Inlägg från: Niini |Visa alla inlägg
  • Niini

gå upp i vikt till bröllopet?

Åååh, tänk att det finns fler! Ja har inget behov att jag MÅSTE upp i vikt men inte skulle jag tacka nej till nåt kilo ;) Min klänning är dessutom en halv storlek för stor så att jag skulle lägga på ig några kilo skulle inte göra nån skillnad. Är 163 cm o väger kring 47 kg. Vägde för 6 mån sen ~45, sen började jag med helmjölk till allt så tips hade man två kilo till :)

Har otroligt svårt annars att gå upp, kan vräka i mig vad som helst o det sysn ingenstans! Många tycker an e en lyckans ost men hur kul är det då att inga kläder sitter bra?

• Niini
    mattiasFästmö skrev 2010-08-16 13:52:58 följande:
    Åh, vad glad jag blev! var lite rädd att det skulle bli en tråd som ingen svarade på ^^ Okej, hel mjölk är ett bra tips! Vad drack du innan? Vi har mellanmjölk hemma, men jag kanske också får nåt kilo iallafall om jag byter?Ja jag också! Och man får höra att man har sån tur och ska vara så nöjd. Jag hade en kompis som nästan var sur på mig för att jag kunde vräka i mig godis och glass och pizza och ändå inte rubbas i vikt, medans hon gick upp på en gång. Men det är ju inte så roligt när man känner att man vill gå upp i vikt! Visst är det fint att vara smal, men jag känner mig pinnsmal och är lite trött på att vartenda ben syns nästan, och att folk utgår från att man har en ätstörning! Och precis som du skriver, att kläderna ska sitta bättre!
    Jag drack lättmjölk innan, vad det nu sen är för skillnad i fettprocenten :P
  • Niini
    FramtidaFruSandberg skrev 2010-08-16 15:29:14 följande:
    Jag behöver inte gå upp i vikt men jag arbetar met ät- och sväljsvårigheter hos äldre. När vi ska tipsa dem om att gå upp så tipsar vi först om att byta till helmjölksprodukter (det ahr jag sett redan nämnts), riktigt smör, inga lightprodukter alls, om man äter gröt så koka den på mjölk istället för grädde, äter man fil så rör i en klick creme fraiche eller grädde för att åka energiinnehållet. Såser kan kokas på mjölk istälelt för vatten. Små val gör stor skillnad. Lycka till tjejer!
    Där kom många bra tips :) Dock gillade inte sambon det där med mjölk i såsen "Inte måste du väl göra mig fet bara för att du vill gå upp i vikt" :D
  • Niini
    Vi2alltid skrev 2010-08-17 12:25:22 följande:
    Mmm... det värsta jag var med om var när min skolsköterska på högstadiet sa att jag hade anorexia...
    Man ska vara försiktig med att påpeka utseendet när ungdomar är i den åldern!

Jag o min bästis som också var en pinne fick när vi gick i sjuan höra av huslig ekonomi läraren (vad det nu sen heter i Sverige när man lär sig laga mat..) att vi borde ju bara döda när vi lärde oss räkna ut BMI och vi hade lite över 15..

• Niini
    Skumboll skrev 2010-08-17 12:28:32 följande:
    Jag kunde bli tokig på alla dessa människor som tog sig friheten att säga att jag var sååååå fruktansvärt smal (jag har till och med fått frågan rätt ut om jag var anorektisk). Inte går väl jag runt och säger "å gud så tjock du är" till arbetskollegor, grannar, ytligt bekanta osv.  Och som att man inte vet om att man är smal, det blir inte direkt bättre av att höra det jämt och ständigt. 
    Jag har sagt att när nån fler kommer och påpekar hur smal jag är så ska jag kotra!

Ex. "Va smal du är, får du ingen mat?" då ska jag säga "Fan vad fet du är, gör du inget annat än äter?"

Förstår inte varför ingen tycker det är fult att säga såna saker åt oss. Folk skulle ju tro man är galen om man kommer och påpekar en överviktig persons utseende..

• Niini
    Princess Peach skrev 2010-08-17 12:29:57 följande:
    Hej! Jag förstår att det kan vara knepigt att gå upp i vikt. Själv ligger jag på min idealvikt, men är utbildad inom hälsoområdet, så jag tänkte att jag kanske kan tillföra några tankar kring det jag har läst här. =)   Att gå upp i vikt på ett sunt sätt handlar ofta om att både öka fett- och muskelmassa. Några av er har föreslagit att öka fettintaget, t.ex. att byta mjölk till en fetare variant. Jag skulle istället föreslå att öka andelen vegetabiliska fetter, som inte innehåller lika mycket mättat fett. Ringla exempelvis över salladen, stek i olja, var inte rädda för fet mat. Det är inte fel att byta mjölk heller, men överdriv inte intaget av animaliskt fett (mejeriprofukter, fett kött osv).   Protein är en annan viktig del i viktuppgång. Protein är byggstenarna i kroppen, vilket alltså är nödvändigt när man vill gå upp i vikt. Exempel på naturliga proteinkällor är mejeriprodukter, kött, bönor och linser. Sen finns det ju även proteinpulver och andra olika tillskott. Min filosofi är att man ska äta mat när det går, istället för att äta massa tillskott. Satsa på att äta frukost, lunch, middag och kanske kvällsmat. Lägg till något mellanmål också, så kommer det säkert gå superbra! Ett tips på ett nyttigt och energitätt mellanmål är grovt bröd (gärna med frön i, det innehåller nyttigt fett), med keso och avocado. Jättegott och rikt på nyttigt fett och protein.   Hoppas att det kanske hjälpte någon av er=) Lycka till!
    Super! :)

Var annars nån som sa ät osaltade nötter åt mig. Är det också nånting att satsa på då?

• Niini
    mattiasFästmö skrev 2010-08-17 18:43:46 följande:
    Det där är det värsta jag vet! Jag förstår verkligen inte det resonemanget. det är heelt okej att kommentera en smal person, gud vad smal du är, är du sjuk? Du vet att det inte ens är snyggt att vara så smal? OJ vad smal du är?  Skulle man säga så till en tjock människa skulle ju folk trilla av pinnen, för så gör man ju inte. det är ju ren hyfs att du går inte fram till en tjock människa och säger att hoppsan här har vi ätit lite mycket, eller OJ vad du var tjock. Men är man smal, då är det fritt fram tydligen!
    Jomen såklart! Underviktiga är ju till för att få kastas skit på! Bah! Man blir förbannad för mindre...
  • Niini

Igår testade jag fil + lite creme fraiche (ska snart ta en till). Rekomenderas om ni tycker om fil, mer kalorier men ingen smakskillnad! Lite mysli på sen också så är det riktigt gott :)

• Niini
    danicalifornia skrev 2010-08-19 09:09:40 följande:
    här är en som satar på att gå upp 5kg till juli 2011! äter nyttig och hederlig husmanskost och promenerar med barnvagn minst en timme varje dag för att kanske flytta upp rumpan ett snäpp, den har ju en tendens att flytta ner efter  2 barn!!!! väger nu 58kg och är 168,5(viktig halv cm) men vill komma upp till min idealvikt som är 64kg!!
    Håller tummarna för dig!

Själv ska jag försöka med 3kg så snabbt som möjligt ;) www.terveysportti.fi/xmedia/pgr/bmilaskuri.htm är nöjd när jag nått 50 kg så där är målet. Sen får vi se när jag nått det :)

Svar på tråden gå upp i vikt till bröllopet?