Inlägg från: Kattpoet |Visa alla inlägg
  • Kattpoet

Laktosfri efterrätt?

Cheesecake innehåller laktos!  Jag kan inte alls äta philadelphia ost och jag laktos intolerant.

Baka en socker kaksbotten,  använd valios  laktosfria mjölk  och laktosfria  smör till den. Fyll med  något gott  som banan och chokladpudding ( finns laktosfri  chokladpudding pulver)  och sedan dekorera med   laktos frigrädde och mörk choklad.

Många  konditorerier gör laktosfria tårtor idag som du inte vill baka själv.

Laktos är mjölksocker och finns i  vasslepulver, vissa mjölkpulver, mjukost, philadelphia ostar och liknade, mjölk, smör och  vissa ostpulver.

Dock är hård ostar över 2 månaders lagrings tid laktosfria.

Kom ihåg att det är stor skillnad på laktosintolerant och  mjölkprotien allergier, är man det sista kan man inte ha något med mjölk i.

• Kattpoet

Min tårta var helt laktosfri,  glömde säga det.

Jag har recept på en helt mjölkfri  chokladkaka som funkar kanon som botten. Och jag brukar fylla den med  vispad laktosfri grädde och frukt eller laktosfri choklad ganache.

• Kattpoet

Oktoberbrud, du kan få mina vänner..... ett tag hade vi  rabarber och majsmjöl som det enda som alla kunde äta...

Det blev 3 förätter, 2 huvudrätter och 4 efterätter för att  alla skulle ens få något i sig.

Men laktosfritt idagen läge är väldigt enkelt,  det finns grädde, yoghurt,mjölk, smör, smetana, gräddfil, cremefriache, vispgrädde, fil, matlagning yoghurt, cream cheese och vaniljsås  att köpa laktosfritt.

Varning dock, maränger som borde vara laktosfria kan ibland vara gjorda på mjölkskum och sket mycke laktos i sig

• Kattpoet

Jo och det bästa är ju när man får en frukt... hrm tack, när alla andra får glass och tårta.

Jag var på en fest för ett  tag sen och laktosfritt skulle inte vara något problem, värdinnan hade ingen aning vad laktos var mer än socker  så det  blev den sockerfria saker till oss  och middagen   var  en underbar potatissallad med både cremefraiche och grädde  och till efterätt  serverade  kola paj gjord på kondenserad mjölk  och mjöklchoklad.  Vi som var laktosintoleranta fick grädde med sötningsmedel och  skivade äpplen , resten ansåg hon var laktosfritt och hon tyckte vi var gnälliga när vi påpekade hennes  fel.

Frukosten  blev torrt bröd och te....  alla andra fick  stekt ägg och bacon.

Idagens läge med google är det väldigt lätt att kunna läsa på vad laktos är,  vad som innehåller laktos och vad man kan  bjuda på och så finns det ju en drös laktosfria produkter så det är ju inte svårt alls.

http://www.nigella.com/recipe/recipe_detail.aspx?rid=75  denna  choklad mousse är väldigt lätt att göra laktosfri och funkar i tårtor.

• Kattpoet

Men  den laktosfria  cream cheesen är mycke vattningare än philadelphia osten, så det blir inte riktigt samma resultat.

• Kattpoet

Jag är  hrm "haj" på baking och  det största problem med laktosfri  cream chese jag har haft är att den är olika vattning från gång till gång, vilket jag  klagat hos  Valio om.

Det är svårt att anpassa hela tiden, man finner ett recept som funkar men eftersom ingredensen kvalitet  varierar blir det svårt att få bra resultat.

Jag har  faktiskt inte sett en  laktosfri cheese cake som har varit gjord på laktosfri cream cheese hos en konditor, däremot har jag sett helt mjölkfri tofu cream cheese cake, visserligen ser den god ut men den smakde lätt av bönor.

Varför inte göra tårta?  Mycke lättare och ser  gott ut.

• Kattpoet

Den med havremjölk??   Havremjölk smakar vidrigt enligt de flesta jag känner..

• Kattpoet

Jag finner att havremjölk är svårare att använda än  laktosfri valio mjölk.... arlas laktosfria mjölk smakar skumt...

• Kattpoet

Alla är bra men  enligt mig så smakar Valios mycke bättre än arlas eller skåne mejeierna.

• Kattpoet

Jag brukar få en konstig kemisk eftersmak när jag bakar bullar med Arlas mjölk menjag får den aldrig med Valios.

Arlas mjölk smakar mer åt  lättmjölkshållet medans Valios smakar mer åt röd mjölkshållet.

• Kattpoet

Och även om  man tar laktas tabletter så känns det i magen, visserligen får man inte  lika illa rännsketa som man skulle fått annat.

Allt som lagas i detta hem är laktos fritt så jag är van att hitta olika  roliga lösningar.

• Kattpoet

JustMe,   jag kände två barn vars släkt gjorde så hela tiden, det slutade med att  barnen förlorade 20 cm tarm  och de slutade inte, det skyllde på mamman men ungarna började hunden i släkten i stället med allt de fick, den hunden blev fet.

• Kattpoet

Skulle jag också gjort men jag förstår familje dynamiken i den familjen och det hade inte hjälpt dem.  Hon brukade låta barnen äta av min mat eftersom hon visste det var säkert.

Svar på tråden Laktosfri efterrätt?