• Peppo79

Laktosfri efterrätt?

ca 4-5st kommer inte kunna äta tårtan på vår fest och då funderar jag över vad man kan göra som är laktosfritt? Kondiset hemma hade tyvärr inga alternativ, så jag funderar på om jag ska göra ngn smarrig frozen cheeskae, eller ngt annat gott som ändå inte käns för vardagligt.
    I affärerna finns ju mängder med laktosfria produkter, men eftersom jag aldrig anv dem så vet jag inte om smaken blir detsamma? Som t ex så brukar jag göra en cheesecake som är super god, men skulle det bli samma om jag byter utmjölkprodukterna? Någon som vet?
    Vi gifter oss nästa lördag, dessvärre tror jag inte jag hinner provbaka....
    Hjälp...

• Svar på tråden Laktosfri efterrätt?
  • Kattpoet

Jag brukar få en konstig kemisk eftersmak när jag bakar bullar med Arlas mjölk menjag får den aldrig med Valios.

Arlas mjölk smakar mer åt  lättmjölkshållet medans Valios smakar mer åt röd mjölkshållet.

• shakynose

Jag skulle bjudit på någon moussebakelse till de laktosintoleranta. Ungefär som kattpoet beskrev med en bakad botten av något slag och sedan på med god mousse (lätt att göra både laktosfri eller helt mjölkfri) som stelnar, kanske ett lager med gelé på toppen.

Var bara noga med att kolla upp om det är mjölkallergi eller laktosintolerans, för det är STOR skillnad! Om man "bara" är intolerant kan man ibland som, någon påpekade, ta en tablett och äta vanlig mat, medan den som har en riktig allergi riskerar att drabbas av en allergichock om den skulle råka få i sig mjölkprodukter.

• Vi2alltid

shakynose skrev 2010-08-22 15:00:47 följande:
     Var bara noga med att kolla upp om det är mjölkallergi eller laktosintolerans, för det är STOR skillnad! Om man "bara" är intolerant kan man ibland som, någon påpekade, ta en tablett och äta vanlig mat, medan den som har en riktig allergi riskerar att drabbas av en allergichock om den skulle råka få i sig mjölkprodukter.

Du har absolut rätt, jag vill bara påpeka att det inte är olika grader av allergier, utan man är allergisk mot helt olika saker! Laktosintoleranta kan äta laktosfria mjölkprodukter som innehåller mjölkprotein, en mjölkallergiker kan inte alls äta det.

• shakynose
    Vi2alltid skrev 2010-08-22 15:32:15 följande:
      Du har absolut rätt, jag vill bara påpeka att det inte är olika grader av allergier, utan man är allergisk mot helt olika saker! Laktosintoleranta kan äta laktosfria mjölkprodukter som innehåller mjölkprotein, en mjölkallergiker kan inte alls äta det.
    Jag trodde att man kunde vara allergisk mot laktos också? Ha, där ser man!
  • Vi2alltid

shakynose skrev 2010-08-22 15:49:16 följande:
    Jag trodde att man kunde vara allergisk mot laktos också? Ha, där ser man!

Ja men absolut, du kan vara olika känslig! En del kan äta litegrann, en del kan inte nåt alls. Men båda blir hjälpta av att ta bort laktosen, men en mjölkallergiker blir inte det!

• Optimia
    JustMeAndMyLove skrev 2010-08-21 23:18:01 följande:
    hehe, själv är jag helt beroende av den där söta smaken det blir av att ha spjälkat om laktosen :p   Ett tipps till TS är att höra med de laktosintolleranta om de inte bara kan köpa tabletter för kvällen. Så slipper du tänka på det. Det brukar jag göra, funkar väldigt bra
    Fast de som är rejält laktosintoleranta (dvs inte ens tål låglaktosprodukter) kan nog inte ta en tablett och äta vanliga produkter. Men visst, fråga kan man ju alltid.

Som flera skrivit är det stor skillnad mellan att vara laktosintolerant (=man saknar de enzymer som kan spjälka mjölksockret=laktosen) och vara allergisk mot mjölkprotein. Om en laktosintolerant får i sig laktos blir magen risig, medan en mjölkproteinallergiker kan drabbas av allvarliga reaktioner, i värsta fall en anafylaktisk chock (=personen får åka ambulans till akuten).

• Kattpoet

Och även om  man tar laktas tabletter så känns det i magen, visserligen får man inte  lika illa rännsketa som man skulle fått annat.

Allt som lagas i detta hem är laktos fritt så jag är van att hitta olika  roliga lösningar.

• JustMeAndMyLove
    Optimia skrev 2010-08-22 16:05:08 följande:
    Fast de som är rejält laktosintoleranta (dvs inte ens tål låglaktosprodukter) kan nog inte ta en tablett och äta vanliga produkter. Men visst, fråga kan man ju alltid.   Som flera skrivit är det stor skillnad mellan att vara laktosintolerant (=man saknar de enzymer som kan spjälka mjölksockret=laktosen) och vara allergisk mot mjölkprotein. Om en laktosintolerant får i sig laktos blir magen risig, medan en mjölkproteinallergiker kan drabbas av allvarliga reaktioner, i värsta fall en anafylaktisk chock (=personen får åka ambulans till akuten).
    Ja det är enorm skillnad på att vara mjölkproteialergiker eller laktosintolerant.

Jag hade en systerson som var alergisk mot mjölkprotein. Tog sjukhusen 2 år att göra det j**la testet och innan de fattade det hade soc kopplats in för att läkaren misstänkte att min syster svälte barnet sitt. Det var helt sjukt. Speciellt som ända rådet hon fick på BVC var att ge honom mycket grädde........

Det hände ibland att folk gav honom mjukglass och bullar med mjölk i för "mjölkalergi är ju inte så farligt".

• Kattpoet

JustMe,   jag kände två barn vars släkt gjorde så hela tiden, det slutade med att  barnen förlorade 20 cm tarm  och de slutade inte, det skyllde på mamman men ungarna började hunden i släkten i stället med allt de fick, den hunden blev fet.

• Uppsalabrud2010

Vi hade laktosfria vaninljpanacotta, de var supergoda!

• JustMeAndMyLove
    Kattpoet skrev 2010-08-22 20:44:16 följande:
    JustMe,   jag kände två barn vars släkt gjorde så hela tiden, det slutade med att  barnen förlorade 20 cm tarm  och de slutade inte, det skyllde på mamman men ungarna började hunden i släkten i stället med allt de fick, den hunden blev fet.
    Herre gud, låter osm nått jag själv skulle gå till polisen med.... fy fan vilka idioter det finns *suck*
  • Kattpoet

Skulle jag också gjort men jag förstår familje dynamiken i den familjen och det hade inte hjälpt dem.  Hon brukade låta barnen äta av min mat eftersom hon visste det var säkert.

• Vitt guld

Har bara läst ts. Men de laktosfria produkter jag smakat har inte smakat annorlunda än de med laktos i. Inte är det väl nån skillnad?

Iaf så bröllopet jag var på nu senast, de bjöd på supersmarriga prinsesstårtor som Ica MAXI gjort, och några av dem var laktosfria. Verkligen jättegod tårta!

• JustMeAndMyLove
    Vitt guld skrev 2010-08-23 10:49:18 följande:
    Har bara läst ts. Men de laktosfria produkter jag smakat har inte smakat annorlunda än de med laktos i. Inte är det väl nån skillnad? Iaf så bröllopet jag var på nu senast, de bjöd på supersmarriga prinsesstårtor som Ica MAXI gjort, och några av dem var laktosfria. Verkligen jättegod tårta!  
    När de tagit bort laktosen så blir mjölken sötare, som jag förstår gör de om laktos till 2 andra sockersorter som laktosintoleranta tål, och det ger en sötare smak :)

Vilket i tex pankakor, tårtor etc bara är gott ;)

Soyamjölk finns sötad, och osötad, jag själv är så van den söta smaken att jag tycker annan mjölk smakar konstigt, så det är en vanesak :)

• Sebastiána

En riktigt bra restaurang serverar de allergiska mat som är snarlik de andras. På en jobblunch fick ALLA allergiska samma sak: en sallad gjord på olika bönor och någon konstig fetaost (typ de hade bara tömt ut en konservburk med bönor och en burk fetaost), medan de andra fick rostbiff och potatissallad .

Svar på tråden Laktosfri efterrätt?