Inlägg från: Fröken Söt |Visa alla inlägg
  • Fröken Söt

Laktosfri efterrätt?

Konditorier brukar inte ha några problem med att göra något laktosfritt, men det kostar lite mer. Om det ska vara mjölkfritt (fritt från mjölkprotein) kan det däremot bli problem. Tyvärr har jag märkt att en del konditorier säger nej av ren princip (lathet? Rädsla att bli stämda?), men förklarar man bara att det exempelvis handlar om att byta ut grädden, inte att ha ett kliniskt mjölkfritt kök, så brukar det gå bra.

Vad gäller smaken brukar folk inte märka någon skillnad om det inte är ren mjölk. Folk glufsar gärna i sig mina grejer på buffébordet om ingen stoppar dem. :)

En vän ordnade så att den översta, minsta, tårtan var laktosfri och resten vanlig. Det hade blivit för dyrt att göra allt laktosfritt. Laktosfri mjölk kostar nästan dubbelt så mycket som vanlig mjölk.

• Fröken Söt

Det är också lite olika hur känslig man är... Jag kan inte äta grädde och andra feta mjölkprodukter överhuvudtaget, men däremot klarar jag upphettad mjölk och mager yoghurt. Dvs en sockerkaksbotten är inga problem för mig, däremot kanske någon annan laktosing reagerar på den. Det går alltid att fråga gärsterna hur känsliga de är, så man inte behöver leta sig fördärvad efter laktosfria alternativ.

Svar på tråden Laktosfri efterrätt?