Mina föräldrar gifte sig aldrig, men levde ihop i över 25 år och fick 2 barn. Nånstans tror jag delvis det var en generationsgrej, för dem var det viktigt att visa att det gick att ta beslutet att leva ihop utan juridik och formaliteter och gammaldags etikett och regler om hur man skulle leva. Hus och hund och gemensam ekonomi hade de också.
Jag har gjort tvärtom och tycker det är självklart, gift mig först och väntat med resten, men jag kan ändå förstå dem, i den tid de fattade beslutet, och vara litee stolt över att det går att göra i sverige utan att uppfattas som helt socialt missanpassat/stigmatiserande. Däremot ska man ju veta vilka konsekvenserna av det beslutet (eller icke-beslutet) blir, för barnen, om man separerar (vilket de så småningom gjorde), om nån dör, etc. Man är ju liksom inte singel och bara ansvarig för sig själv för det.
Och jag har svårare att förstå det under omständigheter där det blir som att den ena parten lever som om den vore singel och vägrar den andre nåt den vill ha (åtagande mot relationen). I det fallet med mina föräldrar uppfattade jag ändå att det var ett gemensamt beslut de tog om sitt liv tillsammans.