Brudens far överlämnar bruden eller ej?
Aleta skrev 2010-08-13 09:21:34 följande:
Konstigt nog har det inte kommit så många svar på den frågan ännu, men eftersom jag har hängt på det här forumet länge så kan jag ge en kort sammanfattning. 1. För att jag VILL, det är MIN dag. (Det svaret har du redan fått.)2. Jag vill inte att min man ska se mig förrän jag kommer skridande fram mot altaret.3. Jag har en så otroligt fin relation till min far.4. Jag trodde att man alltid gjorde så. Sedan om man frågar varför man bortser från symbolik osv så kommer svaret att det inte gäller längre, det var längesedan, det händer inte i Sverige (vilket det gör, en mycket stor grupp ungdomar med utländsk bakgrund gifts bort mot sin vilja i Sverige också) eller att man tänker kämpa för att förändra innebörden i symboliken.
Är lite så jag med känner.. men jag e fortfarande kluven hur jag kommer göra..
Men...
Jag vill att min älskade ska se mig första gången när jag går fram till altaret. Sen har jag o min pappa med en jätte bra relation & jag tror han skulle gilla att få leda mig fram till altaret :)
Har haft flera vänner som gift sig o haft sin pappa som överlämnat dom, har inte varit några problem i någon av de olika kyrkorna!
Där ska man göra som man sj tycker, åh är det något man verkligen vill & kyrkan inte accepterar det, så får man välja att byta kyrka eller att inte bli överlämnad :)