• rewne

Att förlova sig? Titan, bra / dåligt?

Jag och min sambo funderar på att förlova oss den 13 januari 2011 (2års dagen) eller den 29 januari 2011 (hans födelsedag plus vi är i London över den helgen). Hade tyckt det varit bra att förlova sig på 2års dagen men sen hade det ju varit mysigt att göra det i London. Vilka dagar har ni förlovat elr? 

Hört att titan ska vara väldigt hållbart, och inte repas så lätt. Stämmer detta?

Sambon bär väldigt mycket, spelar trummor och gitarr. Han håller på med saker hela tiden som kan utsätta ringen för skada. Så vi behöver något som inte blir fult för snabbt. Förslag? 

• Svar på tråden Att förlova sig? Titan, bra / dåligt?
  • rewne

Vad finns det för olika sidor för att titta på lite titanringar? 

Med tanke på att verken jag eller sambon är speciellt intresserad av bröllop och det. Ska jag satsa på en lite maffigare ring med en gång då för det känns som lite tråkigt att ta den "vanliga" släta förlovningsringen liksom.

• rewne

inget som intresserar oss just nu för stunden nej! Det lär dröja ett bra tag.

• rewne

mysigt när det är spontant ;) hehehe.. tycker det är så svårt nu när man måste beställa ringar och allt det tar sådan tid =/

• rewne
    mamablues skrev 2010-08-22 03:48:40 följande:
    Där har du faktiskt fel. Jag ringde till titanringar.com där vi beställde våra och frågade om just detta eftersom vi hade fått det beskedet i en guldaffär att det inte skulle gå att ändra. Han sa då att de brukar säga så i affärerna för att de inte vet bättre och för att kunna sälja guld istället. Det går alldeles utmärkt att ändra storleken enligt han iaf!! Det går ju att sätta i fler diamanter oxå om man vill i framtiden. Så du kunde köpt en titanring.
    Jag har också hört att många säger att man inte kan ändra storlek på titanringarna. Antar att det faktiskt är så att de i affärerna väldigt gärna vill sälja guld i stället. Men jag tror det är mer jobb med att ändra storlek på titan för det är så hårt. Men det är ju viktigt att man testar sin storlek lite fler gånger så man får något som känns rätt och inte sitter för hårt eller löst. 
  • rewne
    mamablues skrev 2010-08-22 03:49:20 följande:
    titanringar.com har vi köpt våra på
    Jag tycker att nästan ALLA har köpt sina ringar där. Vilket jag tycker känns lite tråkigt. Finns det inga fler bra ställen? 
  • rewne

Jag o mannen min har diskuterat mycket runt allt när det gäller förlovning o giftemål. Tidigare när man förlovade sig så skulle man gifta sig inom ett år. Idag kan det dröja upp till 20 år innan några gifter sig. idag är förlovning mer ett löfte att leva tillsammans och giftemål har blivit mer som juridiskt bindande som många ser som vikigt när de har barn och hus ihop för det underlättar. vissa ser förlovning som den stora grejen. Jag tror inte det längre finns något rätt och fel idag. Alla tycker olika om denna saken. Vi är fortfarande väldigt unga så att gifta oss känns väldigt långt bort.

• rewne
    VinterBrud82 skrev 2010-08-26 23:54:48 följande:
    "Förlovning mer ett löfte att leva tillsammans??" Menar du då tills döden skiljer oss åt eller?  Du skrev även, "Vissa ser förlovning som den stora grejen??"Alltså förlåt men jag blir lite upprörd. För mig är bröllopet det stora steget där man inför sina nära och kära (och gud) lovar varandra att alltid vara där och älska och stötta varandra genom vått o torrt. Förlovningen är ju startskottet på all planering inför den stora dagen.Förlova sig kan varenda tonåring på högstadiet göra om de så vill... men om man inte har ett mål med att gifta sig, då kan man väl lika gärna skaffa sig ett "brythjärta" från Guldfynd???
    Jag skrev att VISSA anser att förlovning är den stora grejen. Nu är verken jag eller min sambo tonåringar som går på högstadiet. Men vi är inte heller 40år. 

Och du skrev klart och tydligt att för dig är bröllop det stora steget. Vi är ateister/agnostiker (Ateism, saknar tror på att det finns gudar. Agnostiker, tvivlar på allt utom det säkra). Var tvungen att skriva båda för vi tycker lite olika och lutar åt olika håll. Då kanske du också kan räkna ut att vi inte är medlemmar i svenska kyrkan och den dagen då vi ska gifta oss så blir det ju inte i en kyrka och inför gud. 

Det är ingen poäng för dig att bli uppröd. Eller du blir det så fort någon inte har samma åsikt som dig? Du behöver heller inte dra upp löjliga saker som "brythjärtan" utan att ha mer skinn på näsan. 

Svar på tråden Att förlova sig? Titan, bra / dåligt?