Inlägg från: Vi2alltid |Visa alla inlägg
  • Vi2alltid

Laktosfri efterrätt?

Jag är laktosintolerant, och har du varit det ett tag så känner du ingen skillnad, du är van. Men jag skulle då välja Valios produkter, tycker inte att Milkos är lika bra. Milkos låglaktos är tex ganska söt...

Välj valio, och byt ut rätt av till laktosfria produkter. Jag tror det kommer bli uppskattat, ofta när jag går ut på restaurang eller liknande och beställer laktosfritt så får jag något helt utan mjölkprodukter - skittråkigt! Jag vill också ha glass, grädde och choklad :)

När det kommer till cheesecake; gör du den på philadelphiaost? Brukar vara lite sämre med laktosfritt alternativ till det, men det beror ju på hur välsorterad butiken är. Det som kan skilja lite är ju konsistensen på sånt...

• Vi2alltid

Håller med om att det är roligare om man får samma dessert som överiga gäster, men laktosfri. Jag var på ett bröllop i sommar då jag fick samma tårta som de andra men med laktosfria produkter. Istället för chokladmousse och så fick jag en slags chokladpudding. Jag blev jätteglad! Så himla tråkigt om man "bara" får frukt bara för att det är lättast.

Så är gästerna inte mjölkallergiker så ge dem nåt med mjölkprodukter men inte laktos. Du kan visst göra cheesecake tex, men då måste du hitta någon laktosfri variant av philadelphiaosten, vilket jag tror att det finns.

• Vi2alltid

Kattpoet skrev 2010-08-21 17:21:18 följande:
    Men  den laktosfria  cream cheesen är mycke vattningare än philadelphia osten, så det blir inte riktigt samma resultat.

Nä, som jag skrev tidigare så kan de skilja sig i konsistensen. Men den som är haj på bakning kanske vet hur man kan väga upp det? Hur gör konditorn?

• Vi2alltid

Optimia skrev 2010-08-21 20:18:00 följande:
      Jag tycker de laktosfria produkterna smakar bra, typ nästan som vanliga mjölkprodukter. De är inte sådär söta som låglaktosprodukter brukar vara.

Håller helt klart med.

• Vi2alltid

shakynose skrev 2010-08-22 15:00:47 följande:
     Var bara noga med att kolla upp om det är mjölkallergi eller laktosintolerans, för det är STOR skillnad! Om man "bara" är intolerant kan man ibland som, någon påpekade, ta en tablett och äta vanlig mat, medan den som har en riktig allergi riskerar att drabbas av en allergichock om den skulle råka få i sig mjölkprodukter.

Du har absolut rätt, jag vill bara påpeka att det inte är olika grader av allergier, utan man är allergisk mot helt olika saker! Laktosintoleranta kan äta laktosfria mjölkprodukter som innehåller mjölkprotein, en mjölkallergiker kan inte alls äta det.

• Vi2alltid

shakynose skrev 2010-08-22 15:49:16 följande:
    Jag trodde att man kunde vara allergisk mot laktos också? Ha, där ser man!

Ja men absolut, du kan vara olika känslig! En del kan äta litegrann, en del kan inte nåt alls. Men båda blir hjälpta av att ta bort laktosen, men en mjölkallergiker blir inte det!

Svar på tråden Laktosfri efterrätt?