Inlägg från: Optimia |Visa alla inlägg
  • Optimia

Laktosfri efterrätt?

Laktosintolerans måste nog vara en av de enklaste specialdieterna ens gäster kan ha. Numera finns ju mjölk, grädde, glass i laktosfria varianter, bara att byta ut de vanliga produkterna till laktosfritt.

Om det däremot ska vara absolut mjölkfritt (pga allergi mot mjölkprotein) är det lite värre, men då kan havre- eller sojamjölk fungera. (Beroende på receptet, förstås).

Jag tycker att ett konditori som inte kan göra en laktosfri tårta inte är värd namnet konditori.

Glutenintolerans är myyyycket jobbigare än laktosintolerans, tycker jag (som har vänner som har antingen det ena eller det andra).

Ett gott råd till alla som har gäster som är allergiska/har intoleranser: RING hellre några gånger för mycket och fråga era gäster om vilka produkter som funkar, än att gästen inte kan äta något.

• Optimia

Peppo79 skrev 2010-08-21 20:00:52 följande:
    Smakar Valios grejer bra?

Jag tycker de laktosfria produkterna smakar bra, typ nästan som vanliga mjölkprodukter. De är inte sådär söta som låglaktosprodukter brukar vara.

• Optimia
    JustMeAndMyLove skrev 2010-08-21 23:18:01 följande:
    hehe, själv är jag helt beroende av den där söta smaken det blir av att ha spjälkat om laktosen :p   Ett tipps till TS är att höra med de laktosintolleranta om de inte bara kan köpa tabletter för kvällen. Så slipper du tänka på det. Det brukar jag göra, funkar väldigt bra
    Fast de som är rejält laktosintoleranta (dvs inte ens tål låglaktosprodukter) kan nog inte ta en tablett och äta vanliga produkter. Men visst, fråga kan man ju alltid.

Som flera skrivit är det stor skillnad mellan att vara laktosintolerant (=man saknar de enzymer som kan spjälka mjölksockret=laktosen) och vara allergisk mot mjölkprotein. Om en laktosintolerant får i sig laktos blir magen risig, medan en mjölkproteinallergiker kan drabbas av allvarliga reaktioner, i värsta fall en anafylaktisk chock (=personen får åka ambulans till akuten).

Svar på tråden Laktosfri efterrätt?