• Princessan2010

Brudens far överlämnar bruden eller ej?

Det är ju inte enligt svensk tradition att brudens far överlämnar bruden till brudgummen vid altaret men hur kommer ni göra, eller har gjort?

Jag känner mig tvistad.. Å ena sidan skulle det kännas fantastiskt romantiskt att gå brevid mannen man älskar längs gången mot altaret. Å andra sidan är det säkerligen ärofyllt för brudens far.. Jag tror iallafall att min farsa skulle uppskatta om jag frågade om detta.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Brudens far överlämnar bruden eller ej?
  • Tifa242

När jag kofimerade mig så fick jag höra historien bakom varför det är just brudens far som ska gå med bruden nedför altaret och när man vet det så blir man lite tveksam om man vill det. Det är ett bevis på ett "ägarbyte" att pappan lämnar över sin dotter i mannens vård och jag frågade min präst då (som antagligen kommer vara den som viger mig och min sambo) om det är vanligt och dom flesta präster går inte ens med på det, men det är ju från präst till präst, jag skulle jättegärna gå bredvid min pappa nedför gången fram till altaret men som symbolsak så vill jag det inte och väljer nog att gå med mannen jag älskar och planerar att spendera resten av mitt liv med. :}

• Grodfrun

Duchess skrev 2010-08-13 02:08:45 följande:
    Om man gifter sig borgerligt kan man göra som man vill. Svenska Kyrkan tillåter oftast inte brudöverlämningar, men det är upp till den enskilde prästen att avgöra. Så visst får vi välja fritt, men väljer man en kyrklig vigsel så väljer man också att acceptera kyrkans vigselordning. Kyrkan är ju inte bara en kuliss, och vigseln där är en gudstjänst.

Det ar jag mycket val medveten om eftersom jag gar pa vanliga gudstjanster regelbundet (dock inte varje sondag). Och jag kan tillagga att var prast direkt undrade om jag ville ga in med min far, nastan tog det for givet till och med, eftersom jag gifter mig med en katolik. 
    Sa det sa. 

• Grodfrun

Jag tycker som sagt att det ar upp till var och en att valja hur de vill gora. Vissa praster ar emot att man gar in med sin far, och vill man nodvandigtvis gora det sa far man valja en annan kyrka som tillater detta. Jag tycker att symboliken att man lamnar sin gamla familj for att bilda en ny ar ganska fin och jag kanner inte att jag ar 'agd' av nagon man for det. Tank vad manga traditioner vi har som ar just traditioner! Vitt symboliserar ju tex oskudheten. Da kan man hardra det med att saga att alla brudar som inte ar oskulder bor valja att bara en annan farg.

• Sebastiána
    Motorbruttan skrev 2010-08-13 20:18:11 följande:
    Jag kommer nog fråga min far om han vill följa mig fram till altaret. men jag funderar även på att ha min blivande svärfar på min andra sida. Då har jag både mitt gamla och mitt nya liv med mig fram  till min BM som kommer stå och vänta vid altaret. Tror både min far och min blivande svärfar kommer känna sig ärade att få denna uppgift. Jag vill absolut inta att min BM ska se mig innan jag skrider fram längs altargången. Jag vet, jag e knäpp och inte som alla andra
    Eh, kan inte svärfar gå fram med din blivande istället?
  • BlackWIngedAngel
    Grodfrun skrev 2010-08-14 00:36:25 följande:
    Jag tycker som sagt att det ar upp till var och en att valja hur de vill gora. Vissa praster ar emot att man gar in med sin far, och vill man nodvandigtvis gora det sa far man valja en annan kyrka som tillater detta. Jag tycker att symboliken att man lamnar sin gamla familj for att bilda en ny ar ganska fin och jag kanner inte att jag ar 'agd' av nagon man for det. Tank vad manga traditioner vi har som ar just traditioner! Vitt symboliserar ju tex oskudheten. Da kan man hardra det med att saga att alla brudar som inte ar oskulder bor valja att bara en annan farg.
    Nej, egentligen var det väl faktiskt så att man hade vit klänning för att visa att man hade råd att köpa sig en ny till bröllopet och inte behövde ha sin vanliga, svarta finklänning. (Eftersom man bara hade en finklänning i familjer med sämre ställt och då var den ju tvungen att vara svart eftersom man skulle kunna ha den till begravningar också.) Vitt står i så fall snarare för att man har gott ställt. Fattigare kvinnor gifte sig i svart.
  • passionsblomman

BlackWIngedAngel skrev 2010-08-14 01:23:34 följande:
    Nej, egentligen var det väl faktiskt så att man hade vit klänning för att visa att man hade råd att köpa sig en ny till bröllopet och inte behövde ha sin vanliga, svarta finklänning. (Eftersom man bara hade en finklänning i familjer med sämre ställt och då var den ju tvungen att vara svart eftersom man skulle kunna ha den till begravningar också.) Vitt står i så fall snarare för att man har gott ställt. Fattigare kvinnor gifte sig i svart.

Helt riktigt. Den vita klänningen kom till Sverige som en modegrej från Franska hovet (som så mycket annat) och blev populär i de högre samhällsklasserna.
    "Vanligt folk" fortsatte ganska länge att gifta sig antingen i festklänningen (svart) eller folkdräkt. I socknen fanns ofta en särskild brud-folkdräkt som man kunde låna när det stundade bröllop. Liksom kronan.

Kronan fick man dock inte lov att bära om man inte var oskuld. När synen på kvinnans sexualitet förändrades blev det sättet att skam-märka människor på tack och lov meningslöst.

Slöjan sägs faktiskt ha varit ett sätt att skydda bruden under brudloppet-alltså vägen från brudens hem till kyrkan, Genom att beslöja bruden-och gissningsvis någon av tärnorna- försvårade man brudrov, som faktikst inte var så ovanligt, på den tiden det inte ens behövdes att kvinnan själv svarade "ja", för en man kunde göra det i hennes ställe.

Så när det kommer till klänning, slöja och krona, är det egentligen ingen av dem som faktiskt varit oskuldens symbol, men kronan har haft restrektioner omkring sig och myter om att den som inte är oskuld och tar på sig kronan, kommer att falla död ner i kyrkan, har säkert hållit mer än en kvinna vaken natten innan bröllopet.

ALLA symboler som visar på att båda parter gör detta av fri vilja, tillsammans och med samma värde och utgångspunkt, är värda att ta vara på. Den att gå tillsammans på vägen mot sitt förenande i äktenskapet, måste väl anses som den klart tydligaste.

• BlackWIngedAngel
    passionsblomman skrev 2010-08-14 01:41:28 följande:
      Helt riktigt. Den vita klänningen kom till Sverige som en modegrej från Franska hovet (som så mycket annat) och blev populär i de högre samhällsklasserna."Vanligt folk" fortsatte ganska länge att gifta sig antingen i festklänningen (svart) eller folkdräkt. I socknen fanns ofta en särskild brud-folkdräkt som man kunde låna när det stundade bröllop. 
    Som en liten OT-parantes så gifte sig min mammas arbetskamrat i sin gotländska folkdräkt. Det var så himla fint! Och hon tyckte det var praktiskt för hon var inte så sugen på att gifta sig i vitt och den här lösningen gav henne möjligheten att använda om sin brudklänning. :)
  • Princessan2010

Duchess skrev 2010-08-13 20:28:03 följande:
    Men vem bestämmer vad som förknippas med en symbol? Kan man göra det alldeles själv? Jag tycker inte det.  Om jag t ex skulle vilja brodera svastikor på släpet till min brudklänning så skulle jag nog få upprörda reaktioner, trots att jag själv tycker att svastikor för mig symboliserar solen, inte nazism. Själva poängen med symboler och symbolik är ju att det finns en historia och association som många människor delar. Jag har lite svårt att förstå hur man anser sig själv kunna bestämma att något ska omtolkas. 

Naturligtvis är det inte upp till var och en att bestämma vad folk ska tycka. Det måste ske en gemensam tolkning av världen och ting, om den tolkingen är rätt eller inte kan ingen besvara. Dock tror jag inte att majoriteten människor som följer traditionen med "överlämning" gör detta som ett medvetet val om de moraliska konsekvenserna. Vad har mina handlingar för konsevkenser för framtida kulturer? Kan mina handlingar som människa medföra si eller så? Ärligt talat måste man hela tiden stärva efter att behaga det som i västerländskultur anser vara korrekt?

• FruEriksson2011

Aleta skrev 2010-08-13 09:21:34 följande:
    Konstigt nog har det inte kommit så många svar på den frågan ännu, men eftersom jag har hängt på det här forumet länge så kan jag ge en kort sammanfattning. 1. För att jag VILL, det är MIN dag. (Det svaret har du redan fått.)2. Jag vill inte att min man ska se mig förrän jag kommer skridande fram mot altaret.3. Jag har en så otroligt fin relation till min far.4. Jag trodde att man alltid gjorde så. Sedan om man frågar varför man bortser från symbolik osv så kommer svaret att det inte gäller längre, det var längesedan, det händer inte i Sverige (vilket det gör, en mycket stor grupp ungdomar med utländsk bakgrund gifts bort mot sin vilja i Sverige också) eller att man tänker kämpa för att förändra innebörden i symboliken.

Är lite så jag med känner.. men jag e fortfarande kluven hur jag kommer göra..
    Men...

Jag vill att min älskade ska se mig första gången när jag går fram till altaret. Sen har jag o min pappa med en jätte bra relation & jag tror han skulle gilla att få leda mig fram till altaret :)

Har haft flera vänner som gift sig o haft sin pappa som överlämnat dom, har inte varit några problem i någon av de olika kyrkorna!

Där ska man göra som man sj tycker, åh är det något man verkligen vill & kyrkan inte accepterar det, så får man välja att byta kyrka eller att inte bli överlämnad :)

• shakynose
    Princessan2010 skrev 2010-08-14 03:04:53 följande:
    Ärligt talat måste man hela tiden stärva efter att behaga det som i västerländskultur anser vara korrekt?
    Nej! Man skall sträva efter att uppnå det man själv anser vara rätt. Sedan kan man vara mer eller mindre av den uppfattningen att man tycker det man tycker pga kultur, men om du själv (och andra) kan granska dina handlingar och ärligt säga att de speglar det du står för så är allt i sin ordning. Tycker jag!

Det är när man går mot strömmen för att man "bara vill det" som jag tycker att man ska tänka efter några ggr till, för annars tar man inte ansvar för sina handlingar som en vuxen människa.

Svar på tråden Brudens far överlämnar bruden eller ej?