Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

Brudens far överlämnar bruden eller ej?

Jag vill inte gå med någon annan än min man, oavsett om det blir kyrklig eller borgerlig vigsel. För mig skulle det kännas helknäppt att gå in med pappa, trots att vi har en väldigt fin relation och trots han har varit, är, och kommer att vara en av de viktigaste männen i mitt liv så kan jag inte se hur det skulle kunna vara en fin grej att gå in med pappa istället. Han skulle antagligen inte gå med på det heller...

Antagligen har det att göra med att alla bröllop jag varit på under min uppväxt har sett ut så att brudparet gått in tillsammans och det är så jag föreställt mig det, men jag tycker också att det finns väldigt goda argument för att försöka bevara den traditionen om man ser det i ett större sammanhang. Självklart finns det symbolik i alla delar av ett bröllop, och jag försöker alltid att tänka igenom mina val och om de speglar mina värderingar, men det är alltid ett kraftfullare statement att gå emot konvention än med. Därför följer det inte lika stor diskussion med bruket av t.ex. slöja eller krona, eller varför bruden nästan alltid är finare än brudgummen, och därför så tycker jag att man skall vara medveten om vad ens val symboliserar och vara beredd att stå för det om man väljer att gå emot traditionen.

• shakynose
    Princessan2010 skrev 2010-08-14 03:04:53 följande:
    Ärligt talat måste man hela tiden stärva efter att behaga det som i västerländskultur anser vara korrekt?
    Nej! Man skall sträva efter att uppnå det man själv anser vara rätt. Sedan kan man vara mer eller mindre av den uppfattningen att man tycker det man tycker pga kultur, men om du själv (och andra) kan granska dina handlingar och ärligt säga att de speglar det du står för så är allt i sin ordning. Tycker jag!

Det är när man går mot strömmen för att man "bara vill det" som jag tycker att man ska tänka efter några ggr till, för annars tar man inte ansvar för sina handlingar som en vuxen människa.

Svar på tråden Brudens far överlämnar bruden eller ej?