För mig personligen känns det förvisso lite konstigt att vilja skaffa barn med någon man inte vill binda sig vid. Om min m2b velat ha barn men absolut inte gifta sig med mig skulle jag verkligen ifrågasätta varför.
Samtidigt håller jag med om att äktenskap nog inte tilltalar alla. Dock tycker jag att det verkar lite undervärderande att tro att det bara skulle bero på "jippot" runt bröllop, att förväntningarna är för stora från andra osv. De jag känner som inte vill gifta sig tänker så av ideologiska orsaker, både de som har barn och inte.
Ibland får dock ideologin trista följder. Min kusin har barn med sin sambo. Jag vet att hon vill gifta sig men det vill inte han. Och hon vill inte nödvändigtvis ha ett kyrkligt bröllop eller en stor fest.
Skaffar man barn och väljer att vara sambo bör man i alla fall tänka på barnen i första hand oc hse till att nödvändiga papper skrivs.
Kom dessutom att tänka på Eva Gabrielsson. Man bör tänka på att skriva testamente om man inte är gift (och vill att sambon ska ärva förstås).