• DanielaBlomqvist

Jätte missnöjd med bröllopsbilderna. någon annan också?

Vi gifte oss i början på maj i år och detta var en dag som vi sett fram emot en lång tid.en dag som man skulle minnas och en dag man ville kunna SE tillbaka på med stor gläjde, själva bröllopet var bra, det ösregnade och var kallt men värdet kan man ju inte göra något åt och regn ska ju betyda lycka. vi hade bokat tid hos en fotograf i en studio eftersom risk för sämre väder fanns. men när vi sen fick hem bilderna (rå kopior) blev jag alldeles till mig, dom var riktigt dåliga, inte en enda bild som var bra och så som vi hade tänkt oss att dom skulle bli. gästernas bilder utanför kyrkan är fina MEN ingen av dom går att använda som porträtt eller tackkort eftersom det är massa människor runt om oss och vi "rör på oss". eftersom det var så dåligt väder så blev det heller inte så mycket ute kort och inomhus korten är heller inget bra.

så nu sitter vi här och inte vet vad vi ska ta oss till, vi vill ju inte skicka tackkort som vi själva inte tycker det minsta om och vårat porträtt som vi vill hänga här hemma verkar förgäves, jag börjar gråta när jag ser på bilderna, har sett dom om och om igen och jag tycker lika illa om dom varje gång. denna dag går ju inte att ta om så bilderna förblir som dom är, alla andras bilder är sååå fina, men våra är rentav hemska.

är det någon annan som varit med om detta? känns verkligen hemskt att inte ens vilja se sina bröllopsbilder.

• Svar på tråden Jätte missnöjd med bröllopsbilderna. någon annan också?
  • ConnyD

är det omöjligt för er att dra på er brudklänning och kostym för en extra fotografering?

Möjligen går det inte attt få till frisyr  och smink eller brudbukett så det ser ut exakt som på bröllopet men nog borde det gå att få ett fint foto att hänga upp på väggen.

• naturtanten

den bilden du lagt ut är jättefin, men synd att den är konstig vinkel på.. jag tycker att du ska stå på dej och fråga fotografen varför bilderna blev som dom blev, det kan ju även vara så att dom ser dåliga ut nu i råskick än dom blir när dom är redigerade ( lite fix med ljus och så) det fins ju även möjlighet att kanske beskära bilder så att man kan få en bild man är nöjd med, vet vissa kort som varit jättefina där man bara ser brudparets ansikten eller händer... mkt går med redigering.. lycka till!!!

• Dejli

Vinklar och sådant "fysiskt" är ju svårt att fixa i Photoshop, men med lite konstrast, ändrat ljus etc så kan man få många dassiga bilder att se fantastiska ut. Ljus etc ska man INTE döma efter råkopior, det man ska titta på är ansiktsuttryck, hur bakgrunden/omgivningen ser ut, skärpa etc. Som någon sa, bry er bara om er själva, man kan beskära och dölja väldigt mycket i bakgrunden om man inte vill ha med det.

Däremot så undrar jag ju över denna fotografs kamerakunskaper om det är han/hon som tagit bilden, för bilden du lagt ut ser lite oskarp ut, och dessutom så brukar man inte ha så där långt skärpedjup (att bakgrunden är skarp så långt bort) om man är proffsig... 

Välj en bild där du är nöjd med bara er, och strunta i det andra. Be fotografen fixa till bilden så snyggt det går, och gör en ny värdering. Då får ni ju ett hum om vad han/hon är kapabel att göra med bilderna sedan.

• DanielaBlomqvist

tack för alla fina förslag och pepp-talk :) det behövs verkligen för jag är verkligen så djupt nere i det här nu. Bilden som jag har lagt upp här är inte fotografens utan en gästs bild som vi fick. Vi har fått några cd skivor med gästernas bilder och en del av dom är riktigt fina, försökte lägga upp en av dom tidigare men tydligen så stöds inte det formatet här :( så den jag har upp nu är typ den enda som jag kan ha. men min mans bästa kompis är duktig hobby fotograf som tog riktigt fina bilder som vi är väldigt nöjda med men som jag skrev tidigare så tycker vi att dom inte riktigt passar för tackkort och porträtt även om dom är jätte fina vilket är synd.Fotografens bilder har vi än så länge bara till pappers. 

Att ta nya bilder är väldigt lockande men jag är gravid så klänningen kommer jag inte i nu eller på väldigt länge så det känns inte riktigt som ett alternativ och mannens utstyrsel var allt hyrt. jag har nog starkt funderat på att jag vill ha fina kort på oss men samtidigt så vill jag verkligen ha en bröllopsbild av oss hemma även om den säkert kommer att hängas i skymundan.

ja vi måst verkligen säga vad vi tycker för vi vill ju ha fina kort eller åtminstone ETT fint kort som vi kan använda och ha. Den där fotografen måste nog kunna trolla en hel del för att få dom fina men vi måst ju försöka. jag håller med om att rå kopior inte ger det bästa exemplet men vinklarna är verkligen konstiga. ljuset och skärpan måste verkligen göras nått åt. vi gifte oss i Maj och har fortfarande inte skickat tack kort för att vi ville vänta på att få gästernas bilder ifall vi kunde använda dom som tackkort istället. men vi måste göra ett försök med dom hemska studiobilderna. vi tog massor med kort när vi var i studion och fotografen hade oss att göra en massa konstiga poser, vi tog vanliga klassiska studiokort med såndär lite gråtråkig bakgrund men jag har sett många fina sådana studiobilder så jag tyckte det skulle bli jätte snyggt. men ja vinklarna är verkligen konstiga. på en del kort ser min man riktigt konsig ut pga vinkeln.

men era förslag och tips är jätte bra. jag vill inte bara ge upp och deppa ihop för det här utan vill verkligen försöka få dom så bra som möjligt så vi måst no ta oss i kragen och säga precis vad vi tycker till fotografen och hoppas hoppas att han kan göra dom finare än nu.

hoppas verkligen ingen annan behöver vara med om det här får usch vilken hemsk upplevelse det är. 

jag vet att vi aldrig kan ta om våra bröllopsbilder igen, men vi kanske kan ta andra fina bilder vid något annat tillfälle eller på våran bröllopsdag i maj nästa år.

jag önskar jag kunde visa bilderna från bröllopet men det funkar bara inte att lägga upp dom här :(

• MKF

Är det första barnet ni väntar? Isåfall kan jag avslöja att det är riktigt roligt att vara mamma & pappa :) Våran lilla dotter här hemma skrattade med ljud för första gången idag - det gör en lycklig rätt länge kan jag säga :)

Så som sagts ska ni inte titta för mycket på ljus, konstrast, färg etc. Det jobbar man med och fixar till. Vinklar etc är ju svårare, men genom att beskära kan man göra mycket med. Är de bilderna skarpa i alla fall?

Är det en yrkesfotograf med egen studio som ni anlitade?

• DanielaBlomqvist

jo det är vårt första barn :) vi hade tur som lyckades bli gravida så snabbt, det gick på första försöket :) jag kan tänka mig att mamma och pappa rollen och upplevelsen måste vara något utöver det häftigaste man kan vara med om, vi känner ju redan en enorm kärlek till den lila som finns där :)

grattis till dagens upplevelse :) måste ju kännas riktigt roligt.

det var en yrkesfotograf med studio som vi anlitade, har sett några av deras andra bilder och tycker dom är rätt fina. men vi måst gå dit och göra ett försök med att rädda våra bilder, vill kunna glädjas åt dom.

• ConnyD

Annars kanske ni kan få till lite gravidbilder som kompensation. sånna kan verkligen bli fina när magen börjar bli stor o fin.

Jag tycker verkligen synd om er som råkat illa ut med era bröllopsbilder, sånt händer sällan som tur är men är såklart riktigt trist för de som drabbas. Var i landet finns ni? kanske kan ni hitta en annan fotograf som kan hjälpa er.  

• DanielaBlomqvist

jo sådana har vi tänkt ta ändå. men hos en annan fotograf i såna fall. jag vill inte riskera att bli besviken igen. vi ska väl fara dit på måndag och se vad man kan göra åt saken, vi tänker nog säga att vi inte är så nöjda med bilderna, att dom inte blev som vi hade tänkt oss sen får vi väl hoppas att dom kan göra något åt dom.

ja verkligen otur :( har aldrig varit med om det tidigare, och känner ingen annan heller, så vi hade verkligen otur, känns ledsamt.

vi kan inte göra något åt det nu, det är som det är, bara att bita i sura äpplet. har varit riktigt deppig i helgen pga dumma bilderna, har bara tänkt på dom.

• prinsessanogrodan

Jag tycker att bilden i ditt galleri är underbar! Ni ser så kära och glada ut! Som att ni bara "var tvungna" att pussas av glädje och kärlek och lycka utanför kyrkan

DEN bilden ska vara ert stora porträtt och det ska hängas upp med stolthet i vardagsrummet så att alla som kommer på besök kan se det!

• kpt

Hade ni kollat in fotografens tidigare studioarbeten?  Om han håller godkänd kvalitét på tidigare jobb finns det väl inget skäl till varför ni skulle acceptera bilder av avsevärt lägre kvalitét.

Svar på tråden Jätte missnöjd med bröllopsbilderna. någon annan också?