• Peppo79

Laktosfri efterrätt?

ca 4-5st kommer inte kunna äta tårtan på vår fest och då funderar jag över vad man kan göra som är laktosfritt? Kondiset hemma hade tyvärr inga alternativ, så jag funderar på om jag ska göra ngn smarrig frozen cheeskae, eller ngt annat gott som ändå inte käns för vardagligt.
    I affärerna finns ju mängder med laktosfria produkter, men eftersom jag aldrig anv dem så vet jag inte om smaken blir detsamma? Som t ex så brukar jag göra en cheesecake som är super god, men skulle det bli samma om jag byter utmjölkprodukterna? Någon som vet?
    Vi gifter oss nästa lördag, dessvärre tror jag inte jag hinner provbaka....
    Hjälp...

• Svar på tråden Laktosfri efterrätt?
  • Vi2alltid

Jag är laktosintolerant, och har du varit det ett tag så känner du ingen skillnad, du är van. Men jag skulle då välja Valios produkter, tycker inte att Milkos är lika bra. Milkos låglaktos är tex ganska söt...

Välj valio, och byt ut rätt av till laktosfria produkter. Jag tror det kommer bli uppskattat, ofta när jag går ut på restaurang eller liknande och beställer laktosfritt så får jag något helt utan mjölkprodukter - skittråkigt! Jag vill också ha glass, grädde och choklad :)

När det kommer till cheesecake; gör du den på philadelphiaost? Brukar vara lite sämre med laktosfritt alternativ till det, men det beror ju på hur välsorterad butiken är. Det som kan skilja lite är ju konsistensen på sånt...

• Peppo79

Tack för tipset att ta Valio :)
    ja den är med Philadelphiaost...
    men jag är öppen för förslag på fler desserter :)

• Karolina A

Några av våra gäster var laktosintoleranta och till dem ordnade cateringfirman skålar med fint upplagd frukt och bär (lite lyxigare såsom ananas, jordgubbar m.m.). Dessa blev mycket uppskattade och efterfrågades även av en del av de andra gästerna.

• n71s

Om tårtan är iflera våningar så kan kanske en vara laktosfri?? Så kommer vi nämligen göra!

• Kattpoet

Cheesecake innehåller laktos!  Jag kan inte alls äta philadelphia ost och jag laktos intolerant.

Baka en socker kaksbotten,  använd valios  laktosfria mjölk  och laktosfria  smör till den. Fyll med  något gott  som banan och chokladpudding ( finns laktosfri  chokladpudding pulver)  och sedan dekorera med   laktos frigrädde och mörk choklad.

Många  konditorerier gör laktosfria tårtor idag som du inte vill baka själv.

Laktos är mjölksocker och finns i  vasslepulver, vissa mjölkpulver, mjukost, philadelphia ostar och liknade, mjölk, smör och  vissa ostpulver.

Dock är hård ostar över 2 månaders lagrings tid laktosfria.

Kom ihåg att det är stor skillnad på laktosintolerant och  mjölkprotien allergier, är man det sista kan man inte ha något med mjölk i.

• Fröken Söt

Konditorier brukar inte ha några problem med att göra något laktosfritt, men det kostar lite mer. Om det ska vara mjölkfritt (fritt från mjölkprotein) kan det däremot bli problem. Tyvärr har jag märkt att en del konditorier säger nej av ren princip (lathet? Rädsla att bli stämda?), men förklarar man bara att det exempelvis handlar om att byta ut grädden, inte att ha ett kliniskt mjölkfritt kök, så brukar det gå bra.

Vad gäller smaken brukar folk inte märka någon skillnad om det inte är ren mjölk. Folk glufsar gärna i sig mina grejer på buffébordet om ingen stoppar dem. :)

En vän ordnade så att den översta, minsta, tårtan var laktosfri och resten vanlig. Det hade blivit för dyrt att göra allt laktosfritt. Laktosfri mjölk kostar nästan dubbelt så mycket som vanlig mjölk.

• Kattpoet

Min tårta var helt laktosfri,  glömde säga det.

Jag har recept på en helt mjölkfri  chokladkaka som funkar kanon som botten. Och jag brukar fylla den med  vispad laktosfri grädde och frukt eller laktosfri choklad ganache.

• Oktoberbrud2010

Det jag kan säga är väl att ingen brukar märka någon skillnad på tårtorna hemma hos mig och de de får hos andra. Jag serverar bara laktosfritt här hemma, men så är jag ju drabbad.

Fast det är en princip som jag alltid kör, jag gör aldrig specialkost till någon gäst, utan anpassar hellre hela menyn till de som är allergiska, så att alla kan äta allt. Jag tycker liksom det blir trevligare så....

• Fröken Söt

Det är också lite olika hur känslig man är... Jag kan inte äta grädde och andra feta mjölkprodukter överhuvudtaget, men däremot klarar jag upphettad mjölk och mager yoghurt. Dvs en sockerkaksbotten är inga problem för mig, däremot kanske någon annan laktosing reagerar på den. Det går alltid att fråga gärsterna hur känsliga de är, så man inte behöver leta sig fördärvad efter laktosfria alternativ.

• Kattpoet

Oktoberbrud, du kan få mina vänner..... ett tag hade vi  rabarber och majsmjöl som det enda som alla kunde äta...

Det blev 3 förätter, 2 huvudrätter och 4 efterätter för att  alla skulle ens få något i sig.

Men laktosfritt idagen läge är väldigt enkelt,  det finns grädde, yoghurt,mjölk, smör, smetana, gräddfil, cremefriache, vispgrädde, fil, matlagning yoghurt, cream cheese och vaniljsås  att köpa laktosfritt.

Varning dock, maränger som borde vara laktosfria kan ibland vara gjorda på mjölkskum och sket mycke laktos i sig

Svar på tråden Laktosfri efterrätt?