• Princessan2010

Brudens far överlämnar bruden eller ej?

Det är ju inte enligt svensk tradition att brudens far överlämnar bruden till brudgummen vid altaret men hur kommer ni göra, eller har gjort?

Jag känner mig tvistad.. Å ena sidan skulle det kännas fantastiskt romantiskt att gå brevid mannen man älskar längs gången mot altaret. Å andra sidan är det säkerligen ärofyllt för brudens far.. Jag tror iallafall att min farsa skulle uppskatta om jag frågade om detta.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Brudens far överlämnar bruden eller ej?
  • Aleta

Gått in tillsammans med min man vilket är en smått unik tradition som vi har i Sverige.

Tyvärr så är ju brudöverlämning i en stor del av världen en realitet där bruden faktiskt lämnas över som en handelsvara från en familj till en annan. Ledsen, men jag kan inte se något ärofyllt och gulligt i det trots att Hollywood gör sitt bästa.

• passionsblomman

I mina ögon finns inget att tveka på: det mest romantiska är tveklöst att gå med sin älskade  och den som ska ha äran att stå vid min sida den dagen-och alla framtida dagar, är min man.

Att vi dessutom är rätt unka i Sverige med en så tydlig symbolik i vigseritualen, ger ännu mer tyngd och värde åt det valet för min del. Det hyllar bådas lika värde, bådas fira vilja och gemensamma beslut. Vår kärlek-vår väg.

Inga handslag, affärsuppgörelser eller godkännanden fäder emellan över våra huvuden.

Tacka, uppmärksamma och hylla min pappa och mamma, får ha sin plats under festen, med tårdrypande tal, från mitt hjärta till deras.

• Princessan2010

Förstår poängen! Bortgifte är tragiskt nog, dock det vanligaste i världen idag. 

Vill höra av dem som har valt det alternativet att brudens far överlämnar..

Är det någon som har följts av farsan till altaret? Troligen upplevde ni knppast er själva som en vara eller människa utan fri vilja? Så hur kom det sig att ni valde att göra så? :)

Hur kommer det sig att ni vill att brudens far leder fram bruden till altaret?

• mattiasFästmö

Jag ska gå med min m2b, känns dumt att blanda in min pappa i vigselakten. Plus att det iallafall för mig symboliserar att han ger bort mig till min man. Men vet att inte alla ser det så. Men för mig skulle det kännas som så. Så för min del är det självklart att gå med min m2b och för den delen förstår jag inte heller varför just pappan måste lämna bort bruden om man nu ska ha den delen? Varför kan inte modern göra det lika gärna? Många kvinnor har väl kanske en närmare relation med sin mamma än pappa inbillar jag mig? Hum. Men ja, det är inget för mig iallafall

• S2011

eller så kan man, som jag vill, gå själv fram längs altargången.

min pappa är inte så pigg i sina ben och det känns dumt att släpa på min stackars far fram genom kyrkan, men samtidigt så vill jag att min bm ska stå längst fram och vänta på mig.. lösningen på det är alltså att gå själv.

verkar inte som att det är särdeles många som gör på det viset heller; än så länge har jag inte hört om nån här på bt? är det bara jag som tänker mig få glida fram längs gången själv med blicken på min ursnygga bm?:)

• Princessan2010

Absolut håller med. Kan lika gärna vara modern som lämnar över.. Antar att detta dock är extremt ovanligt. Min första tanke var naturligtvis att gå med min kärlek längs gången mot altaret, sen kom en tanke på denna tradition med överlämning.. Inte för att stödja den urgamla observera, urgammla innebörden med överlämning utan för att få engagera familj och vänner.. Tror att farsan hade tyckt det var fint utan att tänka på dem underliggande betydelserna..

Tror dock att det blir jag och min älskade som går bredvid varandra den magnifika dagen :D

• BlackWIngedAngel
    Princessan2010 skrev 2010-08-13 00:18:57 följande:
    Absolut håller med. Kan lika gärna vara modern som lämnar över.. Antar att detta dock är extremt ovanligt. Min första tanke var naturligtvis att gå med min kärlek längs gången mot altaret, sen kom en tanke på denna tradition med överlämning.. Inte för att stödja den urgamla observera, urgammla innebörden med överlämning utan för att få engagera familj och vänner.. Tror att farsan hade tyckt det var fint utan att tänka på dem underliggande betydelserna.. Tror dock att det blir jag och min älskade som går bredvid varandra den magnifika dagen :D
    Urgamla innebörden måhända, men den är fortfarande aktuell och omöjlig att helt bortse ifrån. Min pappa hade nog mest tyckt att det var konstigt för att inte tala om hur fånig min mamma hade tyckt att jag var om jag föreslog att jag skulle ta med mig pappa till altaret. :P

Jag tycker att man uppmärksammar brudens far tillräckligt på bröllop. Dans två till exempel. :)

• Grodfrun

Jag gar in med pappa, normalt sett, och i vart fall, moter brudgummen upp ungefar halvvags och sa gar man sista biten ihop.

Jag tycker att du ska gora det som kanns bast for dig. Strunta i vad alla andra tycker. Majoriteten har pa forumet kommer vara emot att du gar in med din far anda. Vill du ga in med honom och pappa ser det som en heder - jamen gor det da! :)

• Grodfrun

Tillagg.
    Jag vill faktiskt poangtera att Sverige ar ett land dar vi i mangt och mycket ar fria manniskor som kan valja fritt hur vi vill gora saker och ting. Varna om den friheten och gor som DU vill.

• Princessan2010

Borde jag då känna mig fånig? Frågan var inte moralisk, se den som festlig och ytlig. Hur har folk gjort? Hur kommer det sig att dem gjort så? :)

Varför väljer kvinnan klänning och inte kostym? För att det är fint eller för att stödja dem sturkturer redan utstakade män?

S2011 skrev 2010-08-13 00:15:12 följande:
    eller så kan man, som jag vill, gå själv fram längs altargången. min pappa är inte så pigg i sina ben och det känns dumt att släpa på min stackars far fram genom kyrkan, men samtidigt så vill jag att min bm ska stå längst fram och vänta på mig.. lösningen på det är alltså att gå själv. verkar inte som att det är särdeles många som gör på det viset heller; än så länge har jag inte hört om nån här på bt? är det bara jag som tänker mig få glida fram längs gången själv med blicken på min ursnygga bm?:)

S2011, låter verkligen supermysigt :D Tänker du gå helt ensam eller har du tärnor/marskalker innan dig?

Svar på tråden Brudens far överlämnar bruden eller ej?