Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Brudens far överlämnar bruden eller ej?

Grodfrun skrev 2010-08-13 01:15:24 följande:
    Tillagg. Jag vill faktiskt poangtera att Sverige ar ett land dar vi i mangt och mycket ar fria manniskor som kan valja fritt hur vi vill gora saker och ting. Varna om den friheten och gor som DU vill.
    Om man gifter sig borgerligt kan man göra som man vill. Svenska Kyrkan tillåter oftast inte brudöverlämningar, men det är upp till den enskilde prästen att avgöra. Så visst får vi välja fritt, men väljer man en kyrklig vigsel så väljer man också att acceptera kyrkans vigselordning. Kyrkan är ju inte bara en kuliss, och vigseln där är en gudstjänst.
  • Duchess
    Princessan2010 skrev 2010-08-13 16:38:41 följande:
    Det är inte för att stödja dem värderingar som kan förknippas med detta utan för att det helt enkelt är roligt, fint osv. 
    Men vem bestämmer vad som förknippas med en symbol? Kan man göra det alldeles själv? Jag tycker inte det. 

Om jag t ex skulle vilja brodera svastikor på släpet till min brudklänning så skulle jag nog få upprörda reaktioner, trots att jag själv tycker att svastikor för mig symboliserar solen, inte nazism. Själva poängen med symboler och symbolik är ju att det finns en historia och association som många människor delar. Jag har lite svårt att förstå hur man anser sig själv kunna bestämma att något ska omtolkas. 

• Duchess
    tilamao skrev 2010-08-15 12:33:30 följande:
    Min pappa ska inte leda mig in. För han ska viga oss :) Men jag vill gå in själv, särskilt eftersom vi inte vill ses på vigseldagen innan jag går in i kyrkan. :)   Dock ska jag ha tärnor och kanske några näbbar...
    Eller så kanske din blivande man kan gå in själv i kyrkan medan du står med tärnor och näbbar och väntar på honom? 
Svar på tråden Brudens far överlämnar bruden eller ej?