I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
Morning!
Maken hade ett litet utbrott igår. Men något som jag redan tycker mig märka, inbillar mig att det är en konsekvens av samtalen vi/han börjat gå på, är att direkt efter de där utbrotten över batateller, så lugnar han ner sig snabbare. Han går ut, tar en cig. Kommer in. Går undan en stund och funderar, kommer tillbaka och gör det som vi bråkade om, om det t ex var att jag bad honom om något. Efter ett tag så visar han att han ångrar sig, genom att krama eller pussa mig. Förut kunde han sura en hel dag eller fler. Gå omkring och vara ett åskmoln.
Så någonstans har en medvetenhet vaknat hos honom. Hoppas jag. Lik förbannat är det jävligt tröttsamt att man måste bli så ARG och SKRIKA för bagateller. Det är just det jag vill kapa bort, de där häftiga humörsvängningarna. Det är väl okej om han är glad och uppåt, men jag orkar inte längre med skrik och gorm och fula ord.
Ja, ja, nu tänker jag som så att visst har vi en skitjobbig tid framför oss, med många bakslag helt säkert. Men största och jobbigaste jobbet är nog redan gjort. Det är det som jag gjort i 10 år, utan hjälp utifrån. Och att få honom att gå med på att söka hjälp. Nu har jag ändå ett litet hopp, och så har vi någon utifrån som backar upp (så länge maken fortsätter gå på samtalen). Det känns skönt.