Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Det är väldigt goda nyheter mina vänner. jag har suttit med en tilltufsad och morfinpumpad Heloise en bra stund nu.

Det blev mycket dramatiskt allting, med fullständigt galen ilfärd till förlossningen i Gävle, efter en explosionsartad vattenavgång som väckte Heloise med en chock.

I Gävle hängde de inte med på vad som egentligen hände. de kunde bara inte stoppa värkarna som satt igång väldigt intensivt. men eftersom de hade fullt också påsin neo, blev HeliPanzer skickade vidare ner till Akkis i Uppsala.
    Där togs de emot med full beredskap och aldrig har de träffat så många högskolepoäng på ett enda dyn som Pnzer säger. och heloise har aldrig behövt flasha för så många någonsin heller.

Man insåg småningom att Heloise var sjuk i en infektion och att när det första fostervattnet gått så blev det öppet in för bakterierna även till Elise.
    Så, det nya fostervattnet som bildades innebar inte livsuppehållande vatten, uatn ett giftbad. Varet i hennes lungor kom alltså från fostervattnet.

Hade den som beslutade om tidpunkten för snittet, inte haft en "känsla och jag vågar inte vänta mer" så hade Elise dött i magen, för till skillnad mot i vanliga fall, så var en timme till i magen inte alls positivt i det här fallet.
    Och hade det inte varit full t i Gävle hade de inte hamnat i Uppsala-och i Gävle finns inte samma resurser som där. Alltså är det väldigt sannolikt att de inte klarat att rädda henne.

Snittet blev också mer komplicerat än det skulle, för Elise fastnade och de höll inte på att få ut henne för hon låg så  fel. De fick lägga ytterligare ett snitt för att få ut henne.

Heloise var lovad att vad som än hände få se henne åtminstone en skund, eftersom hennes största ångest just då var att ainte få hinna se sitt barn levande. Så när de ädå braa rusade ut med flickan förstod hon ju att det var illa. I tjugo minuter visste hon ingenting utan utgick från att barnet var dött. (fattar ni vilka JÄVLA långa 20 minuter!!!)
    Sedan fick hon veta att de tömt lungorna på var och att hennes dotter låg i respiator.

"Då är hon ju inte död"

Panzer har suttit och hållit sin dotter i handen hela natten, från att de jobbat klart med henne och fått in henne i respiratorn och till då vid fyratiden då de messade oss. Sedan fick han sova nästan fem timmar. Han har känt med oerhörd styrka sedan han såg hennes hand på abstånd först gången "flytta på er, hon är MIN" och så förtvivlad som han var igår finns inga ord för.

Heloise har inte sovit alls, för hon har så ont.
    de har i jakten på vad som var fel, bruisit sig bokstavligen in i hennes krampande livmoder och grävt tills de hittat svaren. Hon har genomlidit helvetessmärtor och dessutom värkarbete i tima efter time, placerad på rygg utan att få röra sig alls och utan tillstymmelse till smärtlindring.

De tar väldigt väl hand om hela den lilla familjen och de har fått prata med en psykolog som visst finns på plats hea tiden. De har ett eget rum "utan kokvrå" säger Panzer. Och han har inte lämnats i sticket, utan tvärtom varit den som verkligen kunnat ara hos Elise, eftersom Heloise inte kan sitta upprätt än och bara hr orkat vara hos Elise någon kort stund i taget.

Igår levde Heloise i tron att hon inte skulle få träffa Elise förrän idag, men hon blev upprullad tilla vdelningen av en sköterska som sa."jo, men nu bestämmer jag och nu gör i så här. En mamam ska träffa sitt barn"

De har också blivit gratulerade av alla hela tiden och det beskriver Heloise som oerhört viktigt, mitt i all oro. Att bli bekräftad som ammam. "Grattis, du har blivit mamma, vi har sett henne hon är jättefin"

Nu postar jag detta och fortsätter skriva mer, så kan ni läsa så länge...

• passionsblomman

Idag har varit en framgångens dag för Elise. Hon har gått från en syresättning på jag tror det var 76% till 98% idag!
    Och hon är inte slapp och livlös utan sprattlar, visar att hon egentligen vill andas själv, vill inte ha vare sig sonden eller de anda slangarna utan visar humör.

Hon har försökt öppna ögonen, givit ifrån sig ljud och försökt suga på tummen idag.
    Hon kissar och bajsar själv. ochnyper båda sina händer om Panzers tumme.

Personalen är mycket försiktiga och sprider inga falska förhoppningar, men påpekar gång på gång att med neo-mått mätt så är Elise stor och verkar stark.
    Hon har massor av mörkt lockigt hår över hela huvudet, allt sitter där det ska och läkarna misstänker inga hjärnskador.

Så länge Heloise behöver vård kommer de att vara på Akkis, men de tror att de ganska snart -om allt fortsätter se bättre och bättre ut- kommer att få komma till neo i Gävle.
    Heloise kommer att få hjälp att få igång bröstmjölksproduktionen och om det går bra så kommer de småningom att kunna mata Elise med mammas egen mat, och det är inte omöjligt att deet frmöver också kommer att kunna funka med amning. Även om det ju inte är livsviktigt, så känner Heloise att det vore stort för henne.

Än så länge får de inte hålla sin flicka och det känns ju givetvis för jävligt och det är mycket känslor. "jag tycker inte jag har gjort något som gör att jag förtjänar det här, när tjackhoror kan ploppa ur sig barn hur som helst utan bekymmer"
    Och givetvis är det ju en chock och en sorg som nu måste bearbetas att hela den sista och så mentalt viktiga förberedelsefasen bara försvann.

Men det som överskuggar allt i rummet på neos BB i Uppsala just nu, är strålande sprudlande lycka-nu är hon här! och hon är vår och hon är finast i världen"

• passionsblomman

Få se nu...det var ju såklart en massa mer...men allvarligt talat är jag lite glädjeberusad tror jag.
    Jag höll först andan när jag fattade vem som faktiskt var i andra änden av luren och han ju tänka "jävlar, nu har det gått riktigt illa. när hon ringer och allt.." men så började hon ju berätta och då kan jag ju säga att det rann lättnadens tårar här. Shit alabama!

• passionsblomman

Jag är bara så himla glad och hedrad att de tar sig tiden att kontakta oss och låta oss vara med och dela det här!

Och den här historien måste de verkligen berätta själva som den SKA vara sedan, för detta var verkligen brottstycken ur deras upplevelse och så gott jag nu fattat och minns.

Hoppas jag fått det någotlunda rätt...

Jag lovade att trycka på det viktigaste "att vi är så lyckliga!" *trycker*

shit pommes frites, jag är helt skakig av lättnad!

• passionsblomman

Villemoa skrev 2010-10-05 22:48:34 följande:
    Om jag inte hade varit gravid hade jag tagit en stor jävla sup nu!!

Där sa du något! Jag är inte gravid. Jag ska till klimakteriet. Klimakteriekärringar får dricka vad de vill!

*går och spiller upp en Whiskey*

• passionsblomman

Visst ja, den biten om Heloises två helt ensamma timmar på uppvaket, då hon inte visste om hon hade ett levande aarn eller ej och hon hade sagt åt Panzer att följa med till Elise, men sedan inte fick veta mer. Två timmar...det är ju för tusan nen evighet i det läget!

Öht har ju dessa 36 timmar för dem varit så totalgalna och intensiva att jag KNAPPAST har fått med vad deegentligen varit med om. men lite iallafall...

• passionsblomman

Norrskensflamman skrev 2010-10-05 23:00:40 följande:
    Vad mysigt att det kikar in lite folk från "den andra tråden" till oss

Visst är det!

Apropå det, BS, du undrade hur länge vi haft den här tråden. Jag vet knappt så här på rak arm! Den fanns tidigt i min BT -tid och jag ramlade in när den redan var igång. Jag blev medlem på BT i september -07 och många av mina numera högt skattade vänner har jag lärt känna i delt den här tråden men också den som heter Tantvarning. Den var min första lång-tråd, och dit har jag också släpat både den ena och den andra under åren.

Flera har jag också bekantat mig mycket med i diverse oika diskussionstrådar. Både Aleta och Panzer träffade jag tex först där.
    Parallet med den här tråden fanns ju också en granntråd, men tillslut var vi ju samma folk ibåda typ, så då blev det att en föll bort.

• passionsblomman

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-16 09:29
    Denna tråd utgör del 6 i vår följetong.

Så här står det i min trådstart den 16/5 -09

Borde det inte innebära att första tråden startades 3*6=18 månader tidigare? Vilket är 1 1/2 år, och som i sin tur innebär typ november -07?

Vänta nu...betyder det att vi har treårsjubiléum tjejer? Eller räknar jag helt åt pipan? Kan det verkligen ha gått tre år!?! Lanovia? Ingis? Ninnis? Hvidis? Va??? Ni som var med från start...Hilfe!

• passionsblomman

Norrskensflamman skrev 2010-10-05 23:15:06 följande:
    Den andra tråden du nämner, var det den där MIkabella var med?  

Just det! "bry sig om -tråden"

Nä hörni, nu får jag ta mig samman efter allt känslosvall. Min sambo blev kvar ensam uppe med filmen när Heloise ringde, så jag kanske ska gå upp och tala om att det var BRA nyheter, så här ett par timmar senare...Närmare bestämt tre timmar senare när jag räknar efter.

Ses i morrn tråden!

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans