• Princessan2010

Brudens far överlämnar bruden eller ej?

Det är ju inte enligt svensk tradition att brudens far överlämnar bruden till brudgummen vid altaret men hur kommer ni göra, eller har gjort?

Jag känner mig tvistad.. Å ena sidan skulle det kännas fantastiskt romantiskt att gå brevid mannen man älskar längs gången mot altaret. Å andra sidan är det säkerligen ärofyllt för brudens far.. Jag tror iallafall att min farsa skulle uppskatta om jag frågade om detta.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Brudens far överlämnar bruden eller ej?
  • Lissie84

För att besvara ursprungsfrågan, vet inte riktigt själv hur vi ska göra. Tycker att båda sätten är väldigt romantiska. 

Dels tror jag att det skulle kunna vara otroligt skönt och lugnande att kunna stödja mig på min fästman när vi promenerar längs altargången. 

Det som känns skönt och lugnande med att "överlämmnas" är förhoppningsvis den ögonkontakt man får med sin blivande! Plus att jag får något att fästa blicken på!!!!

• Biscuit

Jag tror kanske att man går miste om en av de största ögonblicken om man blir överlämnad av sin far. Det finns en annan tråd där de som redan gift sig beskriver det bästa (och sämsta) med deras bröllop. I stort sett alla skrev där att det bästa var när de hand i hand med sin blivande gick upp för gången.

• Optimia

För mig känns det VÄLDIGT främmande att traska in med pappa. Har inte bott ens i samma stad som päronen på ganska många år nu, försörjer mig själv och gör mina egna livsval utan att fråga dem om råd. Så nej, pappa (och mamma) får nog glatt sitta i kyrkbänken som alla andra.

Vill man att ens föräldrar ska vara extra delaktiga (förutom de "obligatoriska" talen på middagen) kan man ju be dem läsa upp något bibelstycke i kyrkan eller så. Jag har i.ofrs. aldrig varit på ett bröllop där någon förälder skulle ha gjort annat än suttit och snyftat i kyrkbänken, men allt är väl möjligt

• Sebastiána
    Optimia skrev 2010-08-13 09:56:03 följande:
    För mig känns det VÄLDIGT främmande att traska in med pappa. Har inte bott ens i samma stad som päronen på ganska många år nu, försörjer mig själv och gör mina egna livsval utan att fråga dem om råd. Så nej, pappa (och mamma) får nog glatt sitta i kyrkbänken som alla andra. Vill man att ens föräldrar ska vara extra delaktiga (förutom de "obligatoriska" talen på middagen) kan man ju be dem läsa upp något bibelstycke i kyrkan eller så. Jag har i.ofrs. aldrig varit på ett bröllop där någon förälder skulle ha gjort annat än suttit och snyftat i kyrkbänken, men allt är väl möjligt
    Mina föräldrar kommer att stå som värdpar i inbjudan - även om vi betalar bröllopet själva (bröllopet kommer att firas i staden där de bor) - så de uppmärksammas ju på det sättet.
  • BlackWIngedAngel
    Princessan2010 skrev 2010-08-13 01:29:41 följande:
    Varför väljer kvinnan klänning och inte kostym? För att det är fint eller för att stödja dem sturkturer redan utstakade män?  

Jag kommer ha klänning därför att jag tycker att det är mycket finare. Kostym har jag till jobbet, så det skulle jag inte vilja ha. Frågan är väl snarare varför män inte bär klänning då? ;) Och svaret på det är väl att klänningar helt enkelt inte är gjorda för mäns kroppar. De är gjorda för att framhäva kurvor som män inte har. 

• Princessan2010

Jag menar det! kvinnan (/mannen) väljer väl inte att ha klänning för att stödja samhällets krav på vad som är kvinnligt (respektive manligt)? Hon vill ha klänning för att det helt enkelt är snyggt, fint osv?

Samma gäller att följa traditionen med att brudens far går med bruden fram till altaret. Det är inte för att stödja dem värderingar som kan förknippas med detta utan för att det helt enkelt är roligt, fint osv.
  • Princessan2010

Hm.. förstår inte varför texten vart grå :)

• BlackWIngedAngel
    Princessan2010 skrev 2010-08-13 16:38:41 följande:

När det gäller brudöverlämning så är ju symboliken tydlig och varifrån det kommer. Jag ser ingen sådan symboliken eller något krav på mig som kvinna när det gäller klänning. Kostym har jag som sagt ändå, ganska ofta. Mode har varierat mycket över tid och någon fast symbolik i kläder är därmed omöjligt att säkerställa. Kjol- och klänningsliknande plagg har förekommit i herrmode också under perioder. 
  • Motorbruttan

Jag kommer nog fråga min far om han vill följa mig fram till altaret. men jag funderar även på att ha min blivande svärfar på min andra sida. Då har jag både mitt gamla och mitt nya liv med mig fram  till min BM som kommer stå och vänta vid altaret. Tror både min far och min blivande svärfar kommer känna sig ärade att få denna uppgift.

Jag vill absolut inta att min BM ska se mig innan jag skrider fram längs altargången.

Jag vet, jag e knäpp och inte som alla andra

• Duchess
    Princessan2010 skrev 2010-08-13 16:38:41 följande:
    Det är inte för att stödja dem värderingar som kan förknippas med detta utan för att det helt enkelt är roligt, fint osv. 
    Men vem bestämmer vad som förknippas med en symbol? Kan man göra det alldeles själv? Jag tycker inte det. 

Om jag t ex skulle vilja brodera svastikor på släpet till min brudklänning så skulle jag nog få upprörda reaktioner, trots att jag själv tycker att svastikor för mig symboliserar solen, inte nazism. Själva poängen med symboler och symbolik är ju att det finns en historia och association som många människor delar. Jag har lite svårt att förstå hur man anser sig själv kunna bestämma att något ska omtolkas. 

Svar på tråden Brudens far överlämnar bruden eller ej?