Inlägg från: Princessan2010 |Visa alla inlägg
  • Princessan2010

Brudens far överlämnar bruden eller ej?

Det är ju inte enligt svensk tradition att brudens far överlämnar bruden till brudgummen vid altaret men hur kommer ni göra, eller har gjort?

Jag känner mig tvistad.. Å ena sidan skulle det kännas fantastiskt romantiskt att gå brevid mannen man älskar längs gången mot altaret. Å andra sidan är det säkerligen ärofyllt för brudens far.. Jag tror iallafall att min farsa skulle uppskatta om jag frågade om detta.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Brudens far överlämnar bruden eller ej?
  • Princessan2010

Förstår poängen! Bortgifte är tragiskt nog, dock det vanligaste i världen idag. 

Vill höra av dem som har valt det alternativet att brudens far överlämnar..

Är det någon som har följts av farsan till altaret? Troligen upplevde ni knppast er själva som en vara eller människa utan fri vilja? Så hur kom det sig att ni valde att göra så? :)

Hur kommer det sig att ni vill att brudens far leder fram bruden till altaret?

• Princessan2010

Absolut håller med. Kan lika gärna vara modern som lämnar över.. Antar att detta dock är extremt ovanligt. Min första tanke var naturligtvis att gå med min kärlek längs gången mot altaret, sen kom en tanke på denna tradition med överlämning.. Inte för att stödja den urgamla observera, urgammla innebörden med överlämning utan för att få engagera familj och vänner.. Tror att farsan hade tyckt det var fint utan att tänka på dem underliggande betydelserna..

Tror dock att det blir jag och min älskade som går bredvid varandra den magnifika dagen :D

• Princessan2010

Borde jag då känna mig fånig? Frågan var inte moralisk, se den som festlig och ytlig. Hur har folk gjort? Hur kommer det sig att dem gjort så? :)

Varför väljer kvinnan klänning och inte kostym? För att det är fint eller för att stödja dem sturkturer redan utstakade män?

S2011 skrev 2010-08-13 00:15:12 följande:
    eller så kan man, som jag vill, gå själv fram längs altargången. min pappa är inte så pigg i sina ben och det känns dumt att släpa på min stackars far fram genom kyrkan, men samtidigt så vill jag att min bm ska stå längst fram och vänta på mig.. lösningen på det är alltså att gå själv. verkar inte som att det är särdeles många som gör på det viset heller; än så länge har jag inte hört om nån här på bt? är det bara jag som tänker mig få glida fram längs gången själv med blicken på min ursnygga bm?:)

S2011, låter verkligen supermysigt :D Tänker du gå helt ensam eller har du tärnor/marskalker innan dig?

• Princessan2010

Grodfrun skrev 2010-08-13 01:10:38 följande:
    Jag gar in med pappa, normalt sett, och i vart fall, moter brudgummen upp ungefar halvvags och sa gar man sista biten ihop.Jag tycker att du ska gora det som kanns bast for dig. Strunta i vad alla andra tycker. Majoriteten har pa forumet kommer vara emot att du gar in med din far anda. Vill du ga in med honom och pappa ser det som en heder - jamen gor det da! :)

Amen!

• Princessan2010

Jag menar det! kvinnan (/mannen) väljer väl inte att ha klänning för att stödja samhällets krav på vad som är kvinnligt (respektive manligt)? Hon vill ha klänning för att det helt enkelt är snyggt, fint osv?

Samma gäller att följa traditionen med att brudens far går med bruden fram till altaret. Det är inte för att stödja dem värderingar som kan förknippas med detta utan för att det helt enkelt är roligt, fint osv.
  • Princessan2010

Hm.. förstår inte varför texten vart grå :)

• Princessan2010

Duchess skrev 2010-08-13 20:28:03 följande:
    Men vem bestämmer vad som förknippas med en symbol? Kan man göra det alldeles själv? Jag tycker inte det.  Om jag t ex skulle vilja brodera svastikor på släpet till min brudklänning så skulle jag nog få upprörda reaktioner, trots att jag själv tycker att svastikor för mig symboliserar solen, inte nazism. Själva poängen med symboler och symbolik är ju att det finns en historia och association som många människor delar. Jag har lite svårt att förstå hur man anser sig själv kunna bestämma att något ska omtolkas. 

Naturligtvis är det inte upp till var och en att bestämma vad folk ska tycka. Det måste ske en gemensam tolkning av världen och ting, om den tolkingen är rätt eller inte kan ingen besvara. Dock tror jag inte att majoriteten människor som följer traditionen med "överlämning" gör detta som ett medvetet val om de moraliska konsekvenserna. Vad har mina handlingar för konsevkenser för framtida kulturer? Kan mina handlingar som människa medföra si eller så? Ärligt talat måste man hela tiden stärva efter att behaga det som i västerländskultur anser vara korrekt?

Svar på tråden Brudens far överlämnar bruden eller ej?