• Peppo79

Laktosfri efterrätt?

ca 4-5st kommer inte kunna äta tårtan på vår fest och då funderar jag över vad man kan göra som är laktosfritt? Kondiset hemma hade tyvärr inga alternativ, så jag funderar på om jag ska göra ngn smarrig frozen cheeskae, eller ngt annat gott som ändå inte käns för vardagligt.
    I affärerna finns ju mängder med laktosfria produkter, men eftersom jag aldrig anv dem så vet jag inte om smaken blir detsamma? Som t ex så brukar jag göra en cheesecake som är super god, men skulle det bli samma om jag byter utmjölkprodukterna? Någon som vet?
    Vi gifter oss nästa lördag, dessvärre tror jag inte jag hinner provbaka....
    Hjälp...

• Svar på tråden Laktosfri efterrätt?
  • Oktoberbrud2010

Ajdå Kattpoet.... ja då blir det ju knepigt.

Det är väl mest att både jag och min BM har reagerat när man varit bortbjuden och så är det en enda person som får specialkost. Och den där känslan av att vara udda, annorlunda och kanske till på köpet känna att man ska känna sig så tacksam.

Älsklingens kusin hade en flickvän som var glutenallergiker och hon var rätt liten i maten ändå fick hon en form som skulle räckt till 4:a vid en av släktmiddagarna. Och så värdinnan som spänner ögonen i flickvännen, ät nu vi har ordnat det här BARA för dig!

I vårt umgänge är det oftast bara en eller två i ett sällskap som har någon allergi och då tycker jag att man kan anpassa hela menyn. Men det är klart i er situation blir det ju annat, å andra sidan så blir det ju inte heller någon som känner sig vare sig udda eller utanför....

• Kattpoet

Jo och det bästa är ju när man får en frukt... hrm tack, när alla andra får glass och tårta.

Jag var på en fest för ett  tag sen och laktosfritt skulle inte vara något problem, värdinnan hade ingen aning vad laktos var mer än socker  så det  blev den sockerfria saker till oss  och middagen   var  en underbar potatissallad med både cremefraiche och grädde  och till efterätt  serverade  kola paj gjord på kondenserad mjölk  och mjöklchoklad.  Vi som var laktosintoleranta fick grädde med sötningsmedel och  skivade äpplen , resten ansåg hon var laktosfritt och hon tyckte vi var gnälliga när vi påpekade hennes  fel.

Frukosten  blev torrt bröd och te....  alla andra fick  stekt ägg och bacon.

Idagens läge med google är det väldigt lätt att kunna läsa på vad laktos är,  vad som innehåller laktos och vad man kan  bjuda på och så finns det ju en drös laktosfria produkter så det är ju inte svårt alls.

http://www.nigella.com/recipe/recipe_detail.aspx?rid=75  denna  choklad mousse är väldigt lätt att göra laktosfri och funkar i tårtor.

• Optimia

Laktosintolerans måste nog vara en av de enklaste specialdieterna ens gäster kan ha. Numera finns ju mjölk, grädde, glass i laktosfria varianter, bara att byta ut de vanliga produkterna till laktosfritt.

Om det däremot ska vara absolut mjölkfritt (pga allergi mot mjölkprotein) är det lite värre, men då kan havre- eller sojamjölk fungera. (Beroende på receptet, förstås).

Jag tycker att ett konditori som inte kan göra en laktosfri tårta inte är värd namnet konditori.

Glutenintolerans är myyyycket jobbigare än laktosintolerans, tycker jag (som har vänner som har antingen det ena eller det andra).

Ett gott råd till alla som har gäster som är allergiska/har intoleranser: RING hellre några gånger för mycket och fråga era gäster om vilka produkter som funkar, än att gästen inte kan äta något.

• Vi2alltid

Håller med om att det är roligare om man får samma dessert som överiga gäster, men laktosfri. Jag var på ett bröllop i sommar då jag fick samma tårta som de andra men med laktosfria produkter. Istället för chokladmousse och så fick jag en slags chokladpudding. Jag blev jätteglad! Så himla tråkigt om man "bara" får frukt bara för att det är lättast.

Så är gästerna inte mjölkallergiker så ge dem nåt med mjölkprodukter men inte laktos. Du kan visst göra cheesecake tex, men då måste du hitta någon laktosfri variant av philadelphiaosten, vilket jag tror att det finns.

• Kattpoet

Men  den laktosfria  cream cheesen är mycke vattningare än philadelphia osten, så det blir inte riktigt samma resultat.

• Vi2alltid

Kattpoet skrev 2010-08-21 17:21:18 följande:
    Men  den laktosfria  cream cheesen är mycke vattningare än philadelphia osten, så det blir inte riktigt samma resultat.

Nä, som jag skrev tidigare så kan de skilja sig i konsistensen. Men den som är haj på bakning kanske vet hur man kan väga upp det? Hur gör konditorn?

• Kattpoet

Jag är  hrm "haj" på baking och  det största problem med laktosfri  cream chese jag har haft är att den är olika vattning från gång till gång, vilket jag  klagat hos  Valio om.

Det är svårt att anpassa hela tiden, man finner ett recept som funkar men eftersom ingredensen kvalitet  varierar blir det svårt att få bra resultat.

Jag har  faktiskt inte sett en  laktosfri cheese cake som har varit gjord på laktosfri cream cheese hos en konditor, däremot har jag sett helt mjölkfri tofu cream cheese cake, visserligen ser den god ut men den smakde lätt av bönor.

Varför inte göra tårta?  Mycke lättare och ser  gott ut.

• Nicossambo

Jg är okså laktos intolerant , vår bröllops tårta gjorde  laktosfri lite dyrare men så värt det. De tre översta var laktosfria då ganska många av gästerna var intoleranta och de två nedersta var varnliga. Fungerade för oss.

• Peppo79

ja jag funderar på en jordgubbstårta jag hittade på www.allergimat.com
    den verkar smarrig, och är inte så där alldaglig :)

Svar på tråden Laktosfri efterrätt?