Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Brudens far överlämnar bruden eller ej?

Gått in tillsammans med min man vilket är en smått unik tradition som vi har i Sverige.

Tyvärr så är ju brudöverlämning i en stor del av världen en realitet där bruden faktiskt lämnas över som en handelsvara från en familj till en annan. Ledsen, men jag kan inte se något ärofyllt och gulligt i det trots att Hollywood gör sitt bästa.

• Aleta
    Princessan2010 skrev 2010-08-12 23:41:07 följande:
    Förstår poängen! Bortgifte är tragiskt nog, dock det vanligaste i världen idag. Vill höra av dem som har valt det alternativet att brudens far överlämnar.. Är det någon som har följts av farsan till altaret? Troligen upplevde ni knppast er själva som en vara eller människa utan fri vilja? Så hur kom det sig att ni valde att göra så? :) Hur kommer det sig att ni vill att brudens far leder fram bruden till altaret?
    Konstigt nog har det inte kommit så många svar på den frågan ännu, men eftersom jag har hängt på det här forumet länge så kan jag ge en kort sammanfattning.

1. För att jag VILL, det är MIN dag. (Det svaret har du redan fått.)
    2. Jag vill inte att min man ska se mig förrän jag kommer skridande fram mot altaret.
    3. Jag har en så otroligt fin relation till min far.
    4. Jag trodde att man alltid gjorde så.

Sedan om man frågar varför man bortser från symbolik osv så kommer svaret att det inte gäller längre, det var längesedan, det händer inte i Sverige (vilket det gör, en mycket stor grupp ungdomar med utländsk bakgrund gifts bort mot sin vilja i Sverige också) eller att man tänker kämpa för att förändra innebörden i symboliken.

Svar på tråden Brudens far överlämnar bruden eller ej?