• Pepona

Mat till fotografen???

Vi har funderingar på att hyra in en fotograf för ett heldags jobb. Hur gör man då med mat och sånt? ska han/hon sitta med i ett hörn någonstanns?

Tycker rent spontant det känns lite dumt att inte bjuda på mat när man har anlitat personen en hel dag. Hur brukar man göra? eller hur har/tänker ni göra?

• Svar på tråden Mat till fotografen???
  • lunagarden

Vi har fotografen innan bröllopet, men jag har en liknande frågeställning - det gäller bandet som ska spela på kvällen. Klart de ska ha mat, men hur placerar man dem?

• Lara C

Bandet som spelar ska ha mat (eller fotograf som är med hela tiden) men de behöver inte sitta med er (bara de får sitta ner) eller ens äta samma mat. Något gott som de kan få äta i lugn och ro utan att vara mitt i festen skulle jag rekommendera. Tänk på att de tar en paus från sitt jobb (er fest) och inte vill sitta med er (för då blir det ingen riktig paus för dem) om det inte är vänner som samtidigt jobbar.

• lunagarden

Vi ska ju äta innan de börjar jobba, men de är ju på plats då och jag ska faktiskt fråga dem hur de vill ha det.

Mest nyfiken på att höra hur man brukar göra.

• MrsGranath

Ni behöver absolut inte ha band eller fotograf med vid bordet, oftast brukar de äta lite när tillfälle ges och då oxå där det finns en avskild plats (typ en övervåning, ett litet sidorum eller rent av på en arbetsbänk inne i köket...

Har jobbat på väldigt många bröllop och faktiskt sett alla möjliga versioner =)
    Utom att de sitter vid bordet...

Men räkna in dem i antal portioner när ni beställer mat, för hungriga blir de! =) 

• lovvydovvy

En liten fundering bara, varför ska de inte ta med lunchlåda som alla andra? Har absolut inget emot att bjuda på mat men lite konstigt tycker jag det är... Är det ngn gammal grej?

• Pepona

MrsGranath skrev 2010-08-12 21:49:14 följande:
    Ni behöver absolut inte ha band eller fotograf med vid bordet, oftast brukar de äta lite när tillfälle ges och då oxå där det finns en avskild plats (typ en övervåning, ett litet sidorum eller rent av på en arbetsbänk inne i köket... Har jobbat på väldigt många bröllop och faktiskt sett alla möjliga versioner =)Utom att de sitter vid bordet...Men räkna in dem i antal portioner när ni beställer mat, för hungriga blir de! =) 

Skönt att höra från någon som varit med =) Då har jag lite mer hum om hur det kan gå till. Ska ändå fråga den vi anställer hur han/hon vill ha det men är alltid kul att höra hur man "brukar" göra samt få lite tips ideér =)

• MKF

Fotograf och andra behöver som sagt absolut inte sitta till bords. Ofta önskar man inte det eftersom man behöver en paus, som någon sade tidigare. Fotograf och andra behöver inte heller äta samma mat som er. Köket kan ofta ordna något enklare om man ber dem.

Visst kan fotografen ta med lunchlåda, men räkna då med att fotografen försvinner iväg en längre stund. Köket har fullt upp och det kan ta tid innan fotografen kan komma åt en microvågsugn. Sedan ska den självklart hämtas från bil etc med.

• MrsGranath

Haha, där sa du faktiskt nåt!! =)

Vet inte varför, men tror det är en liten oskriven regel att så är det bara...
    Tror att i stort sett alla bröllop jag jobbat som kock på har bandet kommit in till mig i köket och mer eller mindre förutsatt att det fins mat medräknat till dem...

Och det har det funnits oxå för bröllopsparet har räknat med dem...

• MKF

Jag vet inte hur bandet gör, men jag som fotograf tar upp frågan i förväg med brudparet. Oftast har brudparet tänkt på det själva dock.

• Crisp

Jag som fotograf brukar uppskatta något att äta, men det får gärna vara någon enkel pastarätt eller något kallskuret. Inga tunga (eller dyra) bröllopsmiddagar utan bara något som man får lite energi av. Jag tycker också om att komma ut i köket och sitta ner på en stol en stund, alltså komma iväg från festen ett litet tag. Om ni planerar mat till fotografen, glöm inte fråga så han/hon inte är vegeterian.

Svar på tråden Mat till fotografen???