissa har skrivit att de önskar bidrag till bröllopsresan, men jag vet ärligt inte om/när vi kommer iväg på en sådan, vi har istället bokat in oss på bröllops-sviten på herrgård för bröllopsnatten, det räcker för oss. Då känns det som man lurar gästerna att betala till en resa som inte är planerad. Men det är ändå dyrt med mat och dryck för 75 pers. Vi ville ha ett litet bröllop men våra vänner vill så gärna vara med på festen, så vi fick tänka om.

Personligen skulle jag tycka det var helt ok som gäst att bidra med en slant till festen istället för att köpa en sodastreamer eller brödrost som brudparet kanske redan har massor av. Men vad tycker ni? Och hur formulerar man sig?

• Svar på tråden Hur formulerar man "bidrag"?
  • cilla1973

JA tack den formulering vill vi oxå ha...Vi har ju också ett komplett hem och vill inte ha en massa proslin etc.

Om ni vill ge något så önskar vi ett bidrag till en romantisk utlandsresa och kattvakt under tiden.

jag har skrivit något så här men skickar först ut det när vi fått osa tillbaks..men jag skrev först att vi vill ha en  minnesvärd och händelsrik dag istället för en massa presenter
    .

en jobbarkompis hade skrivit något fint och sen ställt en koffert i lokalen där man fick lägga sitt bidrag

• MariaEson

Vi tänkte öppna ett sk gåvokonto, och skriva ut i inbjudan. Kan man göra så? Jag menar, om samtliga gäster sätter in 200 kr var eller så.... En bröllopspresent går väl sällan på mindre än 500?

• cilla1973

jag vet inte.. man kan ju känns sig påtvingad att ge något men en smart sak om man inte vill springa till banken med en massa kontanter....

hmmm. kanske inte så dumt ändå med tanke på det jag skrev.. men du hur man formulerar sig är en bra fråga.....går ju inte precis att skriva var god sätt in presenten på detta konto....om nu inbjudningskorten hamnar på villiovägar så kommer ju någon annan åt kontot..

• eigollet

Äh, vi va inte så knussliga med formuleringen, vi skrev kort och gott:

"Gåvor mottas tacksamt i form av bidrag till bröllopsresa. Bidraget kan med fördel sättas in på konto XXXXXXX. Glöm inte namn så vi vet vem vi ska tacka."

Inget att smyga i busken om, alla ger ju någon form av present varför skulle det kännas mer tvingande att ge pengar än att köpa present? Nej: inga grejer, tack!
    Mina vänner är inte heller så känsliga på etikett, de är nog bara glada att slippa springa på stan för att köpa något! :)

• uppochhoppa

fast jag gillar verkligen inte den grejen att få ett inbjudningskort med ett kontonummer på. Den går bort för mig, då tar jag hellre omvägen förbi banken med sedalr. Vi ska önska oss bidrag till resan, men har valt att boka resan och flyget och hotellet och istället preciserat exakta saker på resmålet som vi vill göra, samt vad de kostar och lägga dem typ med bild på en önskelista på vår bröllopshemsida. Då får de som vill ge present välja, men resultatet blir pengar och verkliga saker. Vår toastmaster får sköta listan.

vi räknar exempelvis upp att vi önskar äta frukost, middagar, dricka bubbel, gå på restaurang, hyra bergsguide, etc.

Alal tycker att det är tråkigt att ge pengar , så är det bara, så vi hoppas att genom att göra det lite roligare att ge pengar kommer vi få det vi vill ha.

vi är med i ett stort kompisgäng där de som gifte sig önskade pengar. Alla sa att det var trist, jag försökte slåss för att de ändå skulel få pengar av oss men gänget köpte en espressomaskin istället. Den verkade uppskattas, men det är ju just det man kanske vill undvika... att få grejer man inte önskat sig.

Alal gör helt sjävklart som de vill, men ska jag ge pengar vill jag att det ska vara roligare att ge dem än att gå in på min internetbank! dessutom kan det vara känsligt och folk vill inte alltid visa exakta beloppet de ger.

• eigollet

Jag håller med Uppochhoppa till stor del, även fastän vi gjorde som vi gjorde.

Det beror nog mycket på vilken typ av sällskap som kommer samlas hur man kan skriva. Vi kände att raka puckar och inget knussel blev bra pga hur vår vänskapskrets ser ut, det är nästan bara vänner som kommer och ett hyfsat litet bröllop ändå. Jag var lite tveksam till att sätta ut kontonummer, men m2b tyckte det var bäst för att slippa hantera pengar, så det fick bli så.

Hade sällskapet varit större, med fler partners som vi inte kände eller mer avlägsen släkt så hade vi kanske skrivit annorlunda.
    Ni känner era gäster bäst och kan nog komma på en mer lämplig formulering än vår.

Hur du än gör så blir det nog bra! :)

• MariaEson

Ja, men då får toastmaster sköta den biten med kontot. Vad gäller present så har jag då aldrig kommit tomhänt till vare sig fest eller bröllop. Vi kanske helt enkelt ska skriva att vi önskar oss en hejdundrande fest och att gåvor därför mottages i form av valfritt belopp?

• Bridezilla11

Vi önskar inga presenter men tar tacksamt emot bidrag till vår bröllopsresa tycker jag låter finast

• Duchess

Vi valde en lösning där de gäster som ville fick ge oss en valfri gåva. Såhär skrev vi om presenter på hemsidan:

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!
    Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?
    Det vore kul om ni tog med er ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnade det i postlådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?
    Vi har öppnat ett bröllopskonto där vi sparar pengar för att kunna betala det praktiska runt bröllopet. Där har även du som gäst möjlighet sätta in ett valfritt festbidrag. Kontot finns hos Swedbank (här skrev vi ut kontonumret) Om du vill vara anonym eller skriva avsändare bestämmer du själv.

• MariaEson

Duchess! Åh vilken bra formulering. Får vi använda oss av den? Den är perfekt!!!!

• Duchess

Jadå, kör hårt. Det är bara roligt om någon annan får glädje av sånt jag pillrat ihop

• lyckligbrud2011

bra formulerat Duchess, den kanske jag ochså lånar då vi önskar bidrag till bröllopsresan :)

• Duchess

Som sagt, låna på. Kul att nån gillar och har nytta av sånt jag formulera

• Optimia
    MariaEson skrev 2010-08-12 15:23:02 följande:
    Vi tänkte öppna ett sk gåvokonto, och skriva ut i inbjudan. Kan man göra så? Jag menar, om samtliga gäster sätter in 200 kr var eller så.... En bröllopspresent går väl sällan på mindre än 500?
    En liten varning bara: ni ska nog inte förvänta er att kunna betala festen med de pengar ni får i present. För vad gör ni om folk inte är så givmilda som ni väntar er, och ni inte får ihop så mycket pengar ni hoppats på?

Givetvis kan ni önska er pengar om ni vill det, men det är nog ändå bäst att ha finansieringen av bröllopet klar/planerad innan man skickar ut inbjudningarna. 

Man ska inte vänta sig att folk köper bröllopspresenter för minst 500 kr; här på BT är det en del som stoltserar med att de minsann köper present för "minst 1000 kr", men går man in på grannsajten Familjeliv och läser liknande trådar där, är summorna betydligt blygsammare.

Presenter är tacksammare för den som har en tunn plånbok; det går att köpa en billig present men ändå få den att se dyrare ut än vad den är. Ska man sätta in pengar på ett konto kan det vara plågsamt för den som inte har så mycket pengar att röra sig med, eftersom det då är så uppenbart för mottagaren hur mycket pengar man satsat på deras bröllop.

(Jag har hört om bridezillas som a) förväntat sig att gå med vinst på sitt bröllop, dvs. att få mer pengar än festen kostat, och b) suttit och lusläst kontoutdragen för att se vem som satt in hur mycket pengar, och c) varit jättemissnöjda med folk som gett mindre än 400-500 kr, d) och som grädde på moset tyckt att gästerna minsann kan/ska spara för att kunna ge en ordentlig summa (1000 kr och uppåt) i present.)

• MariaEson

Optimia skrev 2010-08-16 19:08:11 följande:
    En liten varning bara: ni ska nog inte förvänta er att kunna betala festen med de pengar ni får i present. För vad gör ni om folk inte är så givmilda som ni väntar er, och ni inte får ihop så mycket pengar ni hoppats på? Givetvis kan ni önska er pengar om ni vill det, men det är nog ändå bäst att ha finansieringen av bröllopet klar/planerad innan man skickar ut inbjudningarna.  Man ska inte vänta sig att folk köper bröllopspresenter för minst 500 kr; här på BT är det en del som stoltserar med att de minsann köper present för "minst 1000 kr", men går man in på grannsajten Familjeliv och läser liknande trådar där, är summorna betydligt blygsammare. Presenter är tacksammare för den som har en tunn plånbok; det går att köpa en billig present men ändå få den att se dyrare ut än vad den är. Ska man sätta in pengar på ett konto kan det vara plågsamt för den som inte har så mycket pengar att röra sig med, eftersom det då är så uppenbart för mottagaren huhelt enkelr mycket pengar man satsat på deras bröllop. (Jag har hört om bridezillas som a) förväntat sig att gå med vinst på sitt bröllop, dvs. att få mer pengar än festen kostat, och b) suttit och lusläst kontoutdragen för att se vem som satt in hur mycket pengar, och c) varit jättemissnöjda med folk som gett mindre än 400-500 kr, d) och som grädde på moset tyckt att gästerna minsann kan/ska spara för att kunna ge en ordentlig summa (1000 kr och uppåt) i present.)
    Jag förstår hur du tänker. Självklart har vi inte tänkt finansiera bröllopet med pengagåvor. Det är som sagt ett bidrag vi önskar oss. Och mina tärnor kommer att öppna ett festkonto där vi som brupar inte kan se vem som satt in vilken summa.

Jag vet att vissa är arbetslösa, eller ensamförälder etc, de tycker faktiskt är det är bättre att sätta in ett hemligt belopp än att köpa en present, för de har helt enkelt inte råd att köpa nåt.

Och som sagt, vi önskar oss inga gåvor, men gärna ett bidrag. (Helt valfritt)

Vad tokigt med de här tjejerna du skriver om som tänkt gå pluss...Ja, det finns folk för allt.
Svar på tråden Hur formulerar man "bidrag"?