Inlägg från: Grodfrun |Visa alla inlägg
  • Grodfrun

Brudens far överlämnar bruden eller ej?

Jag gar in med pappa, normalt sett, och i vart fall, moter brudgummen upp ungefar halvvags och sa gar man sista biten ihop.

Jag tycker att du ska gora det som kanns bast for dig. Strunta i vad alla andra tycker. Majoriteten har pa forumet kommer vara emot att du gar in med din far anda. Vill du ga in med honom och pappa ser det som en heder - jamen gor det da! :)

• Grodfrun

Tillagg.
    Jag vill faktiskt poangtera att Sverige ar ett land dar vi i mangt och mycket ar fria manniskor som kan valja fritt hur vi vill gora saker och ting. Varna om den friheten och gor som DU vill.

• Grodfrun

Duchess skrev 2010-08-13 02:08:45 följande:
    Om man gifter sig borgerligt kan man göra som man vill. Svenska Kyrkan tillåter oftast inte brudöverlämningar, men det är upp till den enskilde prästen att avgöra. Så visst får vi välja fritt, men väljer man en kyrklig vigsel så väljer man också att acceptera kyrkans vigselordning. Kyrkan är ju inte bara en kuliss, och vigseln där är en gudstjänst.

Det ar jag mycket val medveten om eftersom jag gar pa vanliga gudstjanster regelbundet (dock inte varje sondag). Och jag kan tillagga att var prast direkt undrade om jag ville ga in med min far, nastan tog det for givet till och med, eftersom jag gifter mig med en katolik. 
    Sa det sa. 

• Grodfrun

Jag tycker som sagt att det ar upp till var och en att valja hur de vill gora. Vissa praster ar emot att man gar in med sin far, och vill man nodvandigtvis gora det sa far man valja en annan kyrka som tillater detta. Jag tycker att symboliken att man lamnar sin gamla familj for att bilda en ny ar ganska fin och jag kanner inte att jag ar 'agd' av nagon man for det. Tank vad manga traditioner vi har som ar just traditioner! Vitt symboliserar ju tex oskudheten. Da kan man hardra det med att saga att alla brudar som inte ar oskulder bor valja att bara en annan farg.

• Grodfrun

BlackWingedAngel och Passionsblomman => Tackar for den infon! Spannande att hora om bakgrunden och lara sig nagot nytt :)

Svar på tråden Brudens far överlämnar bruden eller ej?