• dreams come true

3-rätters som är enkel att förbereda

Funderingarna svävar just nu kringa mat. Behöver många uppslag och idéer.
    Vi skulle gärna vilja ha 3-rätters serverad middag istället för buffé. Jag skulle nog kunna få tag på en "kompis" som kan laga maten, men för att komma undan så mycket som möjligt i pris tänker jag mig att vi kan förbereda så mycket som möjligt.

Bröllopet kommer vara i September.
    Funderar lite kring tomatsoppa med färskpasta till förrätt..
    Kanske en ordentligt uppkryddad potatisgratäng med något gott till varmrätt.
    Men sedan har jag fastnat. Så ge mig alla förslag ni har!

• Svar på tråden 3-rätters som är enkel att förbereda
  • Semlorna

Potatisgratäng och tjälknöl (för att inte behöva värma för mycket)?

Sen ska vi ta bröllopstårtan, det blir för mycket med efterrätt och sen tårta på det. Istället kommer vi ha ett bord med sötsaker, ost och frukt framme under kvällen sen.

• Florens09

Hur många blir ni? Har ju lite betydelse. Och har ni tillgång till kök där ni håller maten varm osv?

• dreams come true

Vi blir nog runt 70 personer. Har inte bokat lokal helt ännu men räknar med att det är ett vanligt kök men med bättre diskmöjligheter. Kommer dock kunna ha tillgång till värmeskåp.

• Florens09

Soppa till förrätt är enkelt eftersom det går att förbereda och förvara i en stor gryta innan servering. Finns ju massor med lite roligare soppor. Tomatsoppa kan man ju variera på massor med vis. Grön ärtsoppa eller om tiden innan inte är ett problem, varför inte en god jordärtskockssoppa? Gruvlig tid att skala alla jordärtskockor men om det görs i förväg så kanske det kan vara ok?

Saker som görs i långpanna brukar vara enkelt om man har värmeskåp. Filéer av olika slag, lax, kalkon osv behöver inte bli så dyrt heller. Fördelen med gratäng som du nämner är att man får tillbehör och sås i ett också om man inte vill göra yterligare en sås till.

• Uttan

Förrätt: En enklare snitt med salladsgrund sen tex skagenröra på. Bara ta vanligt vitt bröd och skärar bort kanterna och sedan dela den snett så det blir en trekant. Billigt! Lyxigt! Enkelt!

Huvudrätt: Potatissallad (fungerar utmärkt när det är så vamt som det är i september) samt plockbricka med kallskuret.

Efterrätt: Fromagé med hallon till. Enkelt! Billigt! och ger en lyxig känsla även om det är vääääldigt billligt.

• ClaraH

Minipajer till förrätt. Jag ska göra västerbottenminipajer med kräftstjärtsröra, man kan göra med löjrom och creme fraich också.  Paté eller terrin är också bra som man kan förbereda. Soppa är också ett alternativ men jag tycker att det passar bäst till den kalla årstiden, då är blomkålssoppa med lite tryffelolja en favorit hos mig. Ser nu att bröllopet är i september och då funkar väl soppa.

Varmrätt: Bra att förbereda är rostbiff, inkokt lax, dubbelmarinerad oxfilé. Alla dessa serveras kalla och sen kan man ha varm potatis eller varm potatisgratäng till. Plus sallad.

Efterrätt. Vi kommer att ha ostbricka med ett gott sött vin till, men om man inte vill ha det så är ju panacotta en bra rätt att förbereda (är själv dock inte särskilt förtjust i det). Om det är buffé kan man ju bjuda på olika bärpajer eller citron och limepaj (finns bra recept på nätet). Man kanske kan göra chokladmousse i glas dagen innan om man har tillgång till glasen så tidigt.

Vi kommer själva att ha hemgjorda tryfflar till kaffet strax efter och senare på kvällen tårta.

• dreams come true

Just nu har tankarna landat i (ja, det är lååångt kvar och egentligen inget vi behöver bestämma nu, men på något sätt landade fokus just nu på maten Hum...)

Förrätt: Tomatsoppa med chili och ostfylld pasta serverat med parmesangratinerade tunnbrödsbitar (Är det för varmt med soppa i september? Känns lite som att man har tröttnat på maten och vill ha det lite höstigt)

Varmrätt: Potatisgratäng med smakstark ost, viltkött och kantarellsås

Efterrätt: Saffranspannacotta (stavas?) med några blåbär och ev. hallonsås (blir det för många kombinationer? Tänker att man kan göra pannacottan i brödformar, stjälpa upp och skära i skivor)

Vad tror ni om det?
    I så fall är det ju alldeles ypperligt att plocka både kantareller och blåbär redan typ just nu. Frågan är om blåbären blir allt för tråkiga då de varit nedfrysta...

• Prinsessan Törnros

Ang. Tomatsoppa, låter jättegott, men tänk bara på att soppa kan "stänka" lätt om man inte e försiktigt, o vita kläder o tomat....inte kul om festen börjar med fläckar. Men de e bara jag, jag spiller alltid! =)

Jag tycker blåbär är både goda och hyfsat fina även om de varit frysta.

• dreams come true

Hmm...ja det där med fläckar är klart....får tänka lite på det..

• quandra

Jag kan berätta vad vi ska ha på våran 3 rättersmiddag =)

Förrät: toast skagen med hjärtformade bröd (vitt vin )

varmrätt men blir kallrätt för oss : hemmagjord potatissallad, rostbiff,kalkon o hjärtformade salami med härligt grönt till (rött vin)

Dessert: Vitchokladkladdkaka med härliga bär o grädde. (dessertvin, sherry)

Sedan blir det en liten bröllopstårta till .. med kaffe o te ( vi kanske till ock med plockar bort tårtan . ,har ej bestämt ännu ) =)

Vi blir va 35 personer på bröllopet.

Mkt enkelt o inte så dyrt ,, lätt o förbereda dagen innan !

Lyck till med allt!!

• delfin78

jag har ett recept  på en underbar räksoppa som e gudomlig o den kan göras dagen innan.

• Semlorna

delfin78 skrev 2010-08-22 21:19:48 följande:
    jag har ett recept  på en underbar räksoppa som e gudomlig o den kan göras dagen innan.

Åh, vill ha :) Skulle du kunna lägga in den här eller skicka den till mig så vore jag tacksam!

• dreams come true

Delfin: Jag är också jätteintresserad! Skriv det gärna här i tråden!

• tesefes

Vårt bröllop är snart, den 4/9. Vi ska fixa förrätt och efterrätt till 102 personer själva. Huvudrätten kör vi med catering.

Förrätt blir toast med svampröra. Grovt bröd, ruccola, svampröra (kantareller och Karl-Johan blandas med creme fracihe naturell och med svampsmak, plus rödlök. timjankvist som dekoration. Enkelt och billigt då vi plockat den mesta svampen själva och bara behöver köpa till lite grann.

Efterrätt chokladmousse som vi köper pulver till och blandar med mjölk. Görs dagen innan. Sedan läggs en klick grädde på innan servering tillsammans med bär.

Man kan fixa mycket själv om man verkligen vill. Vi hade också tänkt fixa huvudrätten själva men med så många gäster blev det ett för stort projekt.

• dreams come true

Vi har nog tänkt att göra en hel del själva, men även hyra in folk som kan göra det som måste  göras samma dag och som kan lägga upp lite snyggt på tallrikarna. Och sen såklart några som kan servera...

• Hanna och Petter

Vi kommer ha ca 150 gäster på bröllopet, vill ha 3-rätters och vill kunna fixa allt själva (eller med massa hjälp från familj å vänner...). Menyn va något av det första vi kom på, nu gäller det bara att hitta en lokal där det blir möjligt.

Vi planerar att gifta oss i oktober nästa år och tänker köra på ett hösttema med mycket levande ljus och utsmyckning av lokalen med löv, rönnbär, grenar mm. För att matcha de tänker vi oss en höstig meny (tänker precis som derams come true att man kanske har tröttnat på sommarenmaten).

Till förrätt tänker vi oss 4 små crustader med olika svamstuvningar tillsammans med en sallad av bladspenat, granatäpple och rostade pinjenötter

Till huvudrätt vill vi va tjälknöl av älg (förutom att det blir en stor mäng ska tydligen tjälknöl vara lätt att laga) tillsammans med en potatisbakelse med västerbottenost

Till efterätt ska vi ha en ost som heter primadonna tillsammans med hjortronsylt. Känner att det kan bli kaka-på-kaka med en söt efterrätt och sen bröllopstårta på det, så för ostbiten och sen senare tårta.

Vad tror ni om det? Finns inte så mycket inspirationerbilder och sånt från höstbröllop så om nån tar några bra tips tar jag gärna emot dem!

Svar på tråden 3-rätters som är enkel att förbereda