• Peppo79

Laktosfri efterrätt?

ca 4-5st kommer inte kunna äta tårtan på vår fest och då funderar jag över vad man kan göra som är laktosfritt? Kondiset hemma hade tyvärr inga alternativ, så jag funderar på om jag ska göra ngn smarrig frozen cheeskae, eller ngt annat gott som ändå inte käns för vardagligt.
    I affärerna finns ju mängder med laktosfria produkter, men eftersom jag aldrig anv dem så vet jag inte om smaken blir detsamma? Som t ex så brukar jag göra en cheesecake som är super god, men skulle det bli samma om jag byter utmjölkprodukterna? Någon som vet?
    Vi gifter oss nästa lördag, dessvärre tror jag inte jag hinner provbaka....
    Hjälp...

• Svar på tråden Laktosfri efterrätt?
  • Kattpoet

Den med havremjölk??   Havremjölk smakar vidrigt enligt de flesta jag känner..

• JustMeAndMyLove
    Kattpoet skrev 2010-08-21 18:54:08 följande:
    Den med havremjölk??   Havremjölk smakar vidrigt enligt de flesta jag känner..
    Inte i matlagning eller bakning.
  • Kattpoet

Jag finner att havremjölk är svårare att använda än  laktosfri valio mjölk.... arlas laktosfria mjölk smakar skumt...

• Optimia

Peppo79 skrev 2010-08-21 20:00:52 följande:
    Smakar Valios grejer bra?

Jag tycker de laktosfria produkterna smakar bra, typ nästan som vanliga mjölkprodukter. De är inte sådär söta som låglaktosprodukter brukar vara.

• Vi2alltid

Optimia skrev 2010-08-21 20:18:00 följande:
      Jag tycker de laktosfria produkterna smakar bra, typ nästan som vanliga mjölkprodukter. De är inte sådär söta som låglaktosprodukter brukar vara.

Håller helt klart med.

• Kattpoet

Alla är bra men  enligt mig så smakar Valios mycke bättre än arlas eller skåne mejeierna.

• JustMeAndMyLove
    Optimia skrev 2010-08-21 20:18:00 följande:
    hehe, själv är jag helt beroende av den där söta smaken det blir av att ha spjälkat om laktosen :p

Ett tipps till TS är att höra med de laktosintolleranta om de inte bara kan köpa tabletter för kvällen. Så slipper du tänka på det.

Det brukar jag göra, funkar väldigt bra

• darkHorse

Jag tycker du verkar ha en bra inställning till allergiker, personligen anser jag att det är trevligast om man försöker ge alla alternativ som påminner i smak och konsistens om det icke-allergiska gäster får. Förhoppningsvis är ju menyn genomtänkt, och att alltid få frukt bara för att man inte tål laktos är inte alltid så kul. Mycket bättre att ge sina allergiska gäster chansen att få känna sig utvalda men en komponerad meny.

Tycker du ska köra på tårta med laktos-fria produkter. Jag tycker att havremjölk är jättegott, men det är det tydligen inte alla som gör :)

Lycka till!

• Innie
    Kattpoet skrev 2010-08-21 20:58:45 följande:
    Alla är bra men  enligt mig så smakar Valios mycke bättre än arlas eller skåne mejeierna.
    Haha, och jag föredrar Arlas framför både Valios och Skånemejeriernas! Det är alldeles uppenbart individuellt :D
Svar på tråden Laktosfri efterrätt?